Google kérdőívet, hogyan használjuk piackutatásra és tartalommarketingre

Hogyan használjuk a Google kérdőívet tartalommarketingre?

A Google dokumentumok alatt elérhető Google kérdőív többletköltség nélkül segíthet a piackutatásban. Több fajta kérdéstípus is rendelkezésünkre áll, valamint a válaszlehetőségeket listába is rendezhetjük. nagyon hatékonya segítséget nyújthat számtalan területen, ezért érdemes közelebbről is megismerkedni ezzel a praktikus Google szolgáltatással.

Keresőoptimalizálás szempontjából, kiváló kutatási anyagokat készíthetünk a kérdőívekkel amikből, célirányosan tudunk majd olyan tartalmakat készíteni amik érdekesek lehetnek a látogatóink számára.
És ha azokat megfelelő módon terjesztjük, akkor azokkal értékes linkeket is gyűjthetünk.

Mire jó a Google kérdőív?

A kérdőív segítségével különböző űrlapokat hozhat létre, professzionális szintű felméréseket küldhet ügyfeleinek vagy potenciális ügyfeleinek és a beérkező esetleges válaszokat akár automatikus összefoglalókkal is elemezheti. A Google kérdőív abban is segítséget nyújt, hogy valós időben egyszerre akár többen is elemezzék. Lehetőség van munkacsoportokban is dolgozni, ezért a mindennapi feladatokat is nagyban megkönnyíti. Az intelligensebb űrlapok arra is alkalmasak, hogy a felhasználóktól helyes e-mail címek és dátumok érkeznek be az adat-ellenőrzési szabályoknak köszönhetően.

Ez lenne az általános vélekedés, de SEO szempontból sokkal fontosabb dolgokra használhatjuk a kérdőívünket.

  • Meg kérdezhetjük látogatóinkat, hogy miről szeretnének olvasni nálunk
  • Ügyfeleink véleményét tudhatjuk meg, illetve, hogy miben szeretnék, hogy segítsünk neki
  • Egy adott termék vagy szolgáltatásunkról kérhetünk be véleményeket
  • Adatokat kérhetünk be egy megírandó blog cikkünkhöz, tanulmányunkhoz

A kérdőíveket be lehet illeszteni egy weboldalba is, sőt meg lehet osztani Google+-on valamint a Facebook-on és a Twitteren is, de erről későbbiekben olvashat majd, hogy hogyan is lehet válaszadókat gyűjteni a kérdőívünkhöz.

 

 

Kérdőív példa ahogy a Facebook-n megjelenik

Kérdőív példa ahogy a Facebook-n megjelenik

Egy másik példa, hogyan jelenik meg egy kérdőív post a Facebook-n

Egy másik példa, hogyan jelenik meg egy kérdőív post a Facebook-n

A Google kérdőív készítés és szerkesztés folyamata

A Google kérdőív elkészítéséhez semmi másra nincsen szükségünk, mint egy Google Drive fiókra. A fiókba lépve az „Új” fülre kattintva hozhatunk létre űrlapot. Egy teljesen új böngészőfülben nyílik meg az új űrlapkészítő felület, amit ezután már saját paramétereink szerint állíthatunk be és tölthetünk ki. Ha egy hosszabb űrlap kitöltésére készülünk, akkor az „Űrlap beállítás” pontban érdemes beállítani a folyamatjelzőt, hogy azt végig nyomon követhessük.

Google kérdőív első lépés

Google kérdőív első lépés

A frissített verzióban már különféle sablonok is rendelkezésünkre állnak, ezek közül is választhatunk. Ezután tudjuk megadni az űrlap, vagy a kérdőív címét és a kérdéseket. Az elemek típusai alatt többféle verzió közül is választhatunk. Létezik szöveges, feleletválasztós egy bejelöléssel, feleletválasztós több bejelöléssel, feleletválasztós legördülő listával, súlyozós választós 1-5 –ig, súlyozós válaszadós egyedi szövegezéssel. Az űrlap megszerkesztésének végén az éles űrlapot megtekinthetjük, így lehetőségünk nyílik az önellenőrzésre. A régebbi verzióban nem lehetett linket szűrni a kérdőívbe, de ma már erre is lehetőség van.

Google kérdőívek előtti szövegek példája

Google kérdőívek előtti szövegek példája

Az űrlapba, vagy a kérdés címébe, esetleg a súgószövegbe is helyezhetünk el linket. Az újabb verzióban van mindig mód egy újabb elem hozzáadására. Újdonság az is, hogy régebben a rács típusú kérdéseknél a maximum elemszám 5 volt, de ez ma már nincsen, így az oszlopok száma korlátlanul beállítható. A válaszlehetőségek megadásához érve elég már minden egyes kérdésnél a CTRL+V, mert automatikusan átmásolja azt a program. Újdonság a megerősítő oldal, ami azt a célt szolgálja, hogy a beküldők beküldés után is még szerkesszék a válaszukat.

Ezzel a kitöltőket segítik, hiszen ha éppen meg kell szakítania a kérdőív kitöltését, akkor is később folytathatja, így nem vész el addigi fáradozása. Ha elkészült a Google kérdőív, akkor a jobb felső sarokban található űrlap elküldése gombbal élesíthetjük azt. A beállításoknál tudjuk meg adni mi legyen köszönő szöveg a kitöltőknek és hogy többször is kitöltheti-e stb.

Google kérdőív beállítások

Google kérdőív beállítások

Ezután egy kérdés még fog érkezni, mégpedig az, hogy egy új táblázatba szeretnénk menteni a válaszokat vagy egy régebbi táblázathoz szeretnénk hozzáfűzni.

Adatvédelmi passzusról nem éri meg elfeledkeznünk, így a nagyobb bizalmat vívhatunk ki  azoktól akik látni fogják a kérdőívünket. Linket helyezzünk el a kérdések felett, ahol előtte leírjuk miért készítettük és kik azok a személyek akiket szeretnénk, hogy kitöltsék – ezt a célcsoportot nem minden esetben éri meg korlátozni.

Hogy értesíteni tudjuk a kitöltőket a kérdőív eredményéről, be kérhetjük a kitöltők e-mail címét, de ezt a címet másra ne használjuk fel, illetve ne tegyük kötelezővé a kitöltők számár. Inkább csak önkéntes alapon legyen ez az opció, de legyen benne, mert későbbiekben a felmérésből készült anyagunkat a ők vagyis a kitöltők szívesen megnéznék, ha elküldjük számukra e-mailben.

Hol és hogyan gyűjtsünk a válaszadókat a kérdőívhez?

A válaszadók gyűjtés az nem minden esetben olyan egyszerű és olykor, igen sok időt igényel ahhoz, hogy valamilyen szinten reprezentatív kitöltési számot tudjunk elérni a kérdőívünkkel. Ez végül is nem tartozik szorosan a Google kérdőív témaköréhez de fontos, ha kérdőív készítésre adjuk a fejünket.

A személyes tapasztalatom az, hogy a következő módon érdemes reklámoznunk, terjesztenünk a kérdőívünket:

  • Ismerősöket, munkatársak kérjük meg kitölteni amennyibe relevánsak a témában
  • Saját címlistánk (címzetjeit) célozzuk meg
  • Saját közösségi oldalainkon tegyük közzé
  • Facebook nyitott és zárt csoportokba is bele tehetjük, leginkább azokba ahol kifejezetten a kérdőívekkel foglalkoznak, ebbe és ebbe.

Google kérdőív mit mire használjunk

Jelenleg közel 100 sablon közül lehet választani, amikor a Google kérdőív tervezésébe kezdünk. Érdemes azonban az egyszerűbb sablonok közül választani, amelyek nem túl idegesítőek a kitöltők számára, hiszen akkor nem biztos, hogy a kérésünk sikeres lesz. Az előzőekben már kitértünk, de csak felsorolás szerűen, hogy milyen típusok közül választhatunk, most ezt részletesebben is kifejtjük.

