RankBrain algoritmus, hogyan fogja befolyásolni a keresőoptimalizálást?

A Google az utóbbi években egyre több műszaki és kutatási területen vált meghatározó szereplővé; többek között a mesterséges intelligencia kutatása terén elért eredményei is figyelmet érdemelnek, de arra aligha számítottunk, hogy ennek eredményét már az idei évben megtapasztalhatjuk a keresési listákon is. RankBrain mesterséges intelligenciára épülő algoritmusa mit is jelent és hogyan fogja esetleg felforgatni a SEO-t és esetleg a találati listát a jövőben. Sok-sok érdekes kérdés mely sokunkat érdekelheti.

Mindenekelőtt érdemes megérteni, hogy hogyan is alkalmazza a Google a mesterséges intelligenciát az internetes kereső esetében. A Google működése alapvetően úgy fest, hogy a kereső robotjai folyamatosan pásztázzák a világhálót, a különböző webhelyeken található kulcsszavakhoz és keresőkifejezésekhez pedig egy bonyolult algoritmus alapján értékeket társítanak, ami alapján már felállítható az adott találati lista. Ez remekül működik a keresések 85 százalékánál, viszont az új keresőkifejezések esetében hasztalan. A RankBrain erre a problémára nyújt megoldást; a mesterséges intelligencia segítségével megtalálja az adott keresőkifejezéshez hasonló egyéb találatokat, így minőségesebbé teszi az adott új kifejezésekre vonatkozó találati listákat.

Hogyan működik a RankBrain algoritmus?

A RankBrain algoritmus erőssége a nyelvi viszonyoktól való függetlenség; míg a különböző technikai és adatbázis alapú megoldások hatékonyságát nagyban meghatározza maga a nyelv, addig a mesterséges intelligenciának nincsenek ilyen korlátai. A gépi tanulás független a beszélt vagy az írott nyelvtől, így az algoritmus hatékonysága azonos lehet az angol, a magyar és az összes többi nyelvterületen.

A RankBrain algoritmus valódi működésével kapcsolatban sokatmondó a magyar származású Gary Illyés Twitter megosztása. Állítása szerint a RankBrain nem állandó futású algoritmus, hanem statikus üzemmódban dolgozik; begyűjtött információk alapján látja el a feladatát, de nem tanul folyamatosan.

A Google tendenciái között megfigyelhetjük, hogy a különböző algoritmusokat időszerű futtatásra készítik, majd néhány év alatt igyekeznek állandó aktivitásúvá tenni. Ez figyelhető meg a silány tartalmakat büntető Panda és a manipulatív linkmarketinget büntető Pingvin esetében is; mindkét algoritmus állandó futásúvá tételén már jó ideje dolgoznak a Google-nál.

A RankBrain már több hónapja él

Noha a RankBrain algoritmus híre a napokban került napvilágra, az algoritmus már hónapok óta aktív. A különböző hivatalos és félhivatalos értesülések alapján arra következtethetünk, hogy az algoritmus bevezetése lépcsőzetesen történt; a RankBrain vélhetően szerepet játszott az idei év első felében tapasztalt jelenségekben, amikor a látogatottságban nehezen magyarázható változások történtek.

A Google továbbra is kevés információt tesz közzé a különböző másodrendű algoritmusokról, a fő algoritmus változásairól pedig egyáltalán nem oszt meg híreket. Emiatt a webmesterek, a marketing és SEO szakemberek is találgatásokra kényszerülnek; ez sok félreinformáláshoz és téves következtetéshez vezet.

A RankBrain mindenhol jelen van

Vannak olyan Google algoritmusok és jelenségek, amelyek csak bizonyos gazdasági szegmenseket érintenek. A RankBrain nem ilyen; jelen van minden szegmensben, legyen szó akár hitellel, növénytermesztéssel, labdarúgással, divattal vagy utazással kapcsolatos keresési kifejezésekről.

A RankBrain tehát minden honlap minden aloldalának keresési kifejezéseit érintheti oly módon, hogy a tartalom megértése által megfelelő találati listát állít fel. A gyakorlatban ez minden bizonnyal a minőségi szöveges tartalmakat teszi még fontosabbá.

A jövő…

Egyes vélemények szerint a RankBrain bevezetése egy kivételesen nagy lépés a manipulatív keresőoptimalizálási módszerek visszaszorításában. A Google folyamatosan dolgozik azért, hogy a látogatók a minél minőségesebb oldalakra jussanak el a kereső használatával.

Sokatmondó a vezető Google alkalmazottak kijelentése is, miszerint a RankBrain az egyik legfontosabb rangsorolási tényező a találati listák felállítása során. Az ilyen kijelentéseket mindig fenntartással kell fogadni, hiszen az értékelő algoritmusok összetettsége nem teszi lehetővé egy-egy tényező súlyának pontos megítélését, de a mesterséges intelligencia alkalmazása mindenképpen meghatározóvá válhat a rangsorolásban.

A keresőoptimalizálást egyre inkább a minőségi elvárások kielégítése határozza meg. A trend folytatódik.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük