Linképítés 2020 – PR és prémium linkeken túli megoldások
4.6 (92%) 10 -ra értékeléték. Önnek hasznos volt amit olvasott?

Linképítés 2020 – PR és prémium linkeken túli megoldások

A következőkben a linkek a linképítési módszerekről és azok hatásairól lesz szó.
Az internetre naponta kerülnek újabbnál-újabb tartalmak, amelyeket valamilyen módszer alapján osztályozni kell. Az algoritmus több mint 200 tényező alapján vizsgál meg egy weboldalt, hogy a felhasználók számára csak legrelevánsabb tartalmakat mutassa meg.

linképítés 2020 módszerei

linképítés 2020 módszerei

A keresőben elért helyezéseket a honlap optimalizálásával – keresőoptimalizálással lehet javítani, ehhez viszont fontos átbeszélni az alapokat.

A keresőoptimalizálást 3 nagy részre lehet bontani

Technikai SEO
A technikai SEO elsősorban azért felel, hogy a Google kereső robotjai fel tudják térképezni és indexelni az adott weboldal tartalmát. Ezt követően pedig az algoritmus fogja eldönteni, hogy a felhasználók által keresett kifejezésekre az adott oldal hányadik helyen rangsorol.

On-page SEO
Az On-page vagy On-site SEO a weboldalon megjelenő tartalom megfelelő optimalizálásáért felel. A rangsorolás alapja az értékes tartalom, ehhez viszont olyan kulcsszavakra kell optimalizálni, ami az adott iparágban releváns és a felhasználók minden felmerülő kérdését megválaszolja.

Off-page SEO
Az Off-page vagy Off-site SEO kategóriába tartozik minden olyan tevékenység, ami az oldalon kívül történik. Ide tartozik a linképítés is, amikor egy adott weboldalra minél több értékes linket próbálunk szerezni, ezzel javítva a honlap relevanciáját és hitelességét az adott iparágban.

Fontos, hogy a fent említett három fő kategória szoros kapcsolatban áll egymással, épp ezért önmagában egyikkel sem tud jelentős eredményeket elérni. A technikai rész a SEO alapjai, ha ez rendben van, akkor már egy tartalmi stratégia mentén el lehet kezdeni gyártani a blogbejegyzéseket.

Ahhoz, hogy az értékes tartalmak a Google első oldalán jelenjenek meg szükség van külső linkekre is, melyek az Ön weboldalára mutatnak.

Épp ezért ebben a cikkben linkekről és a linképítésről lesz szó, hogy 2020-ban hogyan is alkalmazzunk a lentebbi technikákat..

Linképítés alapok

Linképítés fogalma
A linképítés egy olyan keresőoptimalizálási folyamat, amivel elérheti, hogy más weboldalak az Ön honlapjára mutató hivatkozásokat helyezzenek el.

Mi az a linképítés?

A linképítés során a SEO szakemberek az adott iparághoz kapcsolódóan olyan releváns szövegkörnyezetben helyezik el a hivatkozásokat, amelyek mind az oldalra érkező látogatóknak, mind a Google algoritmusa számára értékes.
A sikeres linképítés több szempontból is hasznos egy weboldal számára:

Feltérképezés
Az interneten több ezer új oldal jelenik meg naponta, a Google robotok feladata, hogy ezeket az oldalakat feltérképezze. Vannak olyan oldalak, amelyeket a botok már ismernek, és a rajtuk található külső linkek segítségével még több új oldalt tudnak megismerni.

Rangsorolás
Ha a weboldalát meglinkelik egy másik honlapról, azzal az Ön weboldalának link ereje növekedni fog. A linket kihelyező weboldal a saját oldalának az X %-nyi erejét tudja csak tovább adni, épp ezért fontos, hogy mindig jó forrásból érkeznek ezek a hivatkozások.

Hitelesség
Minél több hiteles forrásból érkezik a honlapjára külső hivatkozások (backlinks), annál jobb helyezéseket fog elérni a találati listában. A releváns linkek növelik a bizalmat és a hitelességet, valamint a Google szemében is az adott iparág “szakértőjévé” válik az adott weboldal tulajdonosa.

Linképítés fontossága

A Google számára fontos, hogy csak olyan weboldalak jelenjenek meg találati lista első oldalán, amelyek a felhasználók keresési szándékára a legrelevánsabb. Ehhez azonban a legtöbb iparágban önmagában a jól optimalizált tartalom már nem elég, a weboldalnak hitelesnek is kell lenni.

A keresőoptimalizálásban a weboldalra mutató backlinkek az oldal hitelességét határozzák meg. Minél több releváns link mutat egy weboldalra, az annál jobb helyezéseket fog elérni a Google organikus találatok között. Ezeket a külső forrásból származó hivatkozásokat különböző linképítési stratégiák által lehet megszerezni.

Milyen a jó link?

Releváns
Mindig törekedni kell arra, hogy az Ön honlapjára hivatkozó weboldal témába vágó legyen, azaz hasonló célközönséggel rendelkezzen a két oldal. Egy olyan link, amely azonos témájú oldalról mutat az Ön oldalára, jóval értékesebb, mint egy teljesen eltérő témájú oldalon lévő.

Természetes
A Google a linkek értékét tekintve a tartalomban szereplő hivatkozásokat tartja a legnagyobb értékűnek, hiszen ezek nagy valószínűséggel értékes szövegkörnyezetből és természetes módon jönnek létre.

Hasznos
Fontos, hogy a weboldalon elhelyezett linkek elsősorban a felhasználók számára nyújtsanak megoldást egy-egy téma tovább gondolására. Célszerű, úgy felépíteni az adott bejegyzést, hogy az oldalra látogatók a tartalom fogyasztása közben a kihelyezett linkekre kattintva még több hasznos információkhoz jussanak.

Linkek szerepe a rangsorolásban

Évekkel ezelőtt a linkek 80-90%-ban befolyásolták egy weboldal helyezéseit. Ezek a linképítési módszerek legtöbbször abból álltak, hogy az adott oldal URL címét beküldve úgynevezett katalógusokban és linktárakban jelenítették meg az üzemeltetők a weboldalakat.

Ezzel a módszerrel akár több száz linkhez hozzá lehetett jutni ingyen vagy pár ezer forintért. A technika kiválóan működött, azonban a linkek manipulálásával olyan honlapok is előre kerültek, melyek nem voltak relevánsak a felhasználók számára.

Ezt a Google is felismerte és komoly lépéseket tett a manipulációs célú linképítés semlegesítése felé. A Google egy keresőmotor, és az a célja, hogy a világon mindenki az ő keresőjét használja. Ehhez viszont az kell, hogy a beírt kifejezésre adott találati lista minél jobban a felhasználókra legyen szabva és csak azok az oldalak jelenjenek meg, amelyek valóban hasznosak.

A keresőóriás 2012. április 24-én vezette be a sokak által ismert Pingvin algoritmust. Az algoritmus frissítés elsősorban azokat a weboldalakat büntette hátrébb sorolással, melyek valamilyen SEO linképítés által, értéktelen katalógusokban jelenítették meg, többnyire azonos horgonyszöveggel a honlapjukat.

Fontos, hogy a linkek továbbra is a három legfontosabb rangsorolási tényező között szerepelnek, tehát a SEO egyik leglényegesebb elemét jelentik. Azonban a korábbi gyenge minőségű katalógus linképítési stratégiával ellentétben, ma már sokkal fontosabb a linkek minősége. Ugyanis sokkal jobb eredményeket lehet elérni kevés, de releváns hivatkozással, mint sok SPAM jellegű hivatkozással.

Linképítési technikák

Katalógus linképítés

A Pingvin algoritmus előtt a különböző linkfarmok, linkkatalógusok és privát blog hálózatok domináltak. Bár rendkívül olcsón, kínáltak nagy mennyiségű linkeket a weboldal tulajdonosok számára, hatásuk mára elvesztette értékét. Ezek a gyenge minőségű hivatkozások jellemzően olyan honlapokról érkeztek, amelyek kizárólag linképítési célokat szolgáltak. Ma már az algoritmus, a rövid, néhány soros pontos egyezésű kulcsszavas linkeket pillanatok alatt kiszúrja és nem veszi figyelembe a rangsorolás kialakításánál.

Azok a weboldalak, amelyek csak ilyen linkekkel rendelkeztek hátrébb sorolást vagy konkrét manuális büntetést kaptak. A büntetett honlapoknak egy része soha nem tudott visszajönni a Top 10 organikus találat közé.

Ezzel a módszerrel már nem lehet kimagasló SEO eredményeket elérni, olyan linkekre van szüksége amelyek értékes és releváns forrásból származnak.

Prémium linképítés

A prémium linkek segítségével olyan nagy forgalmú olvasott médiumokon tud megjelenni, amelyek hitelesek az Ön honlapja számára. Legyen szó akár egy olvasottabb blogról, regionális vagy tematikus portálokról, médiafelületekről, vagy akár szakmai megjelenési lehetőségekről.

A prémium linkekhez tartozó bejegyzések minden esetben egyénre szabva a célközönségnek megfelelően készülnek el és kerülnek fel az adott portálra. Bár egy prémium link sokkal drágább – PR cikk megjelenések, mint a különböző linkfarmok pár ezer forintos díjai, azonban hatása felérhet több 100 gyenge minőségű hivatkozással. És van egy másik fajta prémium linképítés ami közel sem ez erről itt olvashatsz bővebben.

Vendégblogolás

A vendégblogolás egy olyan ingyenes linképítési technika, aminek az alapja tartalomgyártás. Bár a technika kivitelezése sokkal több időbe telik, de a SEO érték össze sem hasonlítható egy katalógus link megjelenéssel.

Meg kell keresnie az Ön iparágakban azokat a weboldalakat, amelyek hasonló témájú oldalakat üzemeltetnek, de mégsem versenytársak. Ezekkel az oldalakkal célszerű felvenni a kapcsolatot és megegyezni egy közös együttműködésben. Ekkor el kell készítenie egy olyan bejegyzést, amely a partnere oldalára fog felkerülni, benne egy értékes linkekkel, amely az Ön weboldalára mutat. A vendégcikk írás hatalmas előnye, hogy Ön tudja megszabni a témát, az elhelyezett linkek horgonyszövegét és szövegkörnyezetét.

Fontos, hogy az átadott tartalom mindig legyen kellően kidolgozott és minőségi, így biztosan szívesen publikálja majd a partnere a cikket. A tartalom témájáról érdemes mindig előre egyeztetni, hogy Önnek és a kiszemelt honlap látogatóinak is releváns legyen a bejegyzés.

Infografikák / Képek / Videók

A MOZ kutatásai alapján azt találta, hogy a képek, infografikák és videók segítenek a linképítésben. Jelen esetben nem az ingyenes sablon stock fotókra kell gondolnia, hanem az egyedileg készített értékes grafikonokra, magyarázó képekre, képernyő fotókra és infografikákra. Ezeket a képeket gyakran felhasználják más konkurens weboldalak a bejegyzéseikben visszahivatkozva az eredeti kép forrására.

Az Ön cége által készített képeket egyszerűen le tudja ellenőrizni, hogy más honlapok felhasználták-e. Ehhez a Google fordított képkeresés eszközét kell használnia. Az üres mezőben most nem szöveget kell megadnia, hanem az ellenőrizni kívánt képet, ekkor a Google kilistázza az összes weboldalt, ahol az adott kép megjelent. Ha talál olyan weboldalt, ahol felhasználták az Ön által készített képet, de nincs megjelölve a forrás, joggal kérheti link elhelyezését, esetleg a kép eltávolítását.

Esettanulmányok / Sikertörténetek

A vállalkozása által elért sikereket, sikeres kampányokat, előrelépésket, esettanulmányokat és sikertörténeteket szívesen osztanak meg más emberek is a saját oldalunkon. Ezekkel a történetekkel rengeteg embert lehet inspirálni és motiválni, amiért hálásak lesznek. Írja meg a honlap blogján, ha valami kiemelkedő esemény vagy változás történt a cég életében.

Linképítés trükkök, praktikák

Említések

Gyakran előfordul, hogy az adott céget vagy az azt üzemeltető tulajdonost, esetleg kollégákat megemlítik egy honlapon. Azonban az említés csak szöveges formában jelenik meg, nincs meglinkelve az adott cég weboldala. Ezeket az oldalakat érdemes felkeresni és felvenni velük a kapcsolatot a hivatkozás létrehozása érdekében.

Hogyan tud említéseket találni?

Érdemes az Ön cégére / termékére / márkájára rákeresni a Google keresőben, úgy, hogy a saját honlapja ne jelenjen meg a találatok között. Ehhez egy speciális keresési operátor kell használni, amivel ki tudja zárni a saját honlapját a találatok közül.

Pl. -site:ikea.com/hu/hu/ ikea.hu

A fent említett példa minden olyan oldalt ki fog listázni amiben szerepel az ikea.hu kulcsszó, kivéve a hivatalos oldalt.
Ahhoz, hogy automatikusan kapjon értesítést, amikor Önt, a cégét vagy a termékét megemlítik egy külső honlapon használja a Google Alerts ingyenes eszközt.

Az eszköz segítségével egyszerűen beállíthatja:
Milyen kifejezések alapján kéri az értesítést?
Milyen gyakran ellenőrizze a megadott kulcsszót?
Pontos egyezésű legyen a kulcsszó?
Milyen típusú tartalom amit keres?

Felhőkarcoló technika

Brian Dean (SEO expert) 2015-ben kitalált egy olyan keresőoptimalizálási technikát, amivel mindössze 2 hét alatt megduplázta a honlapja forgalmát. A stratégia később felhőkarcoló technika néven vált ismertté.
A felhőkarcoló egy olyan linképítési stratégia, ami a tartalomgyártásra épül. A cél, hogy olyan tartalom kerüljön fel a honlapra, ami kiemelkedik a többi közül. Az alaposan kidolgozott tartalmakat mindenki szereti, épp ezért szívesen hivatkoznak is majd rá.

A technika kivitelezése mindössze 3 lépésből áll, ezek a következők:
Keressen egy olyan értékes bejegyzést, amire maga is szívesen hivatkozna
Meg kell keresnie az Ön iparágában azokat a legnépszerűbb tartalmakat, amelyek jelenleg felkapottak az interneten. Ehhez érdemes a Buzzsumo eszközét használni, amivel egy domain vagy kulcsszó megadásával az aktuálisan legnépszerűbb tartalmakat mutatja meg az eszköz.

Hozzon létre egy ennél jobb tartalmat és publikálja
Érdemes az adott kulcsszóra a Google TOP 10 oldalát megvizsgálnia, és minden fontos információt összegyűjteni, ami abban a témában hasznos lehet.

A rengeteg tartalomból pedig elő kell állítani egy olyan bejegyzést, amely:
Hosszabb és átláthatóbb
Frissebb
Részletesebb és kidolgozottabb
Juttassa el a kész cikket a megfelelő célközönséghez

Célszerű felkeresni azokat a weboldal tulajdonosokat, akiktől inspirálódott. Kérje meg őket, hogy hivatkozzanak az Ön bejegyzésére. Az emberek szeretik a jól kidolgozott, átlátható és szakmailag helyes cikkeket, épp ezért sokkal nagyobb valószínűséggel hivatkoznak vissza az oldaladra.

Link Velocity

A link velocity elemzés segítségével egyszerűen meg lehet állapítani, hogy egy weboldal milyen rendszerességgel kap külső hivatkozásokat. A grafikon alapján napi, heti, havi vagy akár éves bontásban is megjelenítheti a honlapjára érkező linkek számát. Az elemzéshez érdemes az Ahrefs backlink elemző eszközét használni, amivel azonnal meg lehet állapítani, hogy az adott honlap kampányszerűen vagy folyamatosan kapta a hivatkozásokat.

A Google számára az a természetes, ha a linkek folyamatosan gyarapodnak és nincsenek komoly visszaesések a grafikonban.

Az egy időben beérkező sok link nem természetes és ezt a Google algoritmusa is észreveszi, ami akár a linkek ignorálásához is vezethet.

Horgonyszöveg szerepe a linképítésben

A horgonyszöveg (Anchor text) az, amire kattintva el tudja érni a szöveg alatta található linket.
Pl. wikipédia
Horgonyszöveg: wikipédia
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kezd%C5%91lap

Ahhoz, hogy a Google számára természetes legyen egy weboldal linkhálózata, kritikusan fontos a linkek horgonyszövege, ugyanis a gyakran használt pontos egyezésű kulcsszavas anchor text nem természetes.

Érdemes a hivatkozások horgonyszövegét úgy kialakítani, hogy szerepelejen benne a fő kulcsszó, de ragozott formában, esetleg több kifejezéssel együttvéve. Ugyanakkor gyakran célszerű olyan horgonyszöveget is megadni, amiben nem szerepel a kulcsszó. Pl. kattintson ide, olvasson tovább, látogassa meg.

Fontos, hogy az adott oldal domain / brand nevét nem szükséges ‘sallang’ szöveggel linkelni, hiszen arra természetes módon is pontos egyezéssel szoktak hivatkozni.

Google Page Rank szerepe a linképítésben

A Google két alapítója Larry Page és Sergey Brin még 1998-ban kidolgozott egy olyan mutatószámot, amely egy 10-es skálán a hivatkozó oldalak alapján határozza meg egy weboldal fontosságát a keresőben, a mutatószámot Page Rank-nek (PR)-nek nevezték el. Fontos, hogy a Google a Page Rank mutatószámokat már évek óta nem publikálja, épp ezért hivatalos számokkal már nem lehet meghatározni egy domain erejét. A linképítéshez azonban gyakran szükség van egy mércére, ami alapján osztályozni lehet a linkeket.

A probléma áthidalására a MOZ (DA) és az Ahrefs (DR) SEO eszközök mutatószámai nyújtanak megoldást. Fontos, hogy sem a Domain Authority, sem a Domain Rating nem hivatalos Google által alátámasztott adatok, épp ezért érdemes fenntartásokkal kezelnie ezeket a mutatószámokat, mivel eléggé könnyen manipulálhatóak is.

Domain Authority

A Domain Authority (DA) egy olyan MOZ által létrehozott mérőszám, amely 0-100-ig terjedő skála alapján osztályozza egy domain erősségét. Egy induló honlap DA értéke mindig 1-es. Fontos, hogy a Domain Authority értékét logaritmikus skála alapján határozzák meg, minél magasabb a DA értéke, annál nehezebb a következő szintre jutni. Sokkal több idő pl. 40-ről eljutni 45-re, mint 1-ről 10-re.

Domain Rating

A Domain Rating (DR) az Ahrefs SEO eszköz mérőszáma. A Domain Authority-hez hasonlóan ebben az esetben is 0-100-ig terjedő skálán határozza meg a domain erejét a hivatkozások mennyisége és minősége alapján. A link mennyiség és minőség korrelál az összes URL magasabb helyezésével a keresőkben. Minokél magasabb a Domain Rating annál jobb helyezéseket fog elérni az adott honlap a Google organikus találatai között.

Linkek fajtái

Dofollow
Linképítés szempontjából mindig ezeket a hivatkozásokat helyezzük előtérbe, hiszen csak ezek a linkek adnák át olyan linkerőt, amelyek emelik a honlap MOZ által használt DA (Domain Authority) vagy az Ahrefs által használt DR (Domain Rating) értékeit.

Nofollow
2019. szeptember 10-én a Google hivatalosan is jelezte, hogy a nofollow rel=”nofollow” attribútum csak egy utalás rangsorolás szempontjából, nem pedig utasítás. A nofollow linkek bevezetésénél a keresőóriás nem vette figyelembe ezeket a linkeket, azonban ma már az algoritmus dönt. A változás gyakorlatilag azt jelenti, hogy most már nem Ön dönti el, hogy egy weboldalon megjelenő hivatkozások számítanak vagy sem, hanem a Google.

Sponsored
A sponsored rel=”sponsored” attribútummal megadott linkek ahogy a neve is takarja, abban az esetben lehet hasznos, ha a link fizetett tartalomként jelenik meg a weboldalon. Azaz, ha weboldal tulajdonosa pénzért vagy más ellenszolgáltatásért jelenítette meg a honlapján az adott hivatkozást.

UGC
Az UGC (User Generated Content) rel=”ugc” attribútum olyan felhasználók által létrehozott tartalmakat jelöl, mint például a hozzászólás, fórumbejegyzés. Ezeket a hivatkozásokat régen nofollow attribútummal kellett jelölni, azonban ma már az UGC segíti a Google-t a tartalmak jobb értelmezésében.

Összegzés

Ma már nem lehet linképítés nélkül valódi sikereket elérni a keresőben, hiszen több ezer weboldal küzd az első helyekért. Fontos, hogy a linképítést soha ne időszakosan végezze, hanem folyamatosan. Figyeljen a horgonyszöveg megfelelő kialakítására és a linkek relevanciájára. Matt Cutts a Google egyik szakembere szerint “A cél nem az, hogy a hivatkozások természetesnek tűnjenek. A cél az, hogy azok legyenek.”

Share Button