8 titkos összetevő, amely Donald Trump online média sikerét hozta

Donald Trump közösségi marketing taktikája
8 titkos összetevő, amely Donald Trump online média sikerét hozta
Értékelje az olvasottakat

A Republikánus Párt elnökjelöltségéhez D. Trump minden eddiginél közelebb került, hiszen a legutóbbi időszak győzelmei is ezt látszanak igazolni. Jelenleg azt is elmondhatja, hogy az online politikai palettán is kiemelkedően teljesít. A megosztások között a Trumpról szólók magasan vezetik a listát, megelőzve ezzel az összes többi vetélytársát.
Most a megosztásokat fogjuk vizsgálni, a 4 jelölt kampányaival kapcsolatban. Azaz megnézzük milyen megosztásokat sikerült elérniük a róluk szóló és általuk közzétett tartalmakkal.

Nézzük először azokat a tényezőket amelyek Trumpot győzelemre vezették a közösségi médiában

  1. A mainstream jelölteknél sokkal több megosztást kapnak a nem főáramlatba tartozóak.
  2. Elmondhatjuk, hogy a negatív tartalmak is kapnak szinte ugyanannyi megosztást, mint a pozitívak. Egy-két esetben talán még túl is szárnyalják a pozitívat.
  3. A politikai kampányokkal kapcsolatban is igaz az, hogy a befolyásolás marketing a fő elv, amelyet követnek. A befolyásolás marketing lényege, hogy fontosabb az, amit mások mondanak rólad és nem az, hogy Te mit mondasz el magadról.
  4. A jelölt nevétől teljesen függetlenített szlogen, amely értéket is közvetít, a megosztások terén nagyon hasznos.
  5. A népszerű szlogennel fémjelzett kampánynál a kampány fogaskerekei önmagukban is képesek kitermelni a számtalan megosztást.
  6. A regisztrációs űrlapokkal szemben a politikai állásfoglalások sokkal több linkre számíthatnak.
  7. A közösségi megosztásokat a videó tartalmak ösztönzik.
  8. Humoros értelembe véve a Pinterest egy teljesen kívülálló szerepét tölti be.
Elnökjelöltek tartalom megosztása

Elnökjelöltek tartalom megosztása

Trump nyeri meg az online figyelemért folytatott küzdelmet

A négy elnökjelölti aspiránsról mintegy 14000 cikk található meg a Buzzsumo adatbázisában. Mintegy 211 millió megosztást kaptak a D. Trump-ról szólóak, sokkal többet, mint ellenfelei. 153 millió megosztással jócskán lemaradva végzett a 2. helyen Bernie Sanders. A 2. hely után egy hatalmas lyuk tátong és csak utána jóval lemaradva érkeznek a többi jelöltek Clinton és Cruz. Ha az 50 legtöbb megosztást vesszük górcső alá, akkor elmondhatjuk, hogy ugyanez a helyezések rendje és ugyanez igaz a Facebook megosztásokra is. A főáramlatba tartozó elnökjelölt aspiránsok sajnos kudarcot vallottak az online tér figyelemfelkeltésében, hiszen láthatjuk, hogy a nem a főáramlatba tartozó elnökjelölt aspiráns az, aki vezeti a ranglistát.

Egy kampánynak vajon rosszat tesz a negatív tartalom?

A legtöbb tartalom, ami fellelhető az interneten D. Trumpról és a többi jelöltről többségében tényleg negatív. A küzdelem finisébe érve azt látjuk, hogy Mr Trump sorra nyeri meg a különböző államok szavazatait és végül még a Republikánus Párt elnökjelölti posztját is levadászta társai elől. Ebből a sikerből is láthatjuk, hogy a sok negatív tartalom ellenére, mégis sikerült nyernie és a választók számára nem okozott különösebb gondot a döntésben, hogy számtalan negatív tartalom jelent meg választott elnökjelöltjükről.

Van Jones, a CNN.com munkatársa a következőket mondta: több évtizedes és kimutatható összefüggés van a választások megnyerése és aközött, hogy a jelöltek mennyire aknázták ki a kommunikációs technikák újításai által nyújtott lehetőségeket. F.D. Roosevelt-et a rádió segítette, JFK-t a televízió, míg Obamát az internet. Most úgy tűnik, hogy a közösségi média segítségével D.Trump az ovális iroda székébe ülhet. Teheti mindezt úgy, hogy a Republikánus Párt igen ellenáll ennek. A közösségi média és a valóságshow-k igencsak vitriolossá fajult stílusa ma már egy kulturális norma. Johns most megjelent cikkében éppen azt a témát boncolgatja, hogy Trump nagyon otthonosan mozog ebben a negatív és vitatkozó világban, így ő lehet a közösségi média szakértője és talán ő nyerheti meg a novemberi választásokat is.

Van Jones véleménye a média eszközök használatáról

Van Jones véleménye a média eszközök használatáról

Az összes többi jelöltről D. Trumphoz képest csak elvétve találunk tartalmakat.
347 millió tartalmat dob fel a Google keresője Trumpról, mindezt teszi alig fél másodperc alatt. Érdekesség képen, ha a Biblia szót ütjük be, arra ugyanennyi idő alatt 50 millióval kevesebb találat érkezik. Ha Hillary Clinton nevére keresünk rá, akkor 155 millió, míg Ted Cruz nevére 267 millió és Bernie Sanders nevére 116 millió találatot ad ki.

Google keresések az elnök jelöltekre

Google keresések az elnök jelöltekre

Vajon kinek van a legerősebb közönsége a Twitteren?

Két csoportra bontva figyelhetjük meg, hogy vajon ki az erősebb a Twitteren. Az egyik csoport a tweet-elt tartalmak címében figyeli a jelölt nevét, a másik csoport pedig azt figyeli, hogy vajon tweet-eltek-e tartalmat a jelölt weboldaláról. Ha a neveket vesszük górcső alá, akkor elmondhatjuk, hogy Ted Cruz kivételével a másik három jelölt neveit sűrűn tweet-elték és retweet-elték, a kampány oldalak tartalmi tweet-jeivel ellentétben. Trump több tweet-et kapott Clintonnál. Ha az 50 legtöbb megosztást kapott cikk tweet-jeit figyeljük meg, akkor 250 000 Trump és 117 000 Clinton. A 250 000 tweet valószínűleg Trump nagy befolyással bíró közönségének köszönhető. Ha nem csak azt nézzük, hogy hányan követik a tartalmakat, hanem azt is, hogy hányan reagálnak egy-egy adott bejegyzésre, akkor a retweet-ek számát kapjuk meg. Ez azért fontos, mert így tudjuk, hogy mekkora a befolyás, azaz hányan vannak azok, akik annyira elkötelezettek, hogy tényleg követik a frissen közzétett tartalmakat. Az 50 legbefolyásosabb követőt megfigyelve láthatjuk, hogy átlagosan mintegy 10,865 retweet-et produkált a Trumpról szóló tartalom, míg Clintonnál ez a szám 7997. Clinton egy bejegyzésre átlagosan 1297 retweet-et kap míg Trump csak 211,9-et.

Twitter audit

Twitter audit

Mr. Trumpról egy YouTube videó bejegyzést tett közzé Hillary Clinton, ez egy késő esti műsorban elhangzott véleményét mutatja be. Arról beszél, hogy ma már miért nem találja annyira viccesnek Trump-ot. Sajnos ezzel a videóval nem sikerült igazán célt érnie, hiszen többen nemtetszésüket nyilvánították.

Clinton, mint a legbefolyásosabb személy saját magáról a Twitteren osztott meg tartalmat. Trump csak a 14. legbefolyásosabb helyezést érte el azok között, akik Twitteren róla tartalmat osztottak meg.

Facebook – gúnyolódás és gyűlöletet kiváltó hatása

A Facebook lájkokat megfigyelve láthatjuk, hogy Mr. Trumpnak közel kétszer annyi like-ja van, mint Mr. Sandersnek. Ha az interakciókat, a kommenteket és a megosztásokat is megnézzük, akkor láthatjuk, hogy a helyzet ugyanaz, vagyis vezet Trump. A világ ranglistán a 604. helyezést érte el Mr Trump oldala, míg Mr. Sanders az 1261., Ted Cruz az 1794. és Clinton pedig mindösszesen a 2338. helyet bitorolhatja.
A gúnyolódást és gyűlöletet kiváltó Mr Trump a Facebookon pontosan ezzel tarol, hiszen rengetegen like-olják illetve megosztják ezeket a róla szóló tartalmakat. 20 posztból, ami róla szól 19 negatív vagy gúnyos. A Mr Trumpról megosztott bejegyzések közül, ha a 20 legtöbbet megosztottat figyeljük meg, akkor az, 20 millió megosztást kapott. Ha a többi jelöltet nézzük ugyanebből a szempontból, akkor együttesen is csak 12,7 millió megosztást kaptak.

Megosztásban a legjobb szlogen hasít

A Make America Great Again, azaz Tegyük újra naggyá Amerikát szlogen Trump oldalán található, amely annyira jól sikerült, hogy még az Amerikában megvásárolható tárgyakra is rátették, emblémázták. Mintegy 1192 megosztott cikkben szerepel ez a szlogen a topikban vagy a címben tudhatjuk meg a Buzzsumo adatbázisából. A szlogent ilyen vagy olyan formában tartalmazó cikkek mintegy 1,2 millió megosztást értek el az elmúlt évben, azaz 658 megosztást cikkenként. A kereskedelmi deficitről szóló cikkeket érdemes megfigyelni összehasonlításképpen, hiszen ezek csak 35 megosztást kaptak. Hillary Clinton teljesen más módszert használt, amelyet többen nem is értettek, nem volt tiszta. A fejlécben azt üzente: „Ő velünk van”. Közben a kép hátterében több személy a következő feliratot tartotta kézben: „Értünk harcol” és Hillary pólóján a neve szerepelt. Cruz és Sanders szlogenje sem volt túl meggyőző a szavazók között, így számottevő megosztást azok nem is kaptak a különböző online felületeken.

Választási szlogen fontossága

Választási szlogen fontossága

Megosztások vagy linkek?

Clinton kampány oldalán található tartalmak megosztása és Trump oldalán található tartalmak megosztása között minőségi különbséget fedezhetünk fel. 9135 megosztást kapott Clintoné, míg Trump csak 4387-et bitorolhatott. A két tartalom teljesen eltérő. Trump a pénz csinálásra és álláspontja kifejtésére építette a tartalmat, míg Clinton e-mail címek gyűjtésére összpontosított. A Clinton tartalom közül a 10 legtöbbet megosztott közül 9 egy landing page-re vezeti a látogatót, ahol adatokat kérnek el. A 9 oldalból 8 oldalon kérnek e-mail címet és csak egy olyan oldal van, ahol ez található „A világ egy jobb hely lett, mert Hillary Clinton volt az USA külügyminisztere” Nem is kell talán csodálkozni, hogy ezek az oldalak nem bővelkednek a backlinkek-ben.

Nézzük Trump tartalmait. A legtöbb helyen feliratos sapka, egyéb felszerelések és utána pár politikai program szerepel, mint például a bevándorlási reform és az adó reform. Ha a 7 legtöbbet megosztott tartalmat nézzük, akkor azok mindegyike rendelkezik, releváns bejövő linkel. Talán nem meglepő, hogy a bevándorlással kapcsolatos tartalmak hasítottak a legjobban. 1577 bejövő linket kaptak, több mint 700 főoldalról.

Linkek vagy a megosztások fontosabbak?

Linkek vagy a megosztások fontosabbak?

A Buzzsumo által végzett kutatáshoz visszakanyarodva megerősíthetjük azt, hogy a szöveg típusokban óriási különbségek mutatkoznak meg. A több aloldalon elhelyezett tartalom sokkal több linket képes szerezni. Az elnökválasztási kampányra lefordítva ez azt jelenti, hogy az elfoglalt politikai álláspont az, ami a linkeket generálja az oldalakra. Érdemes azt is megfigyelni, hogy itt bebizonyosodik, nem csak azok a saját finanszírozású kampányok életképesek, amelyek szorosan áruk értékesítéséhez kapcsolódnak.

YouTube-on is a negatív tartalom a nyerő

Trump az, aki a YouTube-on nagy számban osztott meg videót, ezek átlagosan mintegy 5000 megosztást kaptak. A többi három elnökjelölt nem annyira aknázta ki a YouTube adta lehetőségeket. A 7 legtöbbet megosztott video tulajdonképpen egy-egy tv spot, amelyek a kampányoldalba vannak beágyazva. A többi jelölt elenyésző videóival szemben Trump-ét sokkal többen megosztották, bár ezek többsége negatív tartalommal bír. Ha a 10 legtöbbet megosztottat figyeljük meg, akkor azok között egyetlen egy van, amely nem kimondottan negatív: a Donald Trump Jam. Ha visszaemlékszünk Jones teóriájára, akkor láthatjuk, hogy a negatív tartalom is tartalom.

Youtube csatornák elemzése

Youtube csatornák elemzése

Pinterest egészen más tartalom volt a hatásos

A Pinterest-nek nagyon sok követője van és sokan is dicsérik, hiszen olyan termékeket és eljárásokat találnak rajta, amelyek a mindennapi életet teszik könnyebbé. Viszont a Pinteres-ten nem annyira jellemzőek a megosztások, így a kampányok humoros megközelítése javasolt és a jellemző is.

Pinterest verseny

A négy elnökjelölt közül mindössze Clinton az, aki arra buzdítja és bátorítja az oldalára látogatókat, hogy kövessék őt a Pinterest-en is. Hillary elérte azt, hogy a róla megjelent 50 legtöbb megosztást kapott cikk megkapta a Pinterest-en a legtöbb megosztást is. A Pinterest irányított kereső funkciója segít abban, hogy belelássunk mire is keresnek rá ott a legtöbben. A megosztásokból láthatjuk, hogy azok osztották meg a Hillary cikkeket, akik a humoros tartalmakat is keresték a jelöltekről.

Summázva

Az online jelenlétet figyelve, elmondhatjuk, hogy a legtöbb megosztást D.Trump kapta a négy jelölt közül. A második Bernie Sanders lett. Ők mind ketten kívülállók azon pártok szemében, akik színeiben indulni szándékoznak. Hazai terep a közösségi média mindkettejük számára, ha populista politikusok. Elmondhatjuk, hogy a nem személyfüggő, hanem világos és érthető kampány szlogen hatalmas értéket képvisel, hiszen saját életet él egészen a kampány végéig. Az adott politikus jelenléte a közösségi médiában viszálykodással is figyelemreméltó lehet. Azt azonban nehéz így előre látni, hogy a szavazatok számát ez mennyire fogja befolyásolni, de a megosztásokat biztosan. A kampány során erős és ellentmondásos, sokszor viszálykodó hangnem talán több szavazatot érhet el, még ha a valóságshow-k és a szlogenek világából is indul ki. Talán Van Jones-nak igaza lesz.

Share Button

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.