A szöveges típus a legelső, itt lehetőségünk nyílik súgószöveget hozzáadni. Ezt akkor érdemes használni, ha csak nagyon rövid választ szeretnénk kapni a kitöltőtől. A hosszabb szöveget – ahogyan a neve is sugallja – akkor használjuk, ha azt szeretnénk, hogy jobban kifejtse véleményét kérdezőnk. A feleletválasztós abban az esetben jó, ha sok lehetőség közül azt szeretnénk, ha mindösszesen egyet választana ki kérdőívünk kitöltője. Itt hozzáadhatunk egy egyéb mezőt is, ide azt ír a kitöltő, amit csak akar.

Google kérdőív űrlapok típusai

Google kérdőív űrlapok típusai

A jelölőnégyzeteket akkor érdemes választani, ha mi szeretnénk felsorolni a válaszokat, de több választást is engedélyezünk. A választás listából megegyezik a feleletválasztós verzióval, azzal a különbséggel, hogy egyéb mező jelölése nem engedélyezett. A tartomány típusú kérdés értékeléshez jó, ha egy skálán szeretnénk kérni a válaszolót jelölésre. Leginkább a mennyire tetszik típusú kérdésekhez jó.

A rács típusú kérdés több feleletválasztós kérdést foglal magába. Egyéb elemek is vannak a kérdőívben ám ezek használata nem kötelező. Például olyan opció is akad, amely kötelezővé teszi a válaszadást, tehát ha nem tölti ki az illető, akkor nem is tudja elküldeni a kérdőívet. Oldaltörést és alcímeket is megadhatunk a kérdőívhez, ennyit kínál még fel plusz alternatívaként az űrlap készítő program.
Reméljük, hogy összeállításunk segítségével sikerül vállalkozásának mindennapi életébe is bevezetni az űrlap használatát, hiszen így potenciális vagy meglévő ügyfeleitől is olyan információk birtokába juthat, amelyek a későbbiekben segítik cége fellendítését, illetve a lehetséges versenytársak megelőzését.

Hogyan végezzük a Google kérdőív kiértékelését?

Az adatok kiértékelése a Google kérdőív segítségével nagyon egyszerű. Nyissuk meg az űrlapot és kattintsunk a válaszok fülre és ott az összegzés pontra. Naponta akár többször is megnézhetjük a kiértékelést, hiszen ez nincsen korlátozva, akár körgrafikon formájában is láthatjuk a szépen gyűlő adatok alakulását.

A kérdőív kitöltési határidejének végén a végső kapott adatokat xls, odt és csv formátumokban tudjuk exportálni. Az összegyűjtött adatokból egyszerűbb rendező vagy összesítő elemzéseket lehet elvégezni. Utólag szkripteket is hozzáadhatunk a táblázatunkhoz, de a komolyabb kiértékelésre szükséges egy komolyabb adatfeldolgozó szoftver használata.

Egyéb kérdőív szerkesztő programok

Google kérdőív készítő program mellett még számos alternatív megoldást használhatunk. Ezeket mi nem teszteltük le de ami késik nem múlik szokták mondani. Van néhány szimpatikusnak látszó megoldás és a díjak között is vannak barátiak is. Nézzük a választékot:

Összefoglalás

Ha Google kérdőívet vagy más kérdőív programot használunk tegyük azt jól kigondolt céllal és stratégiával. Mert végül is az adatok begyűjtése és azok felhasználása a célunk, hogy ebből majd olyan tartalmat készítünk mivel lebilincselhetjük a látogatóinkat. A kérdés sorainkat is ennek rendeljük alá.

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033
Share Button

1 hozzászólás Leave new

tisztelt Kulcsszó,
értékes információkat közöltek a google drive kérdőívvel kapcsolatban, köszönöm!
további kérdésem lenne, hogyan a lehet a beérkezett szöveges válaszokat (nem feleletválasztós, hanem kifejtős) pdf vagy más (nem excel) formátumban lementeni?
segítségüket előre is köszönöm, üdvözlettel………..

Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.