GAFA – az amerikai tech-cégek fény- és árnyoldalai mindennapi életünkben

gafa infrastruktúra

A GAFA mozaikszó 4 amerikai óriáscéget jelöl: a Google, az Apple, a Facebook és az Amazon rejlik mögötte. A rövidítést először a Le Monde francia lap hasábjain használták meglehetősen kritikus éllel az amerikai cégek tevékenységének és hatásainak kifejezésére.

A fent említett négyesfogat az amerikai közvélemény szemében az innováció csúcsát testesíti meg, hiszen létrejöttük, és működésük a töretlen fejlődés mintapéldája, hatásuk pedig régen túlterjedt az USA országhatárain, mindegyikük globális jelentőséggel bíró cég.

A Google forradalmasította az információkhoz való hozzáférést

Vannak olyan adatok, amelyek szerint a Google-nek köszönhetően ma 25-ször gyorsabban tudunk tanulni, mint előtte. Manapság a házi dolgozatok elkészítéséhez, szakmai munkákhoz nem feltétlenül kell könyvtárba mennünk, hiszen a Google keresőjében megtalálhatjuk a számunkra fontos adatokat, válaszokat. A Google azonban több, mint kereső, mióta 2006-ban megvásárolta a YouTube videomegosztó oldalt 1 milliárd dollárért, ami rendkívül jövedelmező üzletnek bizonyult. A You Tube rendkívül népszerű a felhasználók körében, hiszen havonta mintegy 1 milliárdan használják, és percenként 100 órányi videót töltenek fel rá. Forrás: YouTube

google által gyorsabban jutunk információhoz

A Szórakoztató óriás: Apple és termékei

Az Apple Steve Jobs vezetése alatt vált meghatározóvá az internetes szolgáltatások piacán. Csúcstermékei, az emblematikus Mac számítógépeken túl, az iPod hordozható MP3-as lejátszó, az iTunes online zenebolt, és az iPhone okostelefon rendkívüli népszerűséget szereztek maguknak a felhasználók körében. Tim Cook vezetéséhez köthető az Apple Watch jövő évi bevezetése, amely az iPhone 6 körüli problémákat minden bizonnyal ellensúlyozni fogja, és így helyrebillenti a cég reputációját.

apple itunes zenehallgatás

A Facebook kommunikációs hatékonyságunk spektrumát szélesítette ki

A Facebook 2006. szeptember 6-ai indulása óta a világ legjelentősebb és legnagyobb közösségi oldalává nőtte ki magát. Hatása egyszerűen felmérhetetlen mindennapi életünkre, és használatával nagyságrendileg több embert tudunk elérni, töredék idő alatt. 1,35 milliárdan használják havonta a 2014-es adatok szerint, és a mobil felhasználók körében is egyre nő a népszerűsége, mivel használata egy viszonylag egyszerűbb mobilkészülékről is sikeresen megoldható.

A Facebook globális jelentőségét mutatja, hogy a világ számos pontján szerveztek tiltakozó akciókat, tömeges politikai megmozdulásokat segítségével, azontúl, hogy barátainkkal, családtagjainkkal, valamint akár gyermekünk óvodai csoportjával is élő kapcsolatban lehetünk általa. Rajongói oldalakon keresztül érik el a fogyasztókat a kisebb-nagyobb cégek a Facebook-on, így üzleti stratégiájuk fontos része a kapcsolattartás a közösségi oldalon.

facebook kommunikáció

Az Amazon áttöri az alkotás és a szórakoztatás megszokott kereteit

Az Amazon ma már messze több, mint a legnagyobb online könyvesbolt, hiszen az e-könyvek piacán is vezető szerepet tölt be. Nemcsak könyveket érhetünk el percek alatt, hanem kedvenc zenénket és filmünket is ugyanolyan gyorsan megtalálhatjuk kínálatukban. A közelmúltban elindított Amazon Studios szolgáltatás TV sorozatok, komédiák készítését célozza meg, illetve forgatókönyvek, ötletek, videók kidolgozását várja az alkotóktól, amely alapján eldől, melyiket láthatja később a közönség.

amazon

Ez a négy óriás cég tevékenységével, látásmódjával alapvetően befolyásolja 21. századi életünket. Megváltoztatta az információhoz való hozzáférés kereteit, a kapcsolattartás eszközeit, a vásárlás és szállítás módját, valamint azokat az eszközöket is, amelyek használatával kikapcsolódhatunk.

mindennapi használat során

A GAFA árnyoldalai

A személyes adatok védelmével kapcsolatos kételyek elég erősek az internet használók körében az NSA megfigyelési botrány óta, bár azelőtt is tudható volt, hogy az internetes óriáscégek számtalan adatot tudnak rólunk, illetve tárolnak el rólunk. A keresők cookie-kon (sütiken) keresztül hozzák az oldalak tudomására, hogy mi érdekel bennünket, és egyéb más információkat rólunk.
A megfigyelési botrány azonban nem változtatta meg alapvetően a felhasználók böngészési szokásait, és az is hozzáadódik még ehhez, hogy a mobileszközökről indított keresések a mobilcégek által még több adatot közölhetnek rólunk az online keresés során, így egyre sérülékenyebbé válnak magánszféránk határai.

Adózási szempontból is jelentős kritika érheti a fent említett cégeket, már ami az európai jelenlétüket illeti. A Google központja Európában Írországban van, de adózni hivatalosan Bermudán adózik, mivel Írország lehetőséget ad az adózás „utaztatására”, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a cég bevételei után töredékét fizeti be az európai közösbe, mint más hasonló tevékenységet végző cégek. Ez a magatartás nemcsak a Google-ra jellemző, de mindenesetre joggal váltja ki a többi európai cég ellenérzését a GAFA cégekkel szemben.

Az Ars Technica riportja szerint a Google írországi részlege 2013-ban 17 milliárd euró után csak 27.7 millió eurót adózott, ami mindössze 0.16 százalékot jelent.

Hogy mi lesz ennek a vége arról akár több film is készülhetne.

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033
Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.