A reklámok megváltoztatják a személyes percepciónkat

Egyre jobban érzem a saját felelősségemet is a követőim felé. Mint minden kommunikáció vagy oktat és/vagy kioktat és/vagy rábeszél és/vagy nevel, így a reklámok is. A személyes percepciónkat, azaz pl. azt, hogy egy adott témához hogyan állunk hozzá, nem csak a hirdető befolyásolja, hanem már a legtöbb online csatorna is. Itt kiemelném pl. a Facebook, YouTube, TikTok felelősségét is, hiszen ezek biztosan nem semleges csatornák ahol minden hir, reklám egyformán van jelen.

A személyes igényeinknek megfelelően alakítják a hírfolyamot. Egy mindennapi felhasználó látóterét képesek borzalmasan beszűkíteni. Ha valaki pl. a YouTube-on rákeres 2-3 főzőműsora, akkor a YouTube szinte csak étellel és itallal kapcsolatos videókat jelenít meg. Így egy a témában járatlan felhasználó azt is gondolhatja, hogy a világ ennyiből áll, hogy más nem igazán történik a környezetében a főzésen és az ahhoz kapcsolódó tartalmakon kívül, mint hogy pl. Gordon Ramsay-nek mekkora lett a medencéje.

Bár ez még a jobbik eset, a rosszabbik eset, amikor a YouTube-on megnézünk egy tragédiát, búcsúztató videót, mert akkor ilyen és ehhez hasonló tartalmakat fog nekünk ajánlani. Bevallom én is estem már nem egy ilyen csapdába. Szörnyű volt, folyamatosan olvastam a kommenteket és azt nyomoztam, hogy mibe haltak bele, dehogy én is elkövessem azokat a hibákat. Persze mindig kiderült, nekem nem sok esélyem van az ő sorsukra jutni, mert vagy nem űzök olyan veszélyes sportokat vagy bódult állapotban nem vezetek, satöbbi. De a frászt akkor is rámhozták!

A legnagyobb baj az, hogy egy Nobel Díjas szakértőnek pont ugyanannyi szava van az interneten, mint a kocsmában ülő embernek. Csak a kocsmában ülő véleményét eddig legfeljebb az ottaniak ismerhették meg, míg ma már ő is több százezres figyelmet kaphat, miközben nem tudhatjuk azt, hogy hány torzításon keresztül látja a világot, egyáltalán mekkora a világképe és hogy mi a szándéka.

Gondoljuk át azt, hogy a követőinket a kommunikációnkkal mennyire befolyásoljuk. Ha marketingesek vagyunk, akkor kerüljük az így duplázd meg 2 hét alatt a forgalmadat típusú cikkeket. Ha nem vagyunk marketingesek, akkor pedig figyeljünk magunkra és a környezetünkre, mert lehet, hogy a közösségi média beszűkítette a mi vagy valamelyik szerettünk világát.

Köszönjük ezeket az érdekes gondolatokat Dajka Gábor marketingszakértőnek.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük