Így tudja hatékonyan csökkenteni a visszafordulási arányt!

visszafordulási arány - bounce rate
Rate this post

A visszafordulási arány (bounce rate) egy olyan mérőszám, amelyről már sokat hallottunk és jó okkal. Gyakran erőteljes mutatószámként jelzi, ha egy adott weboldal nem elég forgalmas, nem köti le eléggé a felhasználókat; tulajdonképpen azt mutatja meg, ha a betérő látogatók mindenfajta interakció nélkül hagyják el az oldalt (azaz visszafordulnak az oldalról).

Azonban – mint bármi a SEO és a digitális marketing világában – a visszafordulási arány javítása sem ún. mindent megoldó „ezüst golyó.” A javulásnak valóban eredményeket kell hoznia és jobb eredményeket kell biztosítania más mérőszámokhoz is, de mindig érdemes szem előtt tartani, hogy a részösszegek egésze mindig sokkal fontosabb egy megtérülési arányt figyelembe vevő kampány számára.

Google a „visszapattanást” és a „visszafordulási rátát” az alábbi módon definiálja:

• Visszapattanás: egy oldalas munkamenet a webhelyen.
• visszafordulási arány: egyoldalas munkamenetek osztva az összes munkamenettel.

A Google teljes magyarázata valóban jó. Részletesen kifejti, hogy mikor jelez a magas visszafordulási arány problémákat, és mikor nem szükséges nagyobb figyelmet tulajdonítani neki. Például, ha valaki csak gyors választ keres az oldalon, akkor előfordul, hogy nem olvassa el a további tartalmakat: ez esetben a tartalom adott részének magas visszafordulási aránya elfogadható. Másrészt, ha az oldalt úgy tervezték meg, hogy további információkat tartalmaz vagy egyéb, cselekvésre ösztönző funkciói vannak, akkor a magas visszafordulási arány rossz teljesítményre utalhat.

A felhasználói szándék és az érték mindent meghatároz

Van arra mód, hogy egyszerűen megszabhassunk bizonyos lépéseket a weboldal visszafordulási arányának csökkentése érdekében, amely kétségtelenül hasznos lesz sok ember számára; azonban sok esetben ugyanolyan fontos (ha nem fontosabb), hogy megértsük, miért történik valami, szemben pusztán azzal, hogy mi történik.

Az emberek konkrét okból kattintanak egy adott linkre még akkor is, ha ez az ok merőben hétköznapi. Lehet, hogy csak egy érdekes kép többi részét szeretnék látni, vagy megérteni, hogy az, amit valaki tett, valóban hihetetlen-e. A lényeg az, hogy mindig van egy felhasználói szándék, függetlenül attól, hogy milyen mérvű. Mielőtt tehát elkezdenénk időt fektetni az alábbi lépésekbe, mindenképpen szükséges, hogy legyen elképzelésünk a látogatók szándékairól. Ezek alapján ugyanis képesek leszünk arra, hogy értéket adjunk a felhasználóknak.

Alapvető mozzanat, hogy megértsük, hogy kit próbálunk meg elérni (ki a vásárlóközönség) és ők mit igyekeznek elérni azzal, hogy meglátogatják az oldalunkat. Ez az információ nem csak azért fontos, mert segít csökkenteni a visszafordulási arányt, hanem azért is kritikus, mert ismeretében olyan digitális marketingkampányt és weboldal dizájnt leszünk képesek előállítani, amellyel elérjük a célunkat – segítve egyúttal látogatóinkat, hogy ők is elérjék a sajátjukat.

Ez nem csak „helyszíni” tényező

Korántsem ez az első alkalom, hogy valaki cikket ír a visszafordulási arányról. Valójában, jelen cikkünk frissítése egy korábbi Search Engine Watch cikknek. Azonban valószínűleg sok ilyen cikk foglalkozik a weboldalakkal. Az olyan témák, mint a dizájn, működés, menüstruktúra újra és újra felbukkan, nem véletlenül; e tényezők ugyanis mind hatással vannak a visszafordulási arányra, emiatt valóban érdemes foglalkozni velük.

De ez csak egy része a kirakójátéknak. A felhasználó már a weboldalunkon van és okkal jött ide. Sőt, mi több: előfordulhat az is, hogy már az általunk működtetett marketingkampány miatt kereste fel az oldalunkat.
Biztosítani kell, hogy a webhely igazodjon a marketingkampányainkhoz és fordítva.

Mindkét tényező egyenrangú felelősséggel bír ebben az összehangolásban. Mind a marketingkampányokat, mind a weboldalakat ugyanolyan átfogó célokat szem előtt tartva (és ugyanazt a vásárlói réteget megcélozva) kell létrehozni, de ez önmagában még nem garantálja, hogy e két tényező zökkenőmentesen együtt is fog működni.

Össze is kell kapcsolnunk őket. Előfordulhat, hogy az oldal tartalmához képest a hirdetések félrevezetőek, vagy fordítva: az oldal tartalmát kell újraalkotnunk és frissítenünk a hirdetések alátámasztásához.

E feladat haszna és eredménye jóval meghaladja csupán a visszafordulási arány csökkenését. Amennyiben helyesen hajtjuk végre, ennek a lépésnek javítania kell az AdWords minőségi pontszámunkat is, illetve a SEO használatával segít bevonzani a magas konverziójú felhasználókat, és hatással lesz más digitális csatornáink sikerességére is.

Gondoljon a felhasználói élményre!

Internetet mindenki használ. Ezt a cikket Ön most interneten olvassa, sőt mi több, valószínűleg a telefonján. Mindannyian felhasználók vagyunk, és mint ilyenek, még ha weboldal dizájnerek vagy UX/UI fejlesztők vagyunk is, képesnek kell lennünk arra, hogy a felhasználói élményünkre támaszkodva adjunk visszajelzést.

Ezt könnyebb mondani, mint megtenni – különösen, ha ugyanazt a weboldalt keressük fel évek óta. Gyakran érezhetjük erőtlennek ötleteinket, de egy friss nézőpont felbecsülhetetlen értékű lehet; valaki új nézőpontból képes feltárni a problémákat és egyúttal gyors változtatásokat is tud javasolni.

Talán nincs büdzsénk egy profi designer vagy egy marketingszakember alkalmazására, hogy szakmai véleményt mondjon a weboldalunkról. Talán a változások túl kismértékűek lesznek ahhoz, hogy a külső segítségre fordított idő, energia és pénz indokolt legyen. Bármelyik eset is forog fenn, az alábbiakban írunk egy pár tippet ahhoz, hogy némi frissítéssel hogyan tudunk javítani a visszafordulási arányunkon.

Mobileszközök

Ha még mindig nem foglalkozunk a mobilfelhasználókkal kapcsolatos problémákkal, akkor jobb mihamarabb elkezdeni. A mobiltelefon már nem olyan eszköz, ami épp csak feltűnt a horizonton, és hamarosan hatást fog gyakorolni ránk; a mobileszközök itt vannak, és erősen kalkulálni kell velük.

A Google már elkezdte bevezetni első mobil indexét, a mobileszközök használata 2016-ban pedig már megelőzte az asztali internethasználatot. Ha webhelyünk nincs optimalizálva mobiltelefonra és nem reszponzív, vagy formázási problémái vannak, akkor ne is olvassunk tovább. Ha csak egy beavatkozást hajtunk végre e cikk kapcsán, akkor ez legyen: optimalizáljuk webhelyünket mobileszközökre!

Olvashatóság

Lehet a legnagyszerűbb tartalmunk a világon, de ha valaki elhagyja az oldalunkat, mert a rajta lévő tartalmat túl nehéz elolvasni, akkor ezzel sajnos nem sokat értünk el. Olyan egyszerű változtatások, mint a szövegméret vagy a sortávolság növelése (különösen mobileszközökön) valós hatást eredményez.

Kétségkívül hibát követtünk el, amikor olyan blogot készítettünk, ami nagyszerűen nézett ki, amikor a múlt évben újraindítottuk, ám a szürke szöveg nem volt könnyen olvasható, és ez azt eredményezte, hogy később meg kellett változtatnunk a betűszínt. Ez is azt mutatja, hogy csak azért, mert valami jól néz ki, még nem biztos, hogy elérjük vele a célunkat, és olyan funkcionális is, amilyen lehetne.

Az elköteleződés ösztönzése

A Google azt állítja, hogy néhány oldal valószínűleg nagyobb visszafordulási aránnyal bír, mint a többi, mely a felhasználó szándékainak tudható be. Bár ez minden bizonnyal igaz, mindig jó ötlet marad a weboldalunkon való folyamatos munkálkodás. Például egy blogbejegyzés magasabb visszafordulási arányt eredményezhet, de ha tartalmi marketingbe fektetünk, azzal a felhasználókat átterelhetjük a weboldal előre meghatározott bejövő csatornáján.

Az olyan egyértelmű lépések biztosítása, mint a megfelelő tartalom, a belső linkrendszer, valamint olyan menüstruktúra fejlesztése, amely nem kíván kódtörőt a megfejtéshez, mind segíteni fognak a pozitívabb visszafordulási arány elérésében. Így a visszafordulási arány kezelése javíthatja a konverziós rátánkat is.

A tolakodó reklámokat büntetni kellene!

Volt valaha olyan weboldalon, ahonnan azonnal el kellett navigálnia a felugró pop-up ablakok és hirdetések aknamezeje miatt? Hogyan érezte magát? Örült vagy felháborodott? A mostanában indított Rand Fishkin (a Moztól) egy nagyon hasznos Whiteboard Friday nevű táblát mutatott be e témakörben.

A Google nagyon okos, tehát ha Ön mégsem szeretné elengedni a felugró ablakos hirdetéseket, mert az oldalnak konverziót hoznak, akkor tegye lehetővé, hogy a felhasználók gyorsan (nagyon gyorsan!) vissza tudjanak navigálni ahhoz a tartalomhoz, amit eredetileg olvasni, nézni, hallgatni szerettek volna az oldalon.

Betöltési sebesség

Mióta a mobileszköz használat megugrott, ez a tényező még fontosabbá vált. Türelmetlen társadalomban élünk, ami folytonos jelenlétet vár el a felhasználóktól. Tehát magyarázkodni kényszerülünk, amikor weboldalunk fájdalmasan lassú, és emiatt megnövekszik a visszafordulási arány.

Több faktor is érintheti az oldal betöltési sebességét, de a leggyakoribb probléma az olcsó, megosztott tárhelyszolgáltatás és a túl nagy felbontású képek használata. Természetesen mindannyian azt szeretnénk, hogy képeink a lehető legjobban mutassanak, de az oldalra feltöltött 20 Mb-os kép komoly bosszankodást okozhat a felhasználóknak.

Dizájn

A felhasználók manapság sokkal kritikusabbak, mint annak előtte. Többé nem olyan világban élünk, amelyben egy weboldal birtoklása luxus volna – ez ma már szükségszerűség. Egy olyan világban, ahol a versenytársak a legnagyobb valószínűség szerint egyre többet költenek digitális jelenlétre, a márka (és a tartalom) prezentálási módja kiemelt jelentőségű. Amint már említettük: olykor egyensúlyba kerül a dizájn és a használhatóság, de sose becsüljük le egy rosszul kialakított weboldal hatását a visszafordulási arányra és az oldal általános teljesítményére nézve.

Természetesen sok olyan tényező van még, aminek megvitatása, értékelése és javítása pozitív hatással lenne a visszafordulási arányra. A felhasználói élmény egészének irányítása alapvetően pozitív befolyással van a mutatóra. Mint digitális marketinges könnyen az eredményorientáltság csapdájába eshetünk, de ha egyszerűen arra fókuszálunk, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk, akkor megérkeznek azok az eredmények is, amelyekre várunk.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük