/* Error on https://www.kulcsszo.hu/wp-content/plugins/_%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Ultimate_VC_Addons/assets/min-css/ultimate.min.css?ver=3.11.0 : Something went wrong: cURL error 52: Empty reply from server */
Google büntetések fajtái
Az interneten közzé tett információk felelősséget rónak az adott honlap működtetőjére, mivel a helytelenül megválasztott sablon, silány tartalom és a rossz struktúra komoly szankciókat – Google büntetést – vonhat maga után.
A Google algoritmusai révén állandó jelleggel felügyeli a weboldalak organikus forgalmát és ellenőrzi, a linkek felépítése szabályos-e.
A büntetés kiszabása várható szabályszegés esetén, melynek formája, időtartama függ a vétségtől.
A tartalmi és formai optimalizálás elkerülhetetlen, amennyiben a tulajdonos nem szeretné honlapját „parkoló pályára” tenni és elesni profitjától. Ajánlatos a weboldal rendszeres felügyelete, frissítése. A Google szankció nem érinti, amennyiben legális és minőségi tartalom közlésével, megfelelő linképítéssel és elfogadott keresőoptimalizálással népszerűsíti honlapját.
Egy honlap üzemeltetésének szabályairól érdeklődhet a SEO szakembereknél, akik részletesen ismerik a keresőoptimalizálás feltételeit és a Google – adott esetben kilátásba helyezett – büntetési formáit, illetve annak megszüntetési lehetőségeit.
A Google büntetni kezdte azokat a weboldalakat, melyek nem megfelelő módon alkalmazzák a keresőoptimalizálást (SEO) és nem mutatnak fel minőségi tartalmat. Nem mindegy ugyanis, milyen módszerrel valósul meg az üzleti manőver, mellyel a nagyobb profit biztosítható.
A Google büntetéseknek több formája létezik. Egy weboldal szankcióinál első ránézésre nem mindig derül ki, melyik fajtával van dolgunk. Utána kell nézni, honlapunkon és elérhetőségével kapcsolatosan milyen változások történtek (vagy nem történtek) az utóbbi időben és ennek függvényében kideríteni, a szankciót mivel érdemeltük ki.
Google büntetések infógrafika – készítette Kulcsszo.hu
Technikai büntetés egyik leggyakoribb oka a tartalmak manipulálása, ez lehet véletlen is vagy rossz programozás, de szánt szándékkal is.
1. Tartalom manipulálás változatai:
2. Nem mobilbarát weblap
A nem mobilbarát oldal jellemzője, hogy az adott weboldal a mobiltelefonokon nem úgy jelenik meg, mint a PC-ken. A Google a statisztikai elemzés figyelembevételével ösztönzi, hogy az internetes oldalak a felhasználók igényeihez igazodjanak. A Mobil-Friendly Test hivatott elősegíteni, hogy kiderüljön, egy weboldal mobilbarát vagy sem.
Mobilbarát weboldal létrehozását szorgalmazó innovatív megoldások rendszeres követésével megelőzhető, hogy oldalunk elavult és értéktelen legyen.
3. Oldalsebesség
A Google szankciók zöme azért következik be, mert a weblap tulajdonos nincs tisztában a működési szabályokkal. A felhasználói élmény javítása céljából fontos, hogy az adott oldal sebessége kielégítő legyen. A PageSpeed Insight program segítségével megállapíthatjuk honlapunk sebességét, sőt a mobil telefonokkal való kompatibilitás is ellenőrizhető.
4. URL rendszer
Egy weboldal megtervezésénél és kialakításánál fontos tudomásul venni, hogy a domainben szereplő kulcsszavak meghatározóak lehetnek. Éppen ezért nem mindegy, milyen szavakat és kifejezéseket nevezünk meg kulcsszóként. A SEO szempontok figyelembevételével a rangsorolásnál érhető el előkelő helyezés, ami egy rosszul felépített URL struktúra esetén kútba esik. Gyakori a 404-es hibaüzenet ilyen esetekben.
A mikroadatok felhasználásával további támogatottságot lehet elérni a kereséseknél, hisz a találati listákon megjelennek a jelentéktelenebbnek látszó, ám célirányos információk. A keresőmotoroknak segítenek az adatok értelmezésében, amennyiben stratégiailag fontos jelölést tartalmaznak.
5. Rossz belső navigáció
A rossz belső irányítással döntően befolyásolható egy weboldal működése vagy éppen pangása. Tapasztalattal rendelkezve egyszerűen létrehozhatók komolyabb honlapok is, de mindenesetben be kell tartani a Google idevágó rendelkezéseit. A belső aloldalakra mutató linkek generálása lehetőleg rejtve történjen, amivel kiküszöbölhető a navigálás zavarása és a keresőoptimalizálás hatékonyságának csökkenése.
A belső linkeltség meghatározza, hogy a látogató hogyan térképezi fel az adott oldalt navigálása során. Navigációs linkek segíthetnek az oldalon való kiigazodásban és a kiindulópontra való visszatérésben.
6. Robot.txt fájl
A robot.txt fájl feladata a keresőmotorok kizárása, s így az oldalon lévő adatok biztonságba helyezése, megóvása. Hiánya esetén indexoldalakra felkerülhet akár egy félkész honlap is, közzé téve olyan információkat, melyek még nem publikusak.
7. Egyéb okok
Itt elsősorban a linkek- és a tartalom felépítésének módjairól van szó. Helytelen struktúra és külső beavatkozás, kereső befolyásolása esetén kap szankciókat a weblap. A manipulatív magatartás komoly következményekkel járhat a fő- és az aloldalakra nézve egyaránt. Lássuk, melyek a szóban forgó esetek!
A tartalmak az előszoba oldalakon vesztegelnek, ami azt jelenti, hogy egy oldalas tartalmakat jelenítenek meg különböző IP címek alatt.
A tartalmak a blog hálózatokon keresztül olvashatók, ami azt jelenti, hogy a tartalom minősége igen alacsony.
A blog hozzászólásokból lehet linkelni, de a véleményezéshez csatolt link nem képvisel értéket.
A kulcsszavas horgonyszövegek manipulációval akadályozzák a valódi tartalom megismerését.
Fórum profil linkeknél a fórumba regisztrálás után megadható weboldalunk neve, ezzel szaporíthatóak a linkek.
Fizetett linkek egyértelműen tiltottak a Google-nél, a site wide linkek is idesorolandók.
Automatikus linkelés legfőbb ellenérve az egyoldalú horgonyszövegek megjelenítése, melyeket elsőként a Pingvin algoritmus büntetett.
A Sandbox nem nevezhető igazából büntetésnek, csupán a Google elővigyázatosságát tükrözi, hivatalosan nem erősítették meg létezését. A valóságban azonban egy új domainnel szemben a Google-nek mindig fenntartásai vannak, ezért óvatosságból a friss weboldalakat a találati listákon hátrébb rangsorolja. Amint erősödik a bizalom és a látogatók száma növekszik a minőségi tartalom következtében, megszűnik a Sandbox „büntetés”.
De-indexelés
A Google, mint fő kereső program, számít, partnere-e a szóban forgó honlapnak vagy sem. Az egyik legsúlyosabb szankció, ha egy weblap kikerül a Google indexéből, és nem jelenik meg a találati listákon. site:www.tedomained.hu paranccsal ellenőrizni tudjuk, mi a helyzet, büntetve vagyunk-e vagy sem. Mivel komoly vétség esetén kerül sor de-indexelésre, érdemes SEO-szakemberek segítségét kérni a problémát okozó hibák kiderítésében és kezelésében. A szankció nagy csapás weboldalunkra, melynek megszüntetése is megfontolandó ilyen esetekben.
A -950-es büntetésről hivatalosan a Google is beszámolt. Matt Cutts elismerte, hogy létezik, és azt jelenti, hogy a szabályszegű weboldal a találati listákon -950 hellyel sorolódik hátrébb normál állapotához képest. A szankció e formájának „kiérdemlésére” leggyakrabban egy adott oldal keresőoptimalizálásának túlkapásai során kerül sor. Ennek a büntetésnek a fokozása a de-indexelés, amitől már nincs rosszabb egy honlap számára. Ha azonban a tulajdonos tudomásul veszi és korrigálja weboldala hibáját, megszűnik a büntetőeljárás.
A -60 büntetés is a bizalmi állapot megszűnését jelzi; értelemszerűen -60 hellyel sorolódik hátrébb az adott weboldal eredeti állapotához képest. Nemcsak -60, de -6- vagy -10-es büntetések is léteznek, melyek a szabálysértések foka szerint büntetik az elkövetőt. Leggyakrabban spam linkek, rejtett, de kifelé mutató linkek és rejtett lábléc tartalmak okán szabja ki a Google a fájó szankciót. A hiba kiküszöbölését követően minden visszakerül a normál kerékvágásba, vagyis az oldal értéke szerinti helyet foglalhatja el újra.
A site wide olyan szankció, ami az egész oldalt érinti, nemcsak az aloldalakat. Ez súlyos csapás a weblap látogatottságára és üzleti vonalára nézve. Meghatározott mértékben sorolódik hátrébb a találati listákon, köszönhetően a Panda-algoritmus pásztázásának, ami egy kalap alá veszi az összes oldal tévedéseit. Gyakori a linkprofil hiba, de tartalmi szempontok is közrejátszhatnak a szankció kiszabásában.
A linkek horgonyszövegeinek túloptimalizálása vonja maga után, hogy a szankció kulcsszó alapján rangsorolja hátrébb az adott weboldalt a találati listán. A Pingvin algoritmus a felelős, ha weboldalunk kulcsszó büntetésben részesül. Előfordulhat, hogy nem egy szóra, hanem egész kifejezésekre kapunk szankciót, ami csak egy következő algoritmus indításával, azaz frissítésével szüntethető meg. A legfontosabb teendő ilyenkor a fizetett és nem organikus kulcsszavas linkek mielőbbi eltávolítása.
A Google ebben az esetben „csak” egy oldalt büntet, amennyiben a weblap általában jó eredményeket produkál. A spam robotok által generált tartalmak a ludasak a szankció e formájának kiprovokálásában, mivel a valótlan tartalom sérti a jogokat és megkérdőjelezi az adott oldal hitelességét. A spam hozzászólások eltávolításával megnő az esély a büntetés megszüntetésére, ami minden webmester érdeke.
Page Rank büntetéssel a linkeket eladó weboldalakat sújtják, mivel jogosulatlan haszonszerzésnek minősülnek. A szankció elhárítására legjobb módszer a megelőzés, de ha már megvan a baj, akkor mielőbb ajánlatos megszabadulni a fizetett linkektől.
Tény, hogy egyes weboldalak a reklámokból élnek, így a fenntartás és üzemeltetés költségeit befolyásolják az üzleti manőverek. A Google szabályok nem minden esetben aratnak osztatlan sikert, hisz a belinkelt hirdetések olvasottságától is függ a honlapok megmaradása.
A legtöbb Google büntetés megelőzhető, kivédhető lenne, ha a legfőbb információs csatorna a webmester és a Google között helyesen lenne beállítva. Amennyiben megfelelően szerkesztjük honlapunkat, a kritikus hibákról időben értesítést kapunk.
A „webmestereszközök” szerves része a Google Analytics-nek, fontos adatokat tárolnak oldalunk működéséről. A szerverkapcsolati problémákon túl értesít a tartalmi állapotról, ami befolyásolhatja a keresőoptimalizálást is, számolva az érdemi kulcsszavakat. Figyelembe veszi véleményünket és listázza az általunk legfontosabbnak tartott oldalakat.
Miután megszerkesztettük a weblapunkat és megtörténtek a beállítások a Google Webmaster-ben és Google Analytics-ben, össze kell kötni őket. A Google felé történő visszaigazolással biztosíthatjuk oldalunk tulajdonjogát.
A technikai SEO hibák száma naponta bővül, így van miről beszélni.
Ha a tulajdonos weboldala szeretné megszüntetni a büntetését, korrigálnia kell a hibákat. Ha kiderítette, mi váltotta ki a szankciókat, tegyen lépéseket a hiba mielőbbi elhárításáért. Segítséget jelenthet a webmester eszköz helyes beállítása, ami jelzi a szabálysértés mikéntjét. SEO szakemberek tanácsadással javíthatnak a weboldal státuszán megmutatva, mi a teendő a tilalmak feloldásáért a találati listán való előrébb jutásért.
Algoritmusos büntetések
Algoritmusos büntetésekről van szó, ha a Google valamelyik algoritmusának pásztázása során derülnek ki a szabálytalanságok a weblapépítés során. A hibás lépések következménye, hogy a Google főalgoritmus vagy azok az algoritmusok, melyek bizonyos időszakonként térképezik fel az interneten a weboldalakat, észre véve a szabálysértés, azonnal szankciókkal sújtják a honlapot.
A Panda algoritmus a weboldalak minőségére érzékeny elsősorban. Fontos, hogy a látogató a honlapon elégedett legyen és rendszeresen visszatérjen. A felhasználói élmény növelésére helyezve a hangsúlyt a Panda az egyik leghatékonyabb Google büntetés, mely 2011 februárjában kezdte el működését és ma már heti rendszerességgel frissül. Legutóbb május 20-án történt tartalomellenőrzés Panda algoritmussal, ami jelzi, hogy gyors és megbízható.
