HTTPS-t használ a Google első oldalas találatok 25%-a

HTTPS moz felmérése a Google találati listán

A Google 2014 augusztusában hivatalosan bejelentette, hogy a HTTPS biztonsági protokoll használata rangsorolási tényezővé vált, azaz a biztonságos kapcsolat alkalmazása előnyt jelent a weboldal tulajdonosok számára. Mint ilyenkor lenni szokott, a SEO szakma lázas tesztelésbe kezdett annak kiderítésére, hogy a protokoll használata valóban kimutatható előnyökkel jár-e. Az eredmények akkor még nem bizonyították, hogy a HTTPS használata előrelépést jelentett volna a rangsorban, ám egy frissen napvilágot látott felmérés adatai épp az ellenkezőjét támasztják alá.

Több, mint 25% biztonságos weboldal a Google találati listájában

A MOZ, a világ legismertebb keresőoptimalizálással foglalkozó portáljainak egyike az elmúlt 30 nap találati listáin vizsgálta a HTTPS protokoll jelenlétét, illetve az első oldalas találatok között betöltött szerepét.

A legújabb eredmények azt mutatják, hogy az első oldalas találatok között a HTTPS protokollal rendelkező honlapok aránya elérte, sőt meg is haladta a 25 százalékot. A teszt 10 ezernél is több találati lista vizsgálatával történt, ezért ez szignifikáns eredménynek minősül.

A növekedésnek két alapvető oka lehetséges; mindenekelőtt egyre többen térnek át a HTTPS használatára vállalva ennek a plusz költségét, valamint feltételezhető az is, hogy némiképpen növekszik a szóban forgó rangsorolási tényező jelentősége, így egyre több olyan weboldal jelenik meg a találati oldal első 10 helyén, ahol a látogatók adatai nagyobb biztonságban vannak.

Magyarországi valóság 2016-ban

Elmondható, hogy a hazai találati listákon még nem érezhető ez a hatás, oly annyira sem, hogy az erős brand oldalak közül sem használ mindegyik https-t.
A bank szektor és a tárhely szolgáltatók azok aki valóban komolyan gondolják azt, hogy megéri költeni a felhasználók adatainak biztonságáért. 250 weboldal vizsgálata során be pillantást kaptunk a magyarországi nagyvállalati és KKV szektorba.

A GKI 2015 nyarán létrehozott legnagyobb webáruházak listájában szereplő oldalak között is csak csupán 50%-a teszi lehetővé a látogatói számára, hogy biztonságban legyenek a személyes adatait.
Ez azért is érdekes, mert ezeknek a cégeknek a titkosítással járó plusz költségeket könnyedén ki tudják termelni.

A KKV szektor még nem lát benne elég fantáziát
A biztonsági protokoll éves költsége a 15.000,-Ft – 50.000,-Ft között mozog. Ezt a díjat jelenleg még a KKV szektor jelentős része nem kívánja befektetni.
Itt főleg a szolgáltatói szektor nem jeleskedik, mivel 10% alatti azoknak a weboldalaknak a száma akik úgy gondolják érdemes használni. Az e-kereskedelmi oldalak esetében ez a szám több, mint a duplája vagyis 20%-tól több webáruház tulajdonos bízik abban, megéri a https protokoll szolgáltatást használni.

A találati listában szereplő https-t használó weboldalak számát azt is növeli, hogy olykor, egy wikipédiás szócikk vagy Facebook, nagy ritkán egy Google plus-os tartalom jelenik meg.

A következő kulcsszavakra végzett kutatás érdekes képet mutat a magyarországi helyzetről, mely egyes témakörökben bőven van mit fejlődniük a cégeknek, de már látható egyes szektorok igen erősen használják a biztonsági protokollt.

Az állami szervek sem költenek sokat adataink biztonságáért
Úgy látszik az állampolgárok adatvédelmére nem szívesen költ az állam.
Ezt erősítik meg a következők is, hogy mind összesen 40%-a használja a https-t az állami fennhatóság alatt álló weboldalaknak.

Google szerint 1%-os növekedést is eredményezhet a https használata

A Google 2014-es hivatalos bejelentése szerint a HTTPS rangsorolási tényezővé emelését több hónapnyi tesztelés előzte meg. Azt is elmondták, hogy az elsődleges cél a HTTPS népszerűsítése; ösztönözni szeretnék a honlapkészítőket és a webmestereket, hogy részesítsék előnyben a biztonságos kapcsolatokat, ezzel is növelve a web globális biztonságát.

A hírek és találgatások hatására számos webmester azonnal váltott, de mivel éves szinten nagyjából 50 dolláros plusz költséggel kell számolni, így a legtöbb honlap esetében az új rangsorolási tényező nem érte el a webmesterek ingerküszöbét…

A Google hivatalos kommunikációja az új rangsorolási tényező kisebb jelentőséggel bír, mint a minőségi tartalom, azonban előfordulhat, hogy a jövőben a jelentősége változik. Természetesen a jelentőségére tett kijelentés értelmezhetetlen, hiszen a minőségi tartalom túlságosan komplex ahhoz, hogy bármit hozzá hasonlítsunk, másrészről pedig a jelentősége gyakorlatilag mindenek felett áll.

A Google kicsivel később igyekezett használhatóbb információval is szolgálni; az akkori bejelentés szerint a HTTPS használata hozzávetőlegesen 1 százalékos növekedéssel szolgálhat, ami első hallásra igencsak kevésnek tűnik, valójában nem az.

Az algoritmus rangsorolási tényezőinek többsége nem éri el ezt a szintet, illetve marginálisabb összefüggéseket képvisel.

Miért használjuk marketing és SEO szempontból?

A marketing szakemberek szerint a HTTPS protokoll használatának nem csak a keresőoptimalizálásban, hanem az általános marketingben és a bizalomépítésben is fontos szerepe lehet.
A nagy böngészők terveiben szerepel, hogy a weboldalak megjelenítésekor egyértelműen megkülönböztessék azokat az oldalakat, amelyek rendelkeznek HTTPS protokollal.
A böngésző címsorában megjelenő apró zöld jelzés, illetve a biztonságos böngészés tényére utaló információ különösen azoknál a honlapoknál lehet hasznos, ahol személyes adatokat kezelnek, illetve tárolnak. Nehéz megállapítani, hogy ennek mekkora hatása van egy honlap hatékonyságának növelésére, de a webáruházaknak bizonyosan megéri váltani.

Független a Pandától

A Google igyekszik minden mástól függetlenül kezelni a HTTPS ügyét. Fontos megjegyezni, hogy a biztonságos böngészés értékelését teljes egészében elkülönítették a Panda algoritmustól, tehát az esetleges rossz minőségű tartalmak értékelése és büntetése a biztonságos böngészés értékelésétől függetlenül történik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a silány tartalmak miatt elszenvedett hátrányokat nem lehet HTTPS használatával csökkenteni.

Azt is tudhatjuk, hogy a HTTPS része a fő értékelő algoritmusnak és állandó futással rendelkezik, tehát nincs szó időszakos alkalmazásról, mint például a Pingvin esetében megszokhattuk. Ennek köszönhetően használata azonnali előnyt hozhat egy weboldalnak.

A HTTPS használata minden egyes aloldal, azaz minden egyes URL esetén külön értelmezhető; előfordulhat, hogy egy webhelyen némely oldal rendelkezik biztonsági protokollal, mások nem… Ilyen esetekben az előbbiek előnyt élveznek a többi oldallal szemben. Érdekes az is, hogy a protokoll értékelése minden egyes URL-re külön vonatkozik, nem pedig a webhely egészére érvényes.

A HTTPS rangsorolási tényező bevezetése óta lehet hallani olyan hangokat, miszerint a súlya egyre növekvő tendenciát mutat az értékeléseknél. Az eltelt másfél évben ugyan tapasztalható ezen a téren némi növekedés, de nem olyan mértékű, amilyet a Google szakértők jósoltak neki.

Ön weboldal már https-t használ, ossza meg tapasztalatát?

 

Share Button

2 hozzászólás Leave new

Mi 6 hete álltunk át a https-re a seo-sok tanácsára egy olyan webtartalommal, aminek extrém magas a konkurenciaindexe. Azonnal, körülbelül ötödére esett vissza az organikus forgalmunk. Növekedésnek semmi jele azóta sem. Napi 300-400.000 folyamatosan növekvő google impressions-ből lett kevesebb, mint 80.000. Több tucat országban voltunk top pozíciókban head keyword-ökkel, de az átállás után gyakorlatilag az országok úgy hullottak ki, mint a mérgezett legyek, velük együtt meg az összes keyword. A pozíciónk úgy esett le, mintha lekapcsoltuk volna az oldalunkat és még sorolhatnám a “pozitív hatásokat”. Azóta nagyjából csak https-el álmodom, mert éjjel-nappal azon dolgozunk, hogy rendben legyen az átállás és visszakússzunk oda, ahonnan lebombázott minket Mr. google, amiért ilyen jó fejek voltunk és eleget akartunk tenni a updade-elt seo-követelményeknek! Tehát aki tervezi (Én nem ajánlom senkinek) a jövőben, annak nagyon melegen ajánlom, hogy olyan szakértőre bízza, aki már tucatnyi ilyet csinált, mert a hozzáértés legkisebb hiánya is igen komoly károkat fog okozni. Nem elegendő “utánaolvasni”!! Ne sajnáljuk az időt arra, hogy egy tapasztalt szakembert találjunk, higgyétek el Nekem sok fejfájástól megóvjátok Magatokat!!

Válasz

Sajnálom, hogy ezt történt. Nem ismerem az oldalt, de az url átirányítások el lettek végezve?
Bízom benne, hogy rövid időn belül vissza fog jönni számotokra az organikus forgalom.

Most milyen lépéseket tesztek azért, hogy a régi forgalom visszatérjen? Megköszönnénk ha megosztanád velünk és a látogatóinkkal a tapasztalatot.

Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.