14 rangsorolási tényező, ami sikeressé tesz 2019-ben

14 rangsorolási tényező, ami sikeressé tesz 2019-ben
Értékelje az olvasottakat

Éveken keresztül úgy tartottuk, hogy a Google legalább 200 rangsorolási tényező alapján állítja fel a találati listát. Mára ez a „nézet” kissé elavult, hiszen a Google core algoritmusa sokkal összetettebb, rengeteg úgynevezett szignált és összefüggést kezel, ami kiismerhetetlenné teszi. Ráadásul folyamatos az algoritmus fejlődése és finomhangolása…

Gyakori tévhit, hogy a honlapunk csak akkor lehet sikeres a Google találati listáján, ha minden egyes rangsorolási tényezőnek megfelelünk, az online elemzők pedig zöld pipákkal és tűzijátékkal díjazzák az ügyességünket… A valóság azonban egészen más. Léteznek a SEO-nak olyan sarokpontjai, amire mindenképpen érdemes figyelnünk, de a rangsorolási tényezők miatti körömrágás helyett építsünk inkább minőségi weblapot!

A továbbiakban a bizonyos SEO sarokpontokat és azokat a rangsorolási tényezőket vesszük sorra, amelyek mellett nem mehetünk el szó nélkül 2019-ben sem!

Relevancia

A relevancia megkerülhetetlen tényezővé vált a keresőoptimalizálásban. A szemantikus web korában a Google arra törekszik, hogy megtalálja az összefüggést a keresési szándék és a weben elérhető tartalmak között, így a relevancia megértésének köszönhetően a lehető legjobb találati listát biztosítsa számunkra. A relevancia megértése és pontosítása érdekében a Google olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint a felhasználói keresési minták, a keresési előzmények, a hely és az idő.

1. Megfelelés a keresési szándéknak

A felhasználók minden egyes keresése valamilyen céllal történik; információra van szükségük, szórakozni szeretnének vagy meg szeretnének vásárolni egy terméket… A Google arra törekszik, hogy megértse a felhasználói szándékot és mindig annak megfelelően állítsa fel a találati listát. Nekünk is szem előtt kell tartanunk, hogy a tartalmaink választ adjanak azokra a kérdésekre, amelyek miatt a felhasználók a céloldalainkra érkeznek.

Ha meg szeretnénk érteni, a Google mikért kezeli és értékeli a releváns tartalmakat, érdemes megvizsgálni a különböző lekérdezésekre első helyen rangsorolt találatokat; miért épp azok kerültek a találati lista élére, mit csinálnak jobban és mit tudnak, amit a többiek nem.

Ha azt látjuk, hogy az optimalizált kulcsszavakra az oldalunk nem teljesít elég jól, vizsgáljuk meg, hogy a tartalmunk minőségi választ ad-e a keresőkifejezésekre. Ha másoké jobb, nincs más teendőnk, mint felülmúlni őket.

2. Átkattintási arány

Az átkattintási arány szoros összefüggést mutat a találati listán elfoglalt pozíciókkal, mégsem mondhatjuk, hogy kizárólag a helyezés határozza meg, a felhasználók kattintani fognak-e ránk a találati listán. A Search Console kiváló segítséget jelent abban, megtaláljuk a rosszul teljesítő oldalainkat.

Ha felfedeztük a problémákat, a TITLE és META leírások javításával javíthatjuk az eredményeinket. A megfelelően releváns szövegezés az átkattintási arány jelentős javulását idézheti elő.

Tartalom

A tartalom és a rangsorolás kapcsolata egyértelmű; a tartalom az, ami miatt a felhasználók megérkeznek az oldalunkra, így a rangsorolási tényezők között is kiemelt helyen szerepelnek a hozzá köthető szignálok. Nem véletlen, hogy a Google legnagyobb frissítései (Panda, Fred, közvetett módon a Pingvin is) mind azt a célt szolgálták, hogy a minőségi tartalmat szolgáltató webhelyek kerüljenek előre a találati listán.

Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a legjobb minőségű tartalmakat is optimalizálnunk kell annak érdekében, hogy jelentős organikus forgalmat eredményezzenek számunkra.

3. Kulcsszavak használata az oldalon

Habár gyakran olvashatunk olyan véleményeket, hogy a kulcsszavak használata nem feltétele a rangsorolásnak, ennek ellenére nehéz elképzelni olyan esetet, amikor releváns választ adunk egy adott kérdésre a leíró kulcsszavak használata nélkül. A Google számára még mindig fókuszban vannak a kulcsszavak, ezért érdemes ésszerű módon használni őket a minőségi tartalom előállítása során. Tördeljünk, emeljünk ki, használjunk alcímeket és listákat, dolgozzuk fel a témát… Ha így teszünk, optimisták lehetünk a SEO-val kapcsolatban.

4. Átfogó keresések javítása

A Google folyamatosan dolgozik azon, hogy minél hasznosabb találatokat adjon a legkülönbözőbb összetett keresőkifejezésekre is, ezért az algoritmus ma már nem csupán a kulcsszavak használatát vizsgálja, hanem a szöveg egészét igyekszik megérteni és feldolgozni. Ezért érdemes alaposan körüljárni a témákat, amikor tartalmat készítünk.

5. Helyesírás és nyelvtan

A nyelvtani szempontból helyes, illetve helyesírási hibákról mentes tartalom alapfeltétele a minőségnek. Mielőtt nyilvánossá tesszük az írásainkat, győződjünk meg róla, hogy javítottuk a helyesírási hibákat és elütéseket.

6. Megfelelően felépített HTML

Habár a keresőrobotok a trehány módon felépített HTML-kódokban is képesek megtalálni a számukra szükséges információkat, a megfelelő minőségű forráskód sok ponton kapcsolatba hozható a rangsorolással. Szerencsére ma már számos ingyenesen elérhető alkalmazás segít bennünket a szemantikai hibák felderítésében és javításában.

Sőt, rendelkezésünkre állnak úgynevezett strukturált adatok, amelyek használatával segíthetjük a keresőrobotoknak megérteni, melyek a legfontosabb tartalmaink és azok milyen relevanciát képviselnek. A Google eszközt biztosít a teszteléshez, így meggyőződhetünk róla, hogy mindent helyesen végeztünk el.

7. Egyedi tartalom

A Google abban érdekelt, hogy kizárólag az egyedi tartalmakat jutalmazza organikus forgalommal, illetve visszaszorítsa a másolt tartalmakra épülő gyenge minőségű webhelyek szaporodását. Szerencsére ma már számos eszközt használhatunk a duplikációk felderítésére; a legismertebb ezek közül a Copyscape.

Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy egyes területeken nincs lehetőség, illetve teljesen értelmetlen lenne az egyedi tartalom gyártása. Gondoljunk a webáruházakra, ahol az egyedi termékleírás semmilyen pluszt nem adna a fel használóknak, így ez esetben teljesen elfogadott a gyártóktól átvett termékleírás használata.

Külső hivatkozások

Nem túlzás azt állítani, hogy a külső linkek ma is megkerülhetetlen elemei a keresőoptimalizálásnak. A minőségi honlapok hivatkozásai arról biztosítják a keresőrobotokat, hogy a tartalmaink hasznosak. A linképítés értéke 2019-ben sem csökken; ha a találati lista élére szeretnénk kerülni, gondoskodnunk kell arról, hogy mások hivatkozzanak ránk.

Hasznos trükk lehet a versenytársak linkprofiljának kielemzése és összehasonlítása. Ebben segítséget jelenthet a SEO SpyGlass nevű szoftver, de más „backlink checker” elemzők is nagyszerű szolgálatot tehetnek.

8. Hivatkozások és hivatkozó domainek száma

Mindig elmondjuk, hogy a linkek esetében a minőség számít, nem pedig a mennyiség. Ennek ellenére a linkek száma, illetve elsősorban a hivatkozó domainek száma fontos mutató lehet a legtöbb webhely esetében. Nagyobb piaci verseny esetén egy-két hivatkozó domainnel aligha rúghatunk labdába, hiába képviselnek azok kiemelt minőséget. Ha összehasonlítjuk a hivatkozásaink számát a konkurensek linkprofiljával, képet kaphatunk arról, hol tartunk a versenyben és milyen erőforrásokat érdemes fordítani a külső hivatkozások fejlesztésére.

9. Link authority

A „link authority” kifejezés abban az időben érkezett meg a SEO köztudatba, amikor a hagyományos PageRank megszűnt létezni. A „domain authority” és a „page authority” egy-egy viszonyszámmal igyekezett meghatározni a domain és az oldal (URL) autoritását, illetve megbízhatóságát. Habár a publikus mérőszám nem feltétlenül ad megbízható támpontot egy-egy oldal valódi értékéről, ennek ellenére tudnunk kell, hogy minden egyes domain és oldal rendelkezik bizalmi értékekkel, amely a hozzájuk tartozó szignálok jelentős hányadát foglalják magukba.

Sajnos a rendelkezésre álló eszközök és szoftverek nem képesek tökéletesen meghatározni, ha egy hivatkozás spam jellegű. A linkek minőségének megállapítása a mi feladatunk marad.

10. Horgonyszöveg

A horgonyszöveg még ma is a relevancia meghatározásának egyik legegyszerűbb és leginkább egyértelmű módja, így a Google számára is fontos információként szolgál. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy a mesterséges linképítés legfőbb bizonyítéka lehet az egysíkúan használt horgonyszöveg.

Felhasználói élmény

A Google algoritmus folyamatos fejlesztése lehetővé teszi, hogy a rangsorolásban egyre nagyobb súllyal bírjon a felhasználói élmény és viselkedés.

11. Sebesség

A webhelysebességet, illetve a betöltődési sebességet alapvetően a technikai feltételek, illetve a tartalmi paraméterek határozzák meg. Előbbit nagyban meghatározza a szerver teljesítménye és lokációja, utóbbit pedig a tömörítés, a tartalmi elemek használata és a forráskód minősége.

A gyakorlatban azonban a webhelysebesség leginkább a felhasználói élmény növelése miatt fontos, a keresőoptimalizálásra akkor van negatív hatással, ha a sebesség rendkívül alacsony, vagyis érdemes kiemelt figyelmet szentelnünk rá, de elsősorban ne a SEO miatt tegyük. Ha szupergyors mobil verziót szeretnénk, tehetünk egy próbát az úgynevezett AMP (Accelerated Mobile Pages) oldalakkal, amelyek betöltése szinte azonnali lehet.

12. Dwell time és visszafordulási arány

A felhasználói élmény és viselkedés fontos szegmensét jelenti az úgynevezett Dwell time és a visszafordulási arány kiértékelése. Tudni kell, hogy a Google algoritmus sokkal összetettebb módszereket alkalmaz a visszafordulás megállapítására, mint amit az Analytics-ben láthatunk. Erre azért van szükség, mert a közvetlen visszafordulási arány nem elérhető minden webhely esetében, ráadásul létezhetnek olyan minőségi céloldalak, amelyek megfelelő információval szolgálnak, de nem ösztönöznek a webhely egyéb aloldalainak megtekintésére.

Ezért a Google számos alternatív módot alkalmaz a látogatói érdeklődés feltérképezésére; ennek egyik eszköze az úgynevezett Dwell time, amit a találati listáról történő kattintás és az oda történő visszatérés között eltelt idő alapján kalkulál. Ha a felhasználó azonnal visszatér az adott találati listára, aligha találta meg a keresett információt…

13. Oldal jelentősége a webhelyen belül

Az különböző oldalaink különböző organikus teljesítményre képesek. Ezt részben befolyásolhatja az is, az adott oldalt hol helyezkedik el a linkstruktúránkban; közvetlenül elérhető a főoldalról vagy csak több kattintással juthatunk el az adott tartalomhoz. Ha egy ilyen mélyen eltemetett oldalt szeretnénk erősíteni, az esetben érdemes javítani a belső linkstruktúránkat, illetve rövidebb elérési útvonalat készíteni számára.

14. HTTPS oldalak

2019-ben a HTTPS már nem előny, hanem alapvető elvárás; habár nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a Google előnybe részesíti a SSL tanúsítvánnyal rendelkező oldalakat, a felhasználói adatok biztosítása érdekében mindenképpen HTTPS protokollt kell használnunk. Az átállás relatív egyszerű, de gondoskodnunk kell a megfelelő technikai feladatok elvégzéséről.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.