Duplikált tartalom megszüntetése nem csak keresőoptimalizálás miatt fontos

duplikált tartalom nem egyenlő a másolt tartalommal

Akarva és akaratlanul is tartalmazhat weboldalunk duplikált tartalmat, hétköznapi nevén másolt tartalmat. Ez Google részéről sem szerencsés mivel rosszabb esetben büntetést is okozhat ami helyezés és látogatói forgalom csökkenéshez is vezethet. A feltételes módot azért használtam mert vannak esetek ami nem okoz ilyen negatív hatást csak annyit hogy az adott tartalmunk ami az érkező oldalt erősítené nem lesz keresőbarát és így nem fogjuk vele elérni a kellő hatást.

Duplikált tartalom nem egyenlő a másolt tartalommal

Most bizonyára felkapja a fejét de akkor mi is a duplikált tartalom? A Duplikációs problémák lehetnek technikai, strukturális és tartalmi hibákból.

Nézzük a duplikált tartalom 3 fő okát

Technikai hiba

Itt első sorban a több különböző url-n elérhető azonos tartalomról van szó, ami a jellemző a www tag nem megfelelő módon való használata vagyis a weboldalunk tartalma elérhető www és www-nélküli url-ken is. Ezt a Google webmester eszközökben ki lehet választani melyik szerepeljen a Google keresőben.

A másik eset amikor pl: egy webáruház több termék kategóriában is megjelenít egy terméket és azok átveszik a kategória nevet is az url-ben.

Nézzük meg egy példán keresztül:

www.domain.hu/termekkategoria1/teremekneve1
www.domain.hu/termekkategoria2/teremekneve1
www.domain.hu/termekkategoria3/teremekneve1

A legjobb megoldás ebben az esetben ha kategória független termék url-ket használunk, vagyis az url-ben nem szerepel a termék kategória neve
www.domain.hu/teremekneve1

Ha ez esetleg nem megoldható akkor, válasszuk ki azt a kategóriát amit szeretnénk, hogy a keresőben is megtalálható legyen és a többi url esetében használjuk a noindex, nofollow jelöléseket.
Sajnos ez a megoldás eléggé macerás és körülményes, de a végeredményét tekintve ugyan olyan jó lesz, mivel a többi url-n lévő tartalom nem kerül a Google indexébe és így a duplikált termék oldalak sem.

Pl:
www.domain.hu/termekkategoria1/teremekneve1
www.domain.hu/termekkategoria2/teremekneve1 – ez legyen noindex, nofollow
www.domain.hu/termekkategoria3/teremekneve1 – ez legyen noindex, nofollow

Strukturális hiba miatt

Ez egy pici elfeledett szokott lenni, mivel a belső duplikációs okoknál kevesen veszik észre, hogy veszélyt jelentnek vagy legalábbis a landing page tartalmunk nem lesz kellően jó helyen a keresőben. Itt arról van szó, hogy a holnapunk állandó fix elemeket tartalmaz melyek általában a következők:

  • fejléc tartalom ami magába foglalja a menüpontokat
  • oldalsó tartalom, ami menürendszert, új bejegyzések címeit és más kiegészítő tartalmakat jelenti meg
  • lábléc tartalmak,

A probléma az, hogy ezek a tartalmi részek arányait nézve sok karakterrel rendelkeznek és rossz esetben minden egyes url azonos tartalommal jelennek meg. Ami ismétlődő, belső duplikációt okoz még akkor is ha a változó tartalmi részek eléggé nagy terjedelműek, amit nem lehet minden esetben elérni.

A megoldás erre a következő:

  • canonical tag használata mely jelöli a Google szemében ez az eredeti tartalom
  • tartalom specifikusan változó oldalsáv és lábléc tartalmak.

Ezzel nagyon jó hatást lehet elérni és közben a relevanciát is kellő képen tudjuk erősíteni.
Hazai jó példa erre a megoldásra az arukereso.hu, egeszsegbolt.hu oldalak ahol az oldalsáv és a lábléc termék kategóriánként egyedire van szabva. A Google az ismétlődő tartalmakról ezt írja.

Tartalom azonosság

tartalom azonosság

Belső és külső tartalom azonosság

Ha duplikált tartalomról van szó ez az ami még a laikusok számára is elsőként beugrik, hogy nem szabad másolni más weboldal tartalmát, mert a Google büntetni fogja weboldalukat. Ez így igaz is teljesen, de egy webáruház esetében effektíve nem fog büntetés kapni csak nem fog sehol sem szerepelni az adott termék oldal. A másolt tartalmak esetében két -féle módon az amivel találkozhatunk.

100% azonos weboldal tartalom két különböző domain neven.
Adott url-n lévő tartalom 100%-os egyezősége, pl. egy cikk esetében

Ha két domain-en azonos tartalom van ami tuti büntetést hoz maga után, általában tudattalanul szokott megtörténni és a holnap tulajdonosok maguknak okozzák. Ezzel már nagyon kevés esetben szoktunk találkozni, hála a sok-sok hasznos keresőoptimalizálással foglalkozó szakmai blognak és a közösségi oldalaknak. A Google büntetés módja mind két oldal indexből vagyis a keresőből való kitiltását jelenti ami akkor szűnik meg amikor az egyik domain-t megszüntetjük vagy átirányítjuk a másikra, így a probléma megszüntetése után maximum 1-2 héten belül újra látható lesz keresőben a weboldal.

A cikkek esetében már más a helyzet, mivel itt lehet 1db cikk vagy több cikk, amolyan összeollózása is más webhelyekről. Ezt a Google Panda algoritmusa bünteti, amivel az a gond, hogy csak akkor fog kikerülni a büntetésből amikor újra le fut újra az ez algoritmus. Sajnos ezt a büntető algoritmust nem minden hónapba futtatja le a kereső így aki bekap egy ilyen típusú büntetést egyhamar nem lesz képes kikerülni belőle. Ezért sem éri meg mások tollával ékeskedni, meg hát van plágium is, illetve a látogatók sem szeretnek egy olyan weboldalt ahol már máshol olvasható tartalom is van.

A másolt tartalom büntetésének feloldását két módon tudjuk elkezdeni:
töröljük a tartalmainkat és a megszűnt url-ket átirányítjuk egy kapcsolódó tartalmunkra ami nem másolt
noindex, nofollow attribútumot állítunk be a tartalmunknál így a Google keresőből fog kikerül (canonical használata nem fogja megoldani a problémát)

Duplikált tartalom ellenőrzése

Hogyan ellenőrizhetjük le hogy nem-e másolt a tartalmunk? Sajnos komplex megoldás nincsen csak olyan mi adott url-n lévő tartalmat tudja le ellenőrizni, illetve ha valakivel íratunk tartalmat akkor azt tudjuk ellenőriztetni a CopyScape.com oldalon, hogy a szövegíró nem-e másolt valahonnét.
Ezt az ellenőrzést én mindenkinek ajánlom mert, igaz fizetős szolgáltatás de a fenti Panda bünetés ezzel könnyel elkerülhető, arról már nem is beszélve, hogy a szövegírónk munkáját is ezzel tudjuk ellenőrizni, hogy valóban meg is dolgozott a pénzéért vagy csak másolt CTRL+C, CTRL+V billentyűzet kombinációval.

Íme néhány más SEO eszköz a másolt tartalmak ellenőrzéséhez:

Mi a baj még a másolt tartalmakkal?

A Google két szakértője Garry Illés és a John Mueller idén már többször is elmondta, hogy a felhasználó élmény javítása az az irány amin szeretnének javítani és csak olyan weboldalakat szeretnének előre juttatni a Top10-be ami ennek a legjobban megfelel. Az egyedi értékes tartalom az egyik leginkább szembetűnő amit algoritmus szinte tud vizsgálni a Google.

A duplikált tartalom a linképítési eredményességet is veszélyeztetheti ezért is ajánlatos kiváló egyedi tartalmak elkészítésére törekednünk, illetve érdemes oda figyelnünk, hogy olyan helyről kapjunk linket ami másolt tartalmakkal nem rendelkezik.

De ha nem is lenne kereső akkor a látogatók igen nagy része biztosan olyan webhelyről vásárolni szívesebben ahol olyan leírással találkozik ami nem másolt duplikált tartalommal rendelkezik.

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033
Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.