Felugró ablakok tiltása mobilon – Új büntetés a Google-tól 2017 január 10-től!

A Google bejelentette hogy 2017. Január 10-től újabb büntetéssel bővül a keresési algoritmus, ami elsősorban a felugró ablakokat használó weboldalakra vonatkozik majd. A felugró ablakok tiltása ajánlottá válik a mobilra optimalizált weboldalak esetén, minden olyan esetben, amikor használatuk nem indokolt. Ebbe a körbe a marketingcélú megjelenések köre, tehát a feliratkozógyűjtés vagy a felugró ablakokban megjelenő csomagajánlatok nem tartoznak bele – ha azt nem erőszakosan tesszük.
Az új Google frissítés a 2015. szeptemberében kiadott felugró ablakok visszasorolásáért felelős eljárását fogja lecserélni, persze annál szigorúbb feltételekkel. A korábbi frissítés a mobilos találati listákon volt érzékelhető. Az akkori változás a találati listákon akkor okozott visszaesést, ha a céloldalon a tartalom elérését korlátozó ablak jelent meg. Nem von büntetést maga után akkor a pop-up, ha nem korlátozza az elérhető tartalmat.
A jelenlegi update kiterjeszti és finomítja a korábbi szigorítást. A Google szerint erre azért van szükség, mert ezek a gyakran kényszerítő erejű módszerek frusztrációt okoznak a felhasználóban, illetve gátolják őt a tartalom elérésében ami ellentmond a kereső céljaival. Fontos kiemelni hogy az felugró ablakok tiltása mobilon történő keresésekkor jelent csak változást. Persze ez nem jelenti azt, hogy a mobilos felbontást nem támogató oldalak esetében nem lesz teendő, hiszen történik egy másik változtatás is.
Mobil-barát címke
A mobilos találati listából rövidesen eltűnik a körülbelül 2 éve bevezetett mobil-barát címke. A jelölés célja akkor az volt, hogy a felhasználók könnyebben megtalálják a mobilon megjeleníthető tartalmakat. Jelenleg a találatok 85%-a megfelel már ennek a kritériumnak, azaz a jelölés használattá fokozatosan indokolatlanná válik. A találati lista tartalma tisztább és kevesebb zavaró elemet fog tartalmazni ennek köszönhetően. Természetesen az algoritmus továbbra is ugyanúgy működik majd, csak maga a jelölés szűnik majd meg.
Felugró ablakok tiltása mobilon
Az új, büntetést végző algoritmus azonban nem okoz visszasorolást minden esetben. Hogy mindenkinek egyértelmű legyen mire is vonatkozik a büntetést, a Google pontosan felsorolta mikor szükséges változtatni az oldalszerkezeten.
Büntetést fognak okozni a felugró ablakok mobilos megjelenésében a következő esetek:
- A tartalom egészét kitakaró pop-up-ok, melyek az oldal betöltése után megjelennek, a tartalom elérését korlátozva. Ezek eddig is büntetést kaptak, várhatóan ennek mértéke még nagyobb lesz.
- Az olyan felugró ablakok, melyek valamilyen cselekvésre szólítják fel a felhasználót, például egy alkalmazás letöltésére, de ebbe a besorolásba kerülnek az e-mail címet elkérő felugró ablakok is.
- Abban az esetben is hátrányos helyzetben kerülhet egy weboldal, ha a felhasználónak a hajtás alá kell navigálnia a tartalom eléréséhez. Ilyenkor tehát nem a hagyományos felugró ablakról beszélünk, azonban az olvashatóságot valóban korlátozó körülményről.
Persze, léteznek olyan esetek is, amikor nincs büntetés. Ezek röviden összefoglalva azok a helyzetek, amikor indokolt a felugró ablak használata.
Tipikusan ebbe a körbe tartoznak azok a felugró ablakok, melyek a sütik elfogadásáról szólnak, hiszen ezek megjelenítése kötelező. Ezek abban az esetben is engedélyezettek, ha az elfogadó nyilatkozat a tartalmat eltakarja, viszont a sütik elfogadtatásának jellemző használati módja beleesik a következő elfogadott kategóriába is.
A felugró ablakok elfogadott felhasználási módja indokolt abban az esetben is, ha az nem korlátozza a felhasználót a tartalom elérésében. Ilyen lehet az oldal alján vagy tetején megjelenő sáv is.
A harmadik esetben a felhasználókat korlátozhatja is felugró ablak, ha a tartalmak elérését valóban korlátozni is kell. Ebbe körbe tartoznak a felnőtt tartalmakat megjelenítő site-ok illetve az fizetős tartalom-szolgáltatások.

Google az ilyen felugró ablakok miatt fog büntetni

Google ajánlása a felugró ablakokhoz
Search Console és a frissítések
A Google mobilbarát címkéje a keresőből ugyan eltűnik, az állapota azonban továbbra is figyelemmel kísérhető marad a Google Search Console Mobile Usability (Mobilos használhatóság) jelentéséből, vagy a Google mobilbarát tesztjéből.
A Google szerint előfordulhatnak apróbb hibák a jelentésben, míg a felugró ablakok azonosítását finomítják. Tehát ha valaki azt észleli a Search Console jelentésében hogy oldala egy nem büntetendő felugró ablak miatt kap büntetést, érdemes azonnal visszajelzést küldenie erről. Hogy pontosan milyen hibákra kell számítani arra vonatkozóan nincs egyértelmű állásfoglalás, valószínűleg a felugró ablak tartalmának felismerésével, illetve annak félreértelmezésével kapcsolatban fordulnak majd elő hibák.
Hirdetés-fedvények
A Google frissítésre adott reakciók általában pozitívak, a webmesterek jelentős része támogatja a lépést, azonban néhány kérdést is felvet ez a frissítés. A Google Adsense felhasználói egy ideje már használhatják az úgynevezett hirdetés-fedvényeket. Ez a hirdetési mód ugyanúgy működik mint egy felugró ablak, hiszen a tartalom fölé ugró hirdetésről van szó esetében. A kérdés továbbra is nyitott, azzal kapcsolatban, hogy a keresőalgoritmus fog-e valamilyen kompromisszumot kötni ezekkel kapcsolatban, vagy fog e történni bármiféle változtatás ezen a téren? Az Adsense felhasználók valószínűleg nem örülnének ha a keresőben betöltött szerepük pont egy Google szolgáltatás használata miatt esne vissza. A biztonság kedvéért érdemes lehet az ilyen hirdetések használatát felfüggeszteni, legalábbis addig amíg nem történik állásfoglalás ezen a téren.
Negatív reakciók
A webmesterek egy része azonban jelenleg is fel van háborodva, és többen is hivatkoznak például arra, hogy a Google-nek ahhoz nincs joga, hogy eldöntse miképpen kezeli egy weboldal a felhasználóit. Figyelembe véve azonban azt, hogy a Google érdeke azt kívánja hogy minél többen használják a keresőjét, ezért a szempontrendszere valószínűleg inkább a felhasználók érdekeit képviseli mint a webhely tulajdonosokét. Ellentmond a felvetésnek, hogy az ügyben felszólaló nagy része a felugró ablakokkal szembeni ellenszenvét is kifejezte.
Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033
2 hozzászólás Leave new
És mi várható az exit-popupok esetén?
Köszönöm a kérdést,
A Google minden olyan ellen fellép ami a felhasználói élmény romlást előidézi. Hivatalos közleményt erről nem olvastam, de érdemes lenne ezt a kérdést nemzetközi fórumokon fel tenni, hátha reagálnak rá.
Az algoritmus lefuttatása után biztos okosabbak leszünk, hogy mely módszereket fogja kategorikusan büntetni.