/* Error on https://www.kulcsszo.hu/wp-content/plugins/_%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Ultimate_VC_Addons/assets/min-css/ultimate.min.css?ver=3.11.0 : Something went wrong: cURL error 52: Empty reply from server */

Weboldal szerkezetének megtervezése SEO szempontból

5/5 - (1 vote)
weboldal SEO-barát felépítése

A weboldal ideális szerkezete: legyen ilyen egyszerű

A weboldalnak a keresőben elért teljesítményét a tartalom, és ennek a tartalomnak a logikus, szakszerű elrendezése határozza meg. Érdemes már a honlapkészítés kezdeti fázisában egy alapos kulcsszókutatást végezni, ennek alapján visszafejteni a weboldal szerkezetét. Tapasztalataim szerint megtérülő – de sokszor elmulasztott – befektetés ezt a tervezést is bekalkulálni a honlap elkészítésének árába.

A weboldal szerkezete két szempontból is rendkívül fontos:

  • A honlap szerkezete olyan, mint a ház tervrajza. A házba lépő vendég nem látja át elsőre a ház szerkezetét, de fontos számára, hogy minél hamarabb áttekinthető környzetben érezze magát. Ha a szerkezet logikus, átjárható, a vendég biztonságban érzi magát, és könnyedén tájékozódik.
  • Egyik rendszeres olvasónk a Google nevű robot, aki ugyancsak tájékozódni akar a honlapon. Az ő számára is átláthatóvá kell tenni a weboldalt. A Google azért speciális látogató a házunkban, mert ő nem csak egy vendég a sok közül, hanem olyan, mint egy idegenvezető. Miközben bejárja a honlapunkat, arra a kérdésre keres választ, hogy vajon az átlagos vendég hogyan érezné magát nálunk, és érdemes-e ide olvasókat hoznia. Ezért különösen fontos, hogy a weboldal a Google számára is optimálisan legyen megtervezve.

Milyen szempontokat vesz figyelembe a Google?

A Google számára sok-sok információ fontos. A honlap szerkezetével kapcsolatban az alábbi szempontokra figyel különösen:

  • A honlapnak legyen egyértelmű hierarchiája: Blogposztok, egyedi aloldalak, kategória oldalak és a főoldal logikusan épüljenek egymásra. Az épületnek legyen alapja és legyen tető a fejünk felett.
  • A honlapon ne legyenek üres oldalak, funkciótlan területek; de legalábbis ezekből minél kevesebb legyen. Ne legyenek üresen hagyott szobák, holt terek, amelyeket nem tudunk kihasználni.
  • A weboldalnak legyen iránya. Egy webshop esetében ez a pénztár. Egy szolgáltatás esetében ez a kapcsolati oldal vagy az ajánlatkérés aloldala.
  • A weboldal egyedi oldalai és bejegyzései között logikus belső linkek húzódjanak. Vagyis a házban lévő szobák között legyenek átjárók, folyosók, ajtók.

Most pedig nézzük meg, hogyan építhetünk olyan szerkezetet honlapunknak, ami megfelel ezeknek a követelményeknek.

A vásárlói életútra épülő blog

Egy weboldalnak elsősorban szakértői blogként kell felépítenie magát. Ez azt jelenti, hogy írni kell rá legalább 20-30 blogbejegyzést ahhoz, hogy a Google komolyan vehető szakértőként tekintsen rá egy adott területen. Egy színvonalas blog lefedi a vásárlói életút legfontosabb kérdéseit.

