Így használják a pártok az internetet a 2018 választások előtt

pártok az interneten a 2018-s választások előtt
Így használják a pártok az internetet a 2018 választások előtt
Értékelje az olvasottakat

Dübörög a választási kampány, mindent plakátok borítanak, a csapból is a pártok ígéretei folynak. Arra vállalkoztunk, hogy megvizsgáljuk a nagyobb pártok online marketing megoldásait. Reménykedhetünk, hogy négy év múlva az oszlopok és a tiszta falfelületek megússzák a pártaktivisták rohamát? Mindenesetre szurkolunk nekik: mármint az oszlopoknak és a falaknak.

Felhívjuk a kedves Olvasóink figyelmét, hogy a következő elemzés teljesen pártfüggetlen, nem célunk támogatni egyetlen párt céljait sem. A célunk a marketingeszközök vizsgálata, illetve azok hiányosságainak felderítése.

Fidesz.hu a mobil felhasználókkal nem sokat foglalkozik

Legalábbis így gondolják a Fidesz marketingesei. A kormánypárt idejekorán felismerte az online trendek változását, már a 2014-es választások előtt egy letisztult igényes felülettel rukkoltak elő. Csakhogy azóta semmit sem tettek a UX/UI javításáért; a mobil felhasználók reszponzív megjelenést kapnak ugyan, de olvashatatlan betűméretekkel és értékelhetetlen ergonómiával tálalva.

Fidesz.hu - 2014 és 2018 weboldal

Fidesz.hu – 2014 és 2018 weboldal

Több mint ésszerű lépés lett volna a mobil felhasználók minőségibb kiszolgálása, de ezt ebben a választási kampányban a Fidesz elszalasztotta. Ha nem szeretnék a mobil felhasználók arányának növekedését a visszafordulási aránynövelésére váltani, a választásokat követő csendesebb időszakban lépni fognak.

Fidesz.hu mobil és asztali nézete

Fidesz.hu mobil és asztali nézete

A forgalmi források elemzése során az derül ki, hogy a fidesz.hu honlap látogatóinak legnagyobb tábora közvetlen forgalomból érkezik. Ahogy közeledünk a választások időpontjához, úgy egyre nagyobb súllyal bírnak a közvetlen látogatók. Mellettük az organikus forgalom is szépen teljesít, de ezek a keresések jellemzően „brand-alapú” keresőkifejezéseket jelentenek.

Fidesz.hu organikus top kulcsszavak

Fidesz.hu organikus top kulcsszavak

Meglepő módon a fizetett kattintásalapú hirdetések kimaradnak a Fidesz eszköztárából, legalábbis amikor ezek a sorok íródnak, visszamenőleg sem találjuk nyomukat. Viszont relatív jól teljesítenek a közösségi médiában; nem csak a Facebook belső felületén képesek aktiválni a szimpatizánsaikat, hanem átkattintási forgalmat is képesek generálni ezekről a csatornákról. A Facebook mellett a Youtube is hasznos közösségi platformnak bizonyul számukra.

Keresőoptimalizálás alapjaival sem sokat foglalkoznak

Hozzávetőlegesen 1300 hivatkozó domainnel rendelkeznek; e tekintetben jelentősen megelőzik a legnagyobb hazai webáruházakat is, ráadásul technikai értelemben rendkívül erős oldalak is megtalálhatók a hivatkozók között, ezzel jelentős SEO potenciált generálva az oldalnak.

backlink lista fidesz.hu

backlink lista fidesz.hu

Habár az organikus forgalom látszólag a második legfontosabb forrása a Fidesznek, a párt online marketingesen keveset tesznek ennek a forrásnak a kiaknázásáért; teljesen helytelenül használják a Hx elemeket, nem foglalkoznak a META elemek megfelelő kialakításával, nem használnak kanonikus elemeket… Habár ennél többet vártunk a kormánypárt gépezetétől, nem lehetünk benne biztosak, hogy a többiek előrébb járnak. Menjünk tovább…

MSZP: Egy kis Bootstrap, semmi flanc

A választás közeledtével az MSZP mindent megtett azért, hogy a látogatottsági adatain javítson. Ennek eredményeként némi növekedést elért ugyan, de a jelentősebb előrelépéshez a mindent elborító Karácsony-plakátokra volt szükség.

mszp.hu látogatottság növekedése

mszp.hu látogatottság növekedése

Ahogyan a Fidesz esetében láthattuk, a szocialistáknál is a közvetlen forgalom teszi ki a látogatók többségét. A keresési forgalom visszafogott jelentőséggel bír, az organikus csatorna nagyrészt a brand keresésekre korlátozódik. Március 13-án azonban PPC kampányba kezdtek, aminek mértéke egyelőre nehezen mérhető fel.

mszp.hu látogatottságának forrásai

mszp.hu látogatottságának forrásai

Facebook és Youtube forgalom tereléssel komolyan foglalkoznak

A saját forgalmukhoz mérten kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek a közösségi médiára, amely a közvetlen forgalom után a legtöbb látogatót szállítja számukra. Ahogyan a Fidesz esetében, a szocialistáknál is a Facebook szolgáltatja a közösségi felhasználók legnagyobb hányadát, de a YouTube csatornáról érkező forgalom is mérvadó.

A szocialisták honlapját hozzávetőlegesen 770 domain linkeli, ami jelentősen elmarad a Fidesz linkprofiljától, de mindenképpen komoly erőforrást képez. Ha a kormánypárt esetében azt állítottuk, hogy nem használják ki a hivatkozások által közvetített potenciált, akkor ez az állítás az MSZP-re hatványozottan igaz.

Onsite SEO félmegoldásokkal

Az onsite SEO itt is csalódás. Noha a forráskódban szerepelnek a legfontosabb elemek, ezeket a gyakorlatban nem használják vagy nem jól használják. Egyértelműen látszik, hogy a tartalomtöltés nem veszi figyelembe az elkészített rendszer lehetőségeit.

mszp onsite seo hibák amiket érdemes lenne módosítani

mszp onsite seo hibák amiket érdemes lenne módosítani

Jobbik.hu erős tartalom – nem mobil barát megjelenítéssel

Ha létezik oltári blama a párthonlapok között, akkor a Jobbiké az egyik ilyen. A mobil felhasználók számára gyakorlatilag használhatatlan felületet biztosítanak; ha olvasni akarunk, az ujjunkkal soronként kell tologatnunk a sorokat, hogy megfelelő méretben láthassuk őket. Nem tudjuk, miért ragadtak le ennél a honlapnál, valószínűleg nem a hagyománytisztelet az oka.

Jobbik.hu mobil és asztali megjelenése

Jobbik.hu mobil és asztali megjelenése

Erős link profil az offsite seo alapja

A jobbik.hu nagyjából 840 hivatkozó domainnel rendelkezik, ami több a szocialisták hivatkozóinál is. Az erős linktámogatás a hatalmas potenciált jelent a Jobbik számára és úgy tűnik, ők tudnak is élni vele. Természetesen esetükben is hangsúlyos a közvetlen forgalom, de hasonló súllyal bír az organikus csatorna teljesítménye is. Ezek mellett a közösségi és a hivatkozási forgalom is érdemi látogatottságot eredményez. Érdekesség, hogy februárban a hivatkozási forgalom jelentős részét a Jobbik szellemiségét nem igazán képviselő Index szállította.

Keresőoptimalizálási hibák amik könnyen javíthatóak lennének

A Drupal tartalomkezelő rendszernek köszönhetően a honlap fel van vértezve azokkal a lehetőségekkel, amelyek használata jelentős SEO előnyhöz juttathatja a pártot. A TITLE címsorok mintegy 30 százaléka túl rövid, a másik 30 százalék viszont túl hosszú, a META elemek sok helyen hiányosak.

jobbik.hu onsite SEO hibák és hiányosságok

jobbik.hu onsite SEO hibák és hiányosságok

Mindez azt mutatja, hogy tudatos keresőoptimalizálást nem végeznek, de számos tekintetben a Jobbik.hu egy élő és aktív felület. Épp ezért érthetetlen, miért nem oldják meg a mobil kiszolgálás problémáját.

DK: WordPress weboldal mobil barát sablon nélkül

Értelmezhetetlen mobil megjelenés, pixeles fontok, karakterkódolási hiba (helytelenül megjelenő ő és ű betűk), funkció nélküli Google Naptár. És ha ez nem lenne elég, a fejlécben Gyurcsány „mellszobra” ráerősít a Demokratikus Koalíció „one man show” jellegére. Úgy ahogyan azt megszokhattuk már, hogy a párt első embere látható.

A WordPress alapokon nyugvó honlap forgalmi forrásai között a közösségi média játssza a legfőbb szerepet. A párt nagy figyelmet fordít a Facebook-ot unalomból használó felhasználói rétegnek. Állítólag Gyurcsány Ferenc személyesen elcseveg velünk, ha beírjuk a megfelelő poszt alá a varázsszót: írj rám Feri!

dk.hu látogatottságának forrásai

dk.hu látogatottságának forrásai

Más forgalmi forrás kiaknázásában sokkal kevésbé ügyesek. Az onsite SEO eszközeit gyakorlatilag nem használják, amit jól mutat, hogy az oldalak 93 százaléka esetében a TITLE tag túl rövid. Az esetek 30 százalékában viszont időt szántak a META kulcsszavak kitöltésére, ami teljesen felesleges mivel nem rangsorolási tényező a Google poziciók javításában. Ez alapján bátran kijelenthető, hogy az organikus keresési forgalom tudatos növelésére semmilyen lépést nem tettek. A 250 hivatkozó domain kevesebb ugyan a nagyobb pártok linkprofiljánál, de mindenképpen fontos potenciált jelenthetne a SEO lehetőségeinek kiaknázásában.

dk.hu onsite SEO hibák

dk.hu onsite SEO hibák

A Demokratikus Koalíció esetében a technikai jellegű problémák megoldása igencsak sürgetőnek tűnik, hiszen a párt legfőbb célcsoportját képező idősek aligha olvashatják kényelmesen az irreálisan apró betűket az elhibázott mobilverzió esetében.

Ilyen a dkp.hu weboldalak asztali és mobil nézetben

Ilyen a dkp.hu weboldalak asztali és mobil nézetben

LMP: Több mint 50% látogató a Google keresőből

A lehetmas.hu az első olyan honlap a listánkon, ami valódi reszponzív megoldást használ és alkalmas a felhasználói élmény biztosítására. Noha a főoldalon található némi anomália a bevezető tartalom hosszának meghatározásában (mobil nézetben irreálisan hosszú), a WordPress alapokon működő honlap igényes felületet biztosít a felhasználók számára.

A tartalomgyártásra is hangsúlyt fektető LMP fontos forgalmi forrása az organikus csatorna. Ez a forrás adja a látogatók mintegy 54 százalékát. Emellett komoly jelentőséggel bír a közvetlen forgalom, de más forrás kihasználásában kevésbé jeleskednek. A mintegy 420 hivatkozó domaint számláló linkprofil kellő támogatást jelent az organikus forgalomnövelésben, így a párt a jövőben is nagy hangsúlyt fektethet erre a területre.

A főbb onsite SEO elemeket generált alakban használják, META leírásokat nem töltenek ki. Így a Google találati oldalon nem tudják kellnő módon tájékoztati az érdeklődőket, hogy milyen tartalommal fognak találkozni.

Párbeszéd Magyarországért: kis párt alacsony látogatottsággal

A parbeszedmagyarorszagert.hu vitorlájából kissé kifogta a szelet a szocialistákkal kötött egyezség, így az ő honlapjuk látogatottsági adatai kifejezetten alacsonyak maradtak. Valójában nem tudjuk felmérni a látogatottságuk nagyságát, mivel nem éri el azt a szintet, amitől kezdve már érdemi adatokat kaphatnánk.

A forgalmi forrásaikról azonban gyűjthettünk adatokat. A megfelelő reszponzív kialakításnak köszönhetően a mobil felhasználókra is számíthatnak, így az organikus forgalmi forrás nagy jelentőséggel bír számukra. Emellett a közösségi média jelenti számukra a legtöbb látogatót. Tudatos onsite SEO-t nem alkalmaznak, META leírásokat nem használnak. A rendszerük a Drupal 7-re épül, ahogyan a Jobbiké is.

Momentum: Fiatalos lendület, WordPress megoldásokkal

A momentum egy igényes WordPress sablont választott, amit a saját igényeikre szabva használnak. Ennek köszönhetően az oldal megfelelően működik mobil eszközökön is. Látható, hogy figyelmet fordítottak egyes SEO elemeknek, ugyanakkor azt kommunikálják a robotok felé, hogy az oldaluk juszt is angol nyelv. Pedig nem…

Momentum.hu nyelvi beállítások problémája

Momentum.hu nyelvi beállítások problémája

A forgalmi forrásaik között az organikus keresési forgalom, a közösségi média és a közvetlen látogatottság bír legnagyobb jelentőséggel, de a választási kampány hajrájában kattintásalapú megoldásokat is használnak.

Együtt: WP alapok, alacsony forgalom

Az egyuttpart.hu forgalmi forrásai között a természetes keresési és a közvetlen forgalmat érdemes említeni. A Párbeszéd mellett ők rendelkeznek legalacsonyabb látogatottsággal, így mindenképpen jelentőséggel bír SEO csatorna kiaknázása.

Jól látható, hogy a TITLE tagok megválasztása teljesen automatikus, nem használnak tudatos megoldásokat, a META leírások kitöltésével sem foglalkoznak. Számukra rendkívüli jelentőséggel bírhat a professzionális keresőoptimalizálás, hiszen láthatóan jelentős erőforrásokat szánnak a tartalomgyártásra.

Összefoglaló

Szomorúan láttuk, hogy a pártok 2018-ban sem élnek a keresőoptimalizálás lehetőségével, bár többek számára a mobil felhasználók kiszolgálása is nehézséget okoz. A Fidesz és a DK pedig SSL protokollt sem biztosítja a felhasználók számára. Így a Google kereső oldalán az elkövetkezendő időkben megkaphatják a nem megbízható weboldal jelzését ha ezen nem fognak változtatni.

https és weboldal gyorsaság lista

https és weboldal gyorsaság lista

Süti figyelmeztetés mutatóban

2011. augusztus 3-án lépett hatályba az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény új rendelkezése, amely szerint csak a tájékoztatást követő jóváhagyás alapján tárolhatók az úgynevezett sütik. Mivel minden a vizsgált pártok honlapjai is használnak sütiket, így rájuk nézve is kötelező a tájékoztató sáv vagy ablak megjelenítése. Vagyis kötelező lenne…

EU sütikezelés

EU sütikezelés

A sütihasználatról egyedül az MSZP és a Momentum tájékoztat. A Fidesz legalább adatvédelmi tájékoztatót közöl, a Jobbik esetében pedig külön menüpontból érhető el a sütikkel kapcsolatos információ. A többi párt jellemzően a hírlevél feliratkozáshoz közöl adatvédelmi tájékoztatót. Kivétel a DK, ahol a látszata sincs a törvényi szabályozás betartásának; sem süti tájékoztatás, sem adatvédelmi információ!

Google analytics és remarketing kódok

Az Analytics követőkód alapfeltétele a látogatottság tudatos mérésének, a remarketing kódok pedig a látogatók visszatérését igyekeznek segíteni. De vajon hogyan alkalmazzák ezt a politikai pártok?

A Fidesz klasszikus Analytics kódot használ, de a gyengén látók részére készített felületek nem tartalmazzák a követőkódokat. Remarketinget nem használnak jelenleg. Az MSZP, a Jobbik, a DK, a Párbeszéd, a Momentum és az Együtt is Universal Analytics kódot használ, remarketinget nem. Az LMP Global Site Tag megoldást alkalmaz.

Összességében ki lehet jelenteni, hogy a pártok számára fontos a látogatottságuk relatív pontos mérése, illetve a forgalmi forrásaik feltérképezése.

Share Button

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033

2 hozzászólás Leave new

Google tiltja a politikai remarketinget
hiába kapcsolja be vki egy idő után észreveszik és letiltják
Facebook pixel meg több párt is használ

a vége egy kicsit össze lett csapva
de nagyon érdekes cikk

Válasz

Köszönjük az új információkat. A politikai remarketing tiltásokat nem ismertük eddig.

Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.