Google Panda büntetések okai
A Panda algoritmus céltáblái azok a weboldalak, ahol kisebb de inkább nagyobb hibák találhatók a következő okok miatt:
1. Gyenge tartalom
A Panda algoritmus árgus szemekkel figyeli a csekély szövegű oldalakat, rövid bejegyzéseket. Hiába van több száz, sőt ezer publikáció, ha nem megfelelően kitöltött a tartalom. A túloptimalizált szövegek nem csak algoritmus szempontból vannak negatív hatással egy weboldalra. A túlságosan sok kulcsszó ismétlés a szövegben még mindig gyakori az interneten és egyúttal a felhasználói élményt is rontja, ez által tudatjuk az algoritmussal és a felhasználókkal, hogy gyenge tartalommal állnak szembe.
2. Felhasználói élmény romlása
A másik leggyakoribb hiba, hogy a weblap üzemeltető nem fordít gondot a honlap látogatóinak benyomásaira. A felhasználói élmény figyelmen kívül hagyása váltja ki a szankciót, melynek eszköze ezúttal az alapos Panda.
3. Minőségi tartalom hiányzik
Ha egy weboldal nem rendszeresen frissül, egy idő után nemcsak a látogatók száma apad el, de felkelti a Google figyelmét is, jelezve, ezzel az oldallal nem stimmel valami. Ha hiányzik a minőségi tartalom, szankció várható. A Panda algoritmus azonnal észreveszi, ha több hónapja nem változott a szöveg és a feltöltések elmaradtak. Megújult tartalom (szöveg, képek, videó) fokozott, ill. folyamatos megosztásával kiküszöbölhető a szankció és elősegíthető a weboldal előrébb sorolása a találati listákon.
4. Duplikált – másolt tartalom
A Panda algoritmus egyik legfőbb ismérve a másolt tartalom felismerése és szankcionálása. A duplikált tartalom az egyik leggyakrabban előforduló SEO hiba az online marketing világában, nem véletlenül döntöttek úgy a Google szakemberei, hogy büntetik ezt és erre kitűnően alkalmas a Panda algoritmus időközönkénti frissítése.
A Panda algoritmus büntetés feloldásának egyik kulcspontja, hogy ki kell javítani a hibákat, pótolni a gyenge tartalmakat, felügyelni a tartalmat, illetve figyelni a felhasználói élményre. Az organikus forgalom a büntetés megszüntetésétől számított két hét múltán várhatóan növekedni fog, de nem szabad szem elől téveszteni, hogy a weblap hatékonysága és SEO hibák kiküszöbölése csak folyamatos kontroll mellett érhető el.
A hiba javításán túl a Google Panda algoritmus lefuttatására is szükség van!
Google Pingvin büntetés a linkek miatt
A Google 2012 áprilisában új hírrel lepte meg a felhasználókat. Megszületett a Pingvin algoritmus, mely nagy hatással van a keresőoptimalizálásra. Fő funkciója a kulcsszóhalmozások észrevétele, a linkhálózatok és kulcsszavas horgonyszövegek feltérképezése. A linkek területén végez érdemei munkát; az értéktelenebb oldalakra irányító kulcsszavakat tartalmazó linkek eredményezhetik a Pingvin algoritmusbüntetést.
A Google célja az új algoritmussal a „spammerek” tevékenységének gátolása, ami igencsak elterjedt az utóbbi pár évben. A linképítések figyeléséből adódóan számos változást ért el a Pingvin, ezért tevékenysége sikeresnek mondható. A minőségi tartalommal rendelkező honlapokat kívánta előtérbe hozni, és kiszűrni a linkkatalógusokkal és az egysíkú kulcsszavas horgonyszövegekkel visszaélő csalásokat.
A fő hangsúly tehát a minőségi linkeken, a friss információn és közösségformáló erőn van. Az algoritmus előszeretettel bünteti a kulcsszavas horgonyszövegeket, a sitewide linkeket, a csak főoldali linkeket, és a robotokkal generált egysíkú belső linkelést, Illetve minden más manipulatív szándékkal történő linkelést is. Fontos hogy egy úgynevezett természetes linkelés jöjjön létre és a linképítés során csak ezt az irányt tartsuk szem előtt ellenkező esetben a Pingvin algoritmus szankciói érvényesülnek.
A prioritások, igények folyamatos változása tette szükségessé az új algoritmusok elindítását. Időrendi sorrendben a következőkkel ismerkedhetett meg az online világ:
A Google üzletpolitikája nagyot változott az utóbbi években. A korábbi gyakorlattal ellentétben már nem a robotok döntenek a kulcsszavak és struktúrák helyességéről, hanem konkrét szabály szerint eljárva a keresőrobotok a közkedvelt szavak után kutatnak beemelve őket a kulcskifejezések közé. A tartalommarketing szerepének megnövekedésével vált lehetővé a felhasználóbarát megközelítése a keresőoptimalizálásnak.
Manuális büntetés lép életbe abban az esetben, ha nem egy algoritmus, hanem személyesen egy Google alkalmazott veszi tiltólistára weboldalunkat. A korábbi gyakorlat szerint a webmester eszközökben három minta link megadásával segítették a tájékozódást az irányelvek tekintetében, ma pedig a Google alkalmazottak akár személyes javaslatokat is tehetnek a weboldal tulajdonosának a hibák korrigálása érdekében. A tippek megosztásával kijavíthatóak a hibák, videó áll a látogatók rendelkezésére, de csak angol nyelven. Google Manuális büntetés egyelőre még fejlesztés alatt áll; folyamatosan javaslatokkal próbálják a webmesterek elérni, hogy a Google konkrét üzenetben értesítse az adott honlapot a vétségekről.
A szankciók okainak kiderítése és kiküszöbölése után kezdeményezni lehet a szankciók megszüntetését.
A Google Page Layout algoritmusa 2012. január 19-én indult először pásztázni a honlapokat. Feladata, hogy a weblapon található reklámokat mennyiségét és megjelenési formáit ellenőrizze.
A Google új algoritmusának megtervezését indokolta, hogy elszaporodtak a görgetés nélkül felbukkanó kéretlen reklámfelületek. Az úgynevezett hajtás feletti rész figyelésével deríthető ki, hogy a reklám zavarja-e a felhasználókat. Természetesen nem volt egyszerű határt húzni az elfogadható és kellemetlen hirdetések közé, mivel a hajtás feletti rész például a mobilok esetében másképp jelenik meg.
A reklámok nagy része idegesítő, ha a fogyasztókat kérdezzük. Mivel az interneten böngészve akaratlanul is szembesülünk velük a honlapokon, legalább annyi elvárható, hogy csak azt lássuk, amit mi akarunk, és ne erőltesse ránk a weblap üzemeltetője a hirdetését. A Page Layout algoritmus pont a reklámok nem megfelelő feltüntetése ellen hirdetett hadjáratot, ami azt jelenti, hogy a görgetés nélkül felugró ablakokban látható hirdetéseket közlő oldalakat is szabályszegőnek minősíti.
A felugró (pop-up) ablakok károsak a SEO szempontjából, mivel a keresők látják a reklámot, a keresőoptimalizálást tévútra viszik, és feltüntetik a találati listákon a hirdetések tartalmát.
A szankció a Page Layout algoritmusnak köszönhetően nem marad el, és a rendszeres frissítéseknek hála időben kiderül, mely honlapok vétettek a reklámozással kapcsolatos szabályok ellen. A Page Layout rendszeresen dolgozik, második frissülésére 2012. október 9-én, harmadik megújulására pedig 2014. február 6-ánkerült sor. A felhasználói élmények fontosságát hirdeti, mondván, a reklámok másodlagosak egy honlapon, mert a látogatók a találati listán bukkant kulcsszavak alapján a lényegre, a valódi tartalomra és nem másra kíváncsi.
A Google Page Layout szankció alól a hibák elhárításával lehet mentesülni; az algoritmus frissülését követően újraértékeli az adott weblapot és engedélyezi teljes értékű működését. Mivel időigényes folyamatról van szó, érdemes a megelőzésre helyezni a hangsúlyt.
Az algoritmusos büntetések – mint a Panda, a Pingvin vagy a Page Layout – hatása hónapokig is tarthat, ezért nem érdemes kockáztatni. A keresőóriás évente több száz algoritmusfrissítést hajt végre, ami azt jelenti, hogy a weboldalak folyamatos ellenőrzés alatt vannak. Mivel a fő szempont a felhasználói élmények védése, érthető, hogy a Google mindent megtesz a honlapok minőségi tartalommal való megtöltetéséért.