A vásárlói életút 4 szakaszra bomlik:

  1. Probléma felismerése, tudatosodása. Például észleljük, hogy új weboldalra van szükségünk a vállalkozásunkhoz. Ekkor a neten keresni kezdünk arra, hogy milyen a jó weboldal, milyen CRM-rendszert érdemes használni. Ide tartoznak az olyan keresések, mint például az a kifejezés, hogy WordPress vagy Joomla.
  2. Megoldások feltérképezése. Ebben a fázisban a vásárló már döntést hozott arról, hogy WordPress motorra építi a honlapját. Ilyenkor keres rá arra, hogy legjobb ingyenes WordPress sablonok, fizetős WordPress sablonok, illetve saját honlap készítése önállóan.
  3. Összevetés, válogatás. Ebben a fázisban már tudja mit akar. Például eldöntötte, hogy saját maga készíti el a honlapot prémium sablonokból, és itt már csak a prémium sablonokat kínáló cégek ajánlatait veszi szemügyre (prémium WordPress sablonok árai). Ha pedig szakértőhöz fordult, akkor ezeknek az árait hasonlítja össze (honlapkészítés árak).
  4. Vásárlás. Vásárlásra az utolsó fázisban kerül sor. Ide tartoznak a legnagyobb vásárlói kockázatokra vonatkozó kérdések. Például, hogy a WordPress biztonságos-e vagy az a kulcsszó, hogy honlapkészítés garanciával.

Az a weboldal lesz sikeres, amely minél több, a vásárlói életút során felmerülő kérdésre választ tud adni. A profin felépített blog a cikkek kétharmadát az 1. szakaszra összpontosítja, és a maradék cikkeket osztja szét a maradék három szakasz között. Vagyis minél több segítséget nyújtasz az olvasónak abban, hogy a probléma felismerése, tudatosodása szakaszában megbízható információt adj neki, annál nagyobb eséllyel fog vásárolni tőled.

Kategória-oldalak felépítése

A cikkeket minden esetben kategóriákba kell sorolni. A kategóriák teszik rendszerezetté, átláthatóvá a weboldal blogos tartalmait. A kategóriákkal kapcsolatban tisztában kell lenned azzal, hogy egy kategória egyben egy aloldal is a honlapodon. Ezt az aloldalt pedig ugyanúgy keresőoptimalizálni kell, mint egy bejegyzést.

A kategória-oldalaknak egyedi címet és egy néhány soros leírást kell tartalmazniuk. Ez a néhány soros leírás fonja egybe azt a sok-sok cikket, amit besoroltunk a kategóriába, és extra erőt ad a gyűjtőoldalnak. Sok WordPress sablon sajnos nem teszi lehetővé egy-egy ilyen leírás elkészítését vagy külön bővítményt kell használni hozzá. Rengetegen szívnak a Themeforesten vásárolt sablonokkal többek emiatt is. Ezrért érdemes inkább prémium WordPress sablonokat választani, mert azok általában tartalmazzák ezt a lehetőséget (az ilyen apróságok miatt is megéri ezekbe fektetni).

Egy egészséges weboldal 2-8 kategóriát használ. A legtöbb szolgáltatás legfontosabb témái ennnyi kategóriában értelmesen csoportosíthatók. Nagy webáruházak és termékkategóriák esetében ezek a számok nem irányadók, de itt most egy átlagos webshopról vagy céges blogról beszélünk.

A kategóriákat úgy választjuk ki, hogy számba vesszük a legfontosabb témákat, területeket, amivel foglalkozunk, és ezeket használjuk. A legjobb az, ha ezek a témák részben vagy egészben egybeesnek olyan kulcsszavakkal, amelyekre sokan keresnek, és nagyobb verseny övezi őket.

A kategória-oldalak felépítése során sokan futnak bele abba a hibába, hogy először létrehoznak 5 kategóriát, aztán fokozatosan elkezdik azt tartalommal feltölteni. Ennem az az eredménye, hogy hónapok, néha évek telnek el úgy, hogy egyetlen bejegyzést listázó gyűtjőoldalakkal üzemel egy honlap. Ezért a kategóriákat előre megtervezzük, de csak akkor hozzuk létre az oldalt, amikor már van legalább három cikk, amit-e konkrét kategória alá tudunk sorolni. Ezzel elkerüljük az üresen hagyott gyűjtőoldalak összes átkát és a miattuk kijáró rangsorolási veszteséget is.

Főoldali kulcsszavak meghatározása

A főoldai kulcsszavak kiválasztása a legegyszerűbb, és általában a kulcsszókutatás utolsó fázisában kerül rá sor. A főoldali kulcsszavaknak tömören össze kell foglalniuk a lényeget: miről szól a szolgáltatásod és a projekted. Nem kell teletömni kulcsszavakkal, ugyanakkor legyen benne minden, ami fontos.

Belső linkek használata

Ahogyan egy ház mit sem ér ajtók nélkül, ugyanígy egy weboldal sem lehet értelmes az olvasó számára, ha nem vezeti tovább a legfontosabb tartalmak és a legfontosabb üzleti cél felé. A belső linkeknek két szempontból is kiemelt jelentőségük van:

  • A belső linkekkel adjuk az olvasó tudtára, hogy milyen kapcsolódó tartalmaink vannak, milyen információkat találhat meg még a weboldalon. Ezért minden cikkben kell lennie saját másik cikkre mutató hivatkozásnak, és minden cikkre kell, hogy mutasson cikk már korábban megírt írásból. A link nélküli cikkek sokszor olvasó nélkül árválkodnak a honlapokon.
  • Minden bejegyzésnek és tartalmi aloldalnak kötelező eleme a kapcsolati oldalra vagy a vásárlás felé mutató link. Ezzel a weboldal funkcionális üzleti célját szolgáljuk ki. Nincs rajta mit ragozni: azért készítünk honlapokat, hogy eladjunk, és ha nem mutatjuk meg az olvasónak, hol tudnak vásárolni tőlünk, akkor saját üzleti céljainkat verjük keresztbe. Ez azt jelenti, hogy minden tartalmi aloldal alján ott kell lennie egy CTA sávnak, és a menüben is ott kell lennie a kapcsolat oldalra mutató linknek.

A belső linkeket sokan elhanyagolják, pedig legalább annyit számítanak, mint a bejövő linkek, amelyeket a linképítés során igyekszünk beszerezni.

A tartalomból épített piramis

A fenti rendszert követve a tartalmaink egymásra épülnek. Minél jobb minőségű cikkeket írunk a weboldalunkra (a mennyiség helyett a minőség számít igazán), és ezekkel minél pontosabban lefedjük a vásárlói életutat, annál komolyabb szakértőként tekint ránk a Google. A cikkeket a kategóriák fűzik egybe, és ezek adnak koherens rendszert a weboldalnak. A jó kategória-rendszer, és az alájuk dúcolt tartalom teszi értékessé a címlapot a Google szemében.

Honlapkészítők sokszor nem kötik ügyfeleik orrára a kemény tényt, hogy a weboldal elkészítése során a honlap szerkezetének SEO-tudatos tervezése sokkal többet számít, mint a dizájn. Üzletileg a dizájnnak, effekteknek alig kimutatható az értéke. Aminek értéke van, mert napról napra hozza az olvasókat, az a minőségi tartalom, és ennek a tartalomnak a logikus, strukturált elrendezése és összekapcsolása egy koherens egésszé.

A weboldal szerkezetének SEO-alapú felépítése lehetővé teszi számunkra, hogy olyan versenytársainkat is beérjünk, akik évekkel korábban álltak rajthoz. Sok régi weboldalnak nincs átgondolt szerkezete, és ezért a Google nehezebben tájékozódik rajtuk, az olvasók is nehezebben igazodnak el az oldalak között. Néhány hónap alatt igenis be lehet érni a nagyon előttünk lévő versenytársakat, és ebben a tudatos tervezés nélkülözhetetlen.

Infographic vector created by freepik – www.freepik.com

Tamás honlapkészítéssel foglalkozó WordPress szakértő. A Prémium Honlap tulajdonosa és bloggere. SEO blogja vállalkozói weboldalak keresőoptimalizálására összpontosít.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük