Az informatív SEO audit 15 legfontosabb eleme

SEO audit 15 pontban
Az informatív SEO audit 15 legfontosabb eleme
Értékelje az olvasottakat

Az informatív SEO audit segíti az ügyfél és a keresőoptimalizálást végző szakember kommunikációját és biztos kiindulópontja a teendőknek. De miből is áll össze egy teljes SEO audit?
A lista összeállítása sok esetben eltér a 15 tételt tartalmazó listától. Ennek oka hogy a keresőoptimalizálás folyamatosan változik.

A néhány éve még jól működő módszerek ma már hatástalanok, de valószínűleg 5 év múlva is más módszerekkel keresőoptimalizálunk mint ma.

Technikai SEO audit

1. Feltérképezhetőség
Egy jól felépített weboldal könnyen értelmezhető a keresőrobotok számára. Egy weboldal készítése során azonban sokszor ezt az alapvető igényt nem veszik figyelembe.
A jól kinéző ember számára ugyan informatív, sok grafikát és médiaelemet tartalmazó oldallal a keresőrobotok egyszerűen nem tudnak mit kezdeni. Léteznek bizonyos algoritmusok, amelyek egy kép tartalmi elemeit képesek azonosítani, azonban ezek általában nagy kapacitást igénylő feladatok, egy keresőrobot inkább nem veszi azokat figyelembe.
A keresőrobot alapvetően a szöveges tartalmakat, illetve a meta adatokat képes értelmezni.

2. Keresőbarát URL
Érdemes arra törekedni, hogy az URL beszédes legyen akkor is ha ember olvassa azt.
Tehát az
example.com?oldal=3 helyett használjuk a következő formátumot example.com/seo
A keresőbarát URL könnyebben kezelhető a keresőrobot számára is, illetve a kulcsszavak is erősíthetőek általa.

3. URL átirányítások
Egy megszűnt oldalra irányuló forgalom kiaknázása céljából érdemes a már nem létező URL forgalmát egy lehetőleg kapcsolódó létező oldalra irányítani. Erre több átirányítási mód is létezik. Keresőoptimalizálás esetén a 301-es átirányítások a leginkább használtak.

4. Sitemap és Robots.txt
Szinte kötelező érvényűek, mégis sok esetben hiányoznak ezek az alapvető fájlok. Szintén komoly problémát okoz, ha a sitemap.xml nem karbantartott, azaz a friss tartalmak létrehozása után nem frissül az. Ilyenkor a kereső ugyan feltérképezheti az adott tartalmat, de ehhez szükséges a megfelelő hivatkozások használata a megfelelő helyeken.
A sitemap.xml segítségével azonban az esetleg rosszul linkelt oldalakról is tudomást szerez a kereső.

5. Kép optimalizálás
A keresők a szöveges tartalmakat képesek értelmezni, azonban ez nem jelenti azt, hogy nem lehet bevonni a keresőoptimalizálásba a képeket is. Erre való az alt jelölés, amelyben leírást adhatunk meg a képekhez, azaz, értelmezhető formában összefoglalható a kereső részére, hogy mit is ábrázol az. Ehhez jön még hozzá a kép file neve is tartalmazza az adott tartalom kulcsszavát, ékezet nélkül. És ami fontos a kép file mérete ne haladja meg a 100kbyte-ot – törekedjünk a legkisebb méretre, hogy a weboldalunk gyorsasága megfelelő legyen.

6. Mobilbarát megjelenés
A Google algoritmusfrissítéseinek középpontjában legtöbbször a mobilos keresések jobbá tétele áll. Napjainkban egy nem mobilbarát weboldal jelentős hátránnyal indul. Nem elegendő sajnos az sem ha egy weboldal reszponzív, mivel ha annak elérése nem a megfelelő eljárással történik a kereső továbbra sem tekinti mobilbarátnak. Ilyenkor a témafájl újraszervezésére is szükség lehet.
A dolog hátterében a Google mobile-first irányelve áll. Az alkalmazkodásra képes nézetnek tehát először azt kell feltételeznie hogy mobiltelefonon jelenítik meg, és csak utána igazodni ha mégis asztali gépen jelenik meg.

Mobilbarát teszt

Mobilbarát teszt

7. Oldalsebesség
Az oldal betöltési idejének fontosságát már sokan megpróbálták megcáfolni, de továbbra is nagyon fontos tényezője ez az Onsite SEO-nak. Ha egy oldal betöltési ideje lassú rontja a felhasználói élményt, ami kihat a keresőoptimalizálásra is.
Ezek mellett a Google analitikái folyamatosan mérik az oldalak betöltési idejét, így azt feltételezni hogy ezeknek nincs hatása a keresőoptimalizálásra nem ésszerű.

8. Aldomain-ek
Az aldomainek a régebbi algoritmusok szerint alacsonyabb értéket képviseltek, köszönhetően a különböző blogmotoroknak . Ma már más a helyzet, a Google is belátta, hogy aldomain esetén is előfordulnak specifikus tartalmak.
Ettől függetlenül érdemes megvizsgálni, hogy az adott aldomain milyen céllal jött létre.

9. Geolokáció
Főként helyi vállalkozások esetén fontos hogy az adott szolgáltatás megjelenjen a helyi keresések találatai között. Ennek elérésére több módszer is létezik, górcső alá kell venni ezek meglétét is.

weboldal gyorsaság mérése

weboldal gyorsaság mérése

10. Kódminőség
A teljes SEO audit kiterjed az adott weboldal forráskódjára is. Erről talán kevesebb szó esik amikor a SEO-ról beszélünk, pedig több területet is erősíthet a felsoroltak közül a validált forráskód.
A szabványos kód egyúttal sok más hiba meglétét is kizárhatja, így a helytelenül használt meta adatok vagy egy hibás hivatkozás meglétét is felfedhetik.
Lényeges szempont egy SEO audit során az is hogy az adott oldal szöveg/kód aránya milyen mértékű. Az indokolatlanul sok forráskód óvatosságra inti a keresőt is.

Onsite SEO audit elemei

Onsite SEO audit elemzés legfőbb szempontjai

Onsite SEO audit elemzés legfőbb szempontjai

11. Webhely általános állapota
A teljes SEO audit elvégzéséhez elsőként fel kell térképezni azt, hogy a weboldalra jelenleg hogyan tekint a kereső. Milyen általános hibákat észlelt a feltérképezés során.
Az állapotfelmérésben hasznos segítséget nyújtanak a Google Search Console illetve a Bing webmester eszközeinek használata. Itt fény derülhet olyan hibákra is melyek egy külső audit során elkerülhetik a figyelmet. Érdemes elemzésnek kitenni az oldalt, jelennek e meg 404-es hibaüzenetek, a struktúrált adatok jól vannak e megadva (illetve léteznek-e egyáltalán), de a Search Console jelzést küld az esetleges duplikációkról is.
Ha nem állnak rendelkezésre a Search Console adatai, akkor is el kell végezni ezeket az elemzéseket, erre léteznek külső módszerek is, viszont így jóval munkaigényesebb.

12. Kulcsszavak állapota
A weboldal szövegezése az alapja. A vizsgálat során kiderül, hogy az oldal fő kulcsszavai a megfelelően vannak e használva. A keresési eredmények között az oldal a megfelelő helyeken szerepel-e, illetve arra is figyelni kell, hogy ne halmozzuk felesleges mértékben a kulcsszavakat.
Ugyanakkor szintén a Search Console segítségével képet kaphatunk arról is milyen kulcsszavakra erős az oldalunk.

13. Tartalom felülvizsgálata
A weboldal megfelelő mennyiségű információt tartalmaz-e a kereső számára, amiből egyértelműen le tudja szűrni a témaköröket. Ha ez megfelelően van kialakítva azzal a kulcsszavainkon kívül más kapcsolódó kulcsszavakra is kaphatunk keresőpozíciót.
Problémát okoznak időnként a duplikált tartalmak, amikor más weboldalakról átvett szövegek, szövegrészek találhatóak az oldalon, de akkor is probléma lehet ha több URL-t irányítunk ugyanarra az oldalra.

14. Meta tagok vizsgálata
A keresők sok extra információt kapnak egy oldalról annak meta adatai alapján. A meta tagok sokfélék lehetnek, alapesetben a meta description és a title tag vizsgálata lényeges, de az Open Graph által meghatározott meta tagok is nagy jelentőséggel bírnak.
A meta adatokkal sok esetben nem foglalkoznak kellőképpen, mivel az nem jelenik meg a weboldalon, a kereső számára viszont kiindulási pont a feltérképezés során.

Offsite SEO auditot se felejtsük ki

15. Linkek
Szükséges ellenőrizni az oldalra mutató és az oldalon található hivatkozásokat is. A linkhálózat alapján képes a kereső megállapítani, hogy egy weboldal mennyire népszerű.
A belső hivatkozások többféle szempontból is problémákat okozhatnak. Ha túl sok a link az is gond lehet, de ha törött linkek találhatóak az oldalon, az is problémát okozhat.
A külső linkhálózat esetén szintén fontos ellenőrizni milyen weboldalak milyen szövegekkel hivatkoznak az oldalra, szükség esetén kampány jellegű linképítés is indokolt lehet.

Összegzés az auditálással kapcsolatban

A SEO Audit tehát egy mindenre kiterjedő vizsgálat kell hogy legyen, ami felfedi a weboldal minden egyes hibáját. A gyakorlatban azonban elképzelhető hogy nem megvalósítható minden változtatás, vagy az ügyfél nem érzi azt fontosnak és inkább nem kéri azt. Ez azonban jelentősen megnehezítheti a munkát.

Tipikusan ilyen a laikusnak nehezen elmagyarázható mobile-first megjelenés. Ma egy nem mobilbarát oldalnak a keresőben jóval kisebbek az esélyei.
Fontos tehát hogy a SEO Audit elvégzése után fontoljuk meg a SEO szakemberek tanácsát.

Share Button

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.