A Google keresőben így jutunk előre

A Google keresőben így jutunk előre
Értékelje az olvasottakat

Az 1998-ban induló Google Inc. által kifejlesztett Google Keresőt sokan egyként értelmezik az internet fogalmával. Az alapító Larry Page és Sergey Brin valószínűleg nem gondolta, hogy ötletük, mely segíti az internetet használók tájékozódását az egyre növekvő adattengerben, ekkora sikereket él majd meg.

A Google első és a mai napig legjelentősebb terméke továbbra is a Google Kereső, annak ellenére, hogy a cégbirodalom