Heatmap vagyis mire figyel a látogató egy képen

Heatmap avagy mit nézünk egy képen és a weboldalakon

A weboldalak szemmozgások követésén alapuló hőtérképelemzése talán az egyik leghasznosabb módszer ha tudni szeretnénk hogy a vizuális megjelenéssel milyen célokat érhetünk el. Az eye-tracking-ből nyert információk alapján könnyű meghatározni például azt, hogy hová érdemes egy gombot elhelyezni,és melyek azok a pontok ahová a lényeges információknak kerülniük érdemes.

A Sticky nevű startup eredményei tanulságosak lehetnek a hőtérképek felhasználói számára is. A Sticky érdekessége, hogy a szemmozgások követésével a kiváltott érzelmekre is következtetnek.

Mit nézünk meg egy képen?

A csapat kísérletei között szerepel a népszerű Trónok harca című sorozat szereplőinek népszerűségére utaló térkép. A kísérlet során egy négy részre osztott képet nézettek meg a kísérleti alanyokkal. A felmérés során a legtöbben Nikolaj Coster-Waldau-t (Jamie), másodikként pedig Kit Harington-t (Jon) nézték meg, Richard Madden (Rob) a harmadik, míg Pedro Pascal (Oberyn) a negyedik legérdekesebb jelenség volt.

Mit nézünk a férfiakon

Mit nézünk a férfiakon

A női szereplők között a sorrend a következő volt: Emilia Clarke (Daenerys),Natalie Dormer (Margaery), Lena Headey (Cersei), Sophie Turner (Sansa)

Mit nézünk meg a női képeken

Mit nézünk meg a női képeken

A korosztályok online szokásai terén is akadnak különbségek. Ugyanazon oldal tesztelésekor az idősebb generáció (Baby Boomer) nagyobb valószínűséggel nézik meg az oldalsávban található reklámokat, mint az ezredforduló környékén születettek. Az idősebb korosztály több időt tölt az olvasással is, míg a fiatalabbak inkább csak átfutják a szöveget.

Tanulságos eredmény született egy ismert autómárka plakátjának kapcsán is, hiszen az azon szereplő James Franco arcára tekint mindenki, míg a reklámozott jármű nem kap sok figyelmet.

Terméket vagy személyeket nézünk meg jobban?

Terméket vagy személyeket nézünk meg jobban?

A népszerű Hol van Waldo? nevű játék során az felhasználók 72%-a 2,5 másodperc alatt találta meg a figurát.

Hova fókuszálunk

Hova fókuszálunk

Szintén a reklámipar tévedése lehet a bikinis lányokkal való figyelemfelkeltés, hiszen egy kapcsolódó kísérlet során az derül ki, hogy bár a plakáton szereplő modell rendkívül népszerű, az általa reklámozott termékre szinte senki nem volt kíváncsi.

Biztos, hogy előnyös egy bikinis fotót használni reklámozás céljából?

Biztos, hogy előnyös egy bikinis fotót használni reklámozás céljából?

A Reebok esetén azonban más a helyzet a cipőmárka reklámjában a szlogen és a márkajelzés volt a legnépszerűbb. Egy másik reklámjában szintén a márka jelzés a legnézettebb részlet az adott képeken. A két hirdetésben egyébként szintén emberek szerepelnek, a különbség hogy az arcuk sosem látszik teljesen.

 

 

Reebok reklám

Reebok reklám arc nélkül

Rebook reklám amihez nem is kell az arcot nézni

Rebook reklám amihez nem is kell az arcot nézni

Az Oscar-díj átadón Ellen DeGeneres ötlete alapján készített, az interneten rendkívül népszerű selfi elemzésekor az derült ki, hogy a nők a női hírességekre koncentrálnak a férfiak pedig a férfiakra.

Mi fontos a nőknek és a férfiaknak egy képen

Mi fontos a nőknek és a férfiaknak egy képen

A Yelp oldalán mért adatok alapján kiderült hogy a látogatók első sorban a neveket és a hozzájuk tartozó minősítéseket tekintik meg, a hozzájuk tartozó leírásokat pedig ritkán olvassák el.

Yelp heatmap

Yelp heatmap

Néhány éve a Tropicana üdítőital megjelenésbeli váltása negatív eredményeket hozott. A vásárlások 20%-kal esetek vissza. A hőtérképes eredmények azt is megmutatták mi ennek az oka. Az üdítős doboz megjelenésének átalakítása során az emberek egyszerűen nem találták meg a márkajelzést, és egy átlagos narancslének nézték a terméket.

Termék összehasonlítás

Termék összehasonlítás

A hírességek sokszor elterelik a figyelmet a termékről. Ez történt egy Jennifer Aniston által reklámozott kozmetikai termék esetén is. A színésznő és a terméket érintő szlogen népszerű volt, a termék és a márkanév viszont egyszerűen elkerülte a figyelmet a döntő többségnél.

Termék vagy híresség?

Termék vagy híresség?

Érdekes eredmény azonban a Google automatikus kitöltésével kapcsolatos eredmény is. A tesztelt oldalon egy női arc volt látható középen egy keresőmezővel. A figyelem középpontjában a Google keresési javaslati voltak.

Emberi arc és a kereső használata

Emberi arc és a kereső használata

A hőtérképekből kiderül az is, hogy az emberek nemtől függetlenül szívesebben nézik meg a női hírességeket.

Híres emberek

Híres emberek

Több elemzés alátámasztotta azt is, hogy előszeretettel figyeljük meg mit néznek mások, vagyis hajlamosak vagyunk a képeken mások tekintetét követni!

A fotók és a teljes tanulmány a businessinsider.com -n olvasható el eredeti formában.

Mentés

Mentés

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük