Keresőoptimalizálás 2017-ben erre készüljünk fel, de nagyon

Keresőoptimalizálás 2017

A keresőoptimalizálás 2017-ben ismét nagy kihívások elé állítja a szakmát. Változóban vannak az internet-használati szokások, óriási tartalmi dömping közepén vagyunk. Az internetet és a keresőt használók egyre gyorsabb válaszokat akarnak, és egyre pontosabbat.

Az online marketingnek és a hirdetéseknek köszönhetően egyre nehezebb felkelteni a figyelmet, márpedig a keresőben ma már ez az elsődleges cél. A keresőoptimalizálás eszköztára rengeteg lehetőséget kínál a marketing támogatására, hiszen míg a hirdetés során megpróbálunk eljutni a lehető legtöbb emberhez akit érdekelhet a termékünk, addig a keresőoptimalizálás során lehetővé tesszük hogy a termékünket egyébként is keresők megtaláljanak.

A 2017-es trendek középpontjában ugyanakkor tovább erősödik a mobilok jelentősége is. A keresőoptimalizálás során már elsőként a mobilos célcsoportra kell gondolnunk,

Mobil SEO

A 2017-es év központi témája a keresőoptimalizálásban a mobil lesz. A Google ennek megfelelő lépéseket tett, illetve fog tenni az elkövetkező időszakban is, így egyre fontosabbá válnak bizonyos moblilokat érintő változtatások a  keresőoptimalizálásban.

Felugró ablakok miatti büntetés január 10-től

A Google 2016 augusztusában bejelentette hogy további büntetéssel sújtsa a pop-up megoldásokat használó weboldalakat elsősorban a mobilos keresési találatok esetén. Persze az esetleges büntetés valószínűleg kihat majd az asztali keresésekre is.

A döntés hátterében az áll, hogy a keresőben a felhasználók válaszokat keresnek, és a Google érdeke hogy minél pontosabban és gyorsabban választ is legyen képes szolgáltatni számukra. A felugró ablakok azonban akadályozzák a tartalom elérését, azaz a Google elveivel szemben áll.

Felugró ablakokat fogja büntetni a Google

Felugró ablakokat fogja büntetni a Google

A keresőbe történő bevezetés időpontja 2017.01.10, eddig időt kaptak a weboldal tulajdonosok hogy változtassanak a pop-up megoldásokon.
Nem minden pop-up büntetett azonban. Visszasorolás azért jár, ha korlátozzuk a felhasználót a tartalom elérésében. Kivételt képeznek ez alól azok az esetek, amikor
az elérés korlátozása indokolt, például fizetős vagy felnőtt tartalmak esetén. Persze ilyenkor valószínűleg az indexelés is másképpen történik.

A pop-up nem korlátozza az elérést, azaz nem takarja ki az oldalt, csak annak egy kisebb részét. Elfogadottak például a felugró sávok az oldal alján.
Kivételt képeznek a sütik elfogadására irányuló kérelmek akkor is, ha azok kitakarják az egész oldalt, illetve az exit pop-up ablakok, amikor is már a felhasználó szeretné elhagyni a weboldalt és ekkor jelenik meg a felugró ablak.

A büntetés elég drasztikusnak ígérkezik az eredeti bejelentés szerint, hiszen a weboldalunk akár el is tűnhet a mobilos keresési találatok közül ez miatt!
Hogy végül is mi lesz majd az idő vagyis a Google fogja a végső ítélettett kimondani.

Mobil-first indexelés

A Google keresőjének megjelenésekor még fel sem merült hogy egyszer mobilról fogják azt legtöbben használni, így a keresőalgoritmus az asztali verzió alapján állította össze a találati listát. Egészen a közelmúltig, amikor a Google egyértelműen bejelentette, hogy változtat ezen az irányon, így 2016 novemberétől a mobil tartalmak adják a kiindulási alapját a találati listának.
Aki tehát eddig nem gondoskodott volna a mobilos megjelenésről, és nem szeretne komoly visszaesést elszenvedni, az sürgősen lépjen.

Persze nem csak a keresőoptimalizálás miatt érdemes meglépni ezt,hiszen a mobilfelhasználók száma már jó ideje magasabb mint az asztali platformoké. Hogy a saját magunk weboldalát mennyien nézik mobilról vagy asztali számítógépről, könnyen megtudhatjuk a Google Analytics rendszeréből. Közönség / Mobil / Áttekintés részben.

Google Analytics-ben itt nézhetjük meg a mobilról származó forgalmunkat

Google Analytics-ben itt nézhetjük meg a mobilról származó forgalmunkat

AMP

Szintén a 2016-os év változtatása volt az AMP bevezetése a keresésbe. Aki nem tudná még mi az AMP, az előtt tisztázzuk. A weboldal egy gyors, tömör változatát értjük alatta, amit a Google eltárol saját gyorsítótárába.

Ha egy mobilos keresés történik amire a céloldal nyújt választ, a keresőben történő kattintás után a tartalom egyenesen a Google Cache-ből töltődik be, lecsökkentve az oldalbetöltési időt. Az AMP HTML amivel ez megvalósul, egy kötött struktúrájú HTML aminek meglétéről a webmesternek kell gondoskodnia.

Az AMP verziónak már most is komoly jelentősége van, de valószínűleg rövidesen még inkább előtérbe kerül a keresésekben. Az AMP oldalak jelenleg is megkülönböztetett jelzést kapnak a találati listákon, méghozzá egy kis AMP villámot, illetve pozitív hatással vannak a pozícióra is.

AMP infografika

AMP infografika – forrás:

searchenginewatch.com

Mobilos rangsor erősítése

A találati listákon központi szerepet kaptak a mobilos tartalmak. Amivel a leginkább erősíteni tudjuk a pozíciókat, ha a mobil megjelenítésre koncentrálunk. Ügyeljünk rá hogy gyorsan elérhetőek legyenek a tartalmaink, és lehetőleg ne akadályozzuk a látogatókat azok elérésében, főleg ne felugró ablakokkal, mindezt természetesen mobilbarát jelleggel.
Ha oldalunk átmegy a Google Mobilbarát tesztjén akkor jól indulunk, ellenkező esetben számíthatunk akár visszaesésre is.

Megbízhatóság jelentősége (SSL)

Nem összekeverendő a Magyarországon egyre több helyen megjelenő megbízható cég tanúsítvánnyal, erre mindenképpen hívjuk fel az ügyfeleink figyelmét. Sajnos a Google bejelentéséből miszerint a weboldalak megbízhatósága egyre  fontosabb szemponttá válik a keresőben sokan megpróbálnak visszaélni.

https-t nem használó oldalaknál ez a figyelmeztetés jelenhet meg, Google Chrome esetében

https-t nem használó oldalaknál ez a figyelmeztetés jelenhet meg, Google Chrome esetében

A Google kifejezetten a https-en keresztüli kapcsolódás lehetőségét vizsgálja. Bizonyos, eddig meg nem erősített híresztelések szerint a következő időszakban a tanúsítvánnyal nem rendelkező weboldalak esetében a Chrome böngésző figyelmeztetést is megjeleníthet a felhasználók felé, miszerint nem megbízható webhelyen vagyunk. Valószínűleg ez hatással lesz a találati listákra is, mivel a Google is arra buzdít mindenkit hogy használja a https protokollt.

Pingvin büntetések

A 2016-os év legjelentősebb SEO-hoz kapcsolódó eseménye a Pingvin 4.0 algoritmus elindítása volt. Az algoritmus sok dologban javította az előző verziókat, de a legnagyobb dobása a valós idejű működés.

Az új Pingvin kárpótolta a korábban önhibáján kívül büntetett oldalakat is, mivel eltörölte a korábbi büntetéseket, azaz igazából a büntetések rendszerét változtatta meg. Míg a korábbi verziók esetén egy kártékony oldalról felénk mutató hivatkozás komoly problémákat tudott okozni, addig az új Pingvin inkább körülményként fogja fel azt.
A Pingvin 4 publikálása minden előzetes bejelentés nélkül történt, habár voltak előjelei, amit a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek észleltek is. A frissítés utáni közleményben arról is volt szó, hogy a valós idejű futás mellett a hibajavítások is valós idejűvé váltak. Így az arra vonatkozó kérdések, miszerint várható e újabb Pingvin frissítés a valószínűsíthető, igaz semmivel nem alátámasztható, válasz az hogy a Google valószínűleg folyamatosan frissíti azt.

Linképítés 2017

A linképítés fogalma már az első Pingvin után is megváltozott. A régi, jól bevált nagyszámú link elhelyezési módszer ma már használhatatlan, sőt ha nem vigyázunk továbbra is több bajt okoz mint amennyi előnye van.

A Google irányelvei szerint a szponzorált linkek használata az alapelveikkel szembemenőek, azonban eddig olyan Magyarországi esetről nincs tudomásunk, ahol ez miatt büntetett volna a kereső. Ez betudható a kapacitáshiánynak, de az is elképzelhető hogy a Google érdekei nem igénylik ezt, hiszen a nemzetközi szinthez képest a magyar online piac még jelenleg is eltörpül.
Ez azonban nem jelenti azt hogy mi bármit megtehetünk itthon, nem árt továbbra sem az óvatosság.

A fizetett linkek, az advertorial és hasonló megoldások működő megoldások lehetnek addig míg ügyelünk rá, hogy minőségi tartalommal van az megtámogatva.

Tartalommarketing jövője és fontossága

Eddig is fontos volt, és ezután is fontos lesz a tartalommarketing, főként ha kereső optimalizálunk. A Google azt szeretné ha a keresője tele lenne nagyszerű informatív hasznos tartalmakkal. Ez irányú törekvéseit ha mi is figyelembe vesszük, akkor jelentős előnyt szerezhetünk.

A jó tartalommarketing kialakítása nehéz, de a saját szakterületén mindenki lehet próféta. A tartalomfejlesztés során nem biztos hogy jó ötlet ha kifejezetten a keresőnek hozzuk azt létre, hiszen a tartalmat továbbra is a látogatóink  fogják felhasználni, vagy elolvasni. Közösségi hálózatoknak és az Google analitikai adatainak köszönhetően egyértelműen kiderül mely tartalmakat ítélik hasznosnak az emberek, a Google keresések során pedig az értékes anyagok fognak előtérbe kerülni.

Persze még mindig elmondhatjuk hogy a linkhálózat adja a legjelentősebb alapokat a keresőalgoritmusoknak, ami könnyedén manipulálható még ma is. A természetes linképítés során azonban az emberek akár önállóan is elkezdhetik terjeszteni a hírünket, ami kifejezetten előnyös helyzetet tud teremteni számunkra.
Mi a 2017-es év tartalommarketing trendje? A legutóbbi WebSummit-on elhangzott beszámolók és előadások is azt bizonyítják hogy az emberek egyre inkább szeretik a történeteket.

RankBrain

A Google mesterséges intelligenciája a RankBrain szintén tisztázni fog néhány kérdést. Az algoritmus jelentős tényezője a találati listának, feladata a szövegek értelmezése. Pontos működése nem ismert, célja az írott szövegek szegmentálása.

A RankBrain-nek nagy szerepe van abban, hogy a találati listán nem csak a keresési kifejezésünket tartalmazó oldalak jelennek meg, de az is előfordulhat hogy a hasonló jelentéstartammal bíró, de más szövegkörnyezetben szereplő információkat is megkaphatjuk.
Az algoritmus ugyan nagy előrelépés az internetes keresés hatékonyságának növelésében, de még korántsem tökéletes. A magyar nyelvű találati listákon még ritkán fedezhető fel a hatása, de a közeljövőben számíthatunk az egyre több ilyen megjelenésre.

Miben változik a keresőoptimalizálás 2017-ben?

Nehezebbé válik! A hagyományos SEO módszerekkel egyre nehezebb kimutatható eredményeket elérni. A keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek egyre nagyobb tudást kell felhalmozniuk és nem csak a SEO témaköréből.

A weboldalak technikai hátterével kapcsolatosan növekszik a mobilos megjelenés igénye, nem elképzelhetetlen, hogy néhány éven belül már minimális asztali gépes forgalom lesz az interneten. Továbbra is használjuk majd a hagyományos kijelzőméreteket, de jelentősen megváltozhatnak az internetfelhasználási szokások.

Ha információra van szükségünk időnként logikusabb és gyorsabb az okos-eszközhöz fordulni, hiszen a hangalapú keresés, az AMP-nak köszönhető gyors oldalbetöltési idő, mind azt a célt szolgálja, hogy mobilon gyorsan megkapjuk a válaszainkat.

A technikai keresőoptimalizálás során tehát gondoskodni kell a kompakt, gyors, könnyen használható zavaró információtól mentes weboldalról. Ugyanakkor meg kell tudnunk felelni az asztali gépek igényeinek is. Ez eddig elsősorban a webfejlesztő feladata volt, de ma már a SEO is kiterjed erre.

Az onsite keresőoptimalizálás során ugyanakkor meg kell tanulnunk a hatékony információátadás művészetét. Tömören érthetően kell fogalmaznunk, de úgy hogy közben ne a tömörség miatt kerüljünk hátrányos helyzetbe. A weboldalak szövegeit érintő ajánlások, mint a 300 szavas tartalom időnként ellent mond ennek az elvnek. Ha egy egyszerű kérdésről tömören fogalmazunk, nem biztos, hogy a Google algoritmusai úgy fogják azt értékelni, hogy megfelelően körüljárt a témakör.

Az offsite vonalon szintén előtérbe kerül a tartalom. Ahhoz hogy jó minőségű linkeket kapjunk szükséges hogy a ránk hivatkozó oldal is minőségi tartalmat szolgáltasson. Fokozott kreativitás és egyediség kell hogy jellemezze a link hálózatunkat.

A legegyszerűbb módszer ha egyenesen a felhasználók számára készítjük a tartalmainkat és a terjesztés során felhasználjuk azokat a formátumokat amiket a közönségünk leginkább használ. A kedvükben kell járnunk, és az eredményeinken meg is fog ez látszani.

Elmúltak azok az idők, amikor egy SEO-s csak hivatkozásokat gyűjtögetett, és kulcsszavakra optimalizált tartalmakat gyártott. A keresőoptimalizálás a fokozódó versenynek köszönhetően egyre több területen kénytelen elboldogulni, és ez a trend évről évre erősödik. Persze a módszerek változhatnak, az algoritmusok pedig frissülhetnek, ha gondosak vagyunk a SEO-t illetően nem fognak kellemetlen meglepetések érni a jövőben.

Mentés

Mentés

Mentés

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033
Share Button

3 hozzászólás Leave new

Köszönöm a hasznos infót!
(Gondolom, itt véletlenül van 2016 : A keresőbe történő bevezetés időpontja 2016.01.10, eddig időt kaptak a weboldal tulajdonosok hogy változtassanak a pop-up megoldásokon.)
Tisztelettel;
Tamás

Válasz

Kedves Tamás,

Az észrevételét köszönöm, és 2017.01.10. dátum a helyes amit már javítottunk is.
Szeretném megkérdezni, hogy az Ön weboldala mennyire van felkészítve a 2017-s eseményekre?

Válasz

Kedves András!

Köszönöm az érdeklődést; vannak még teendőim…

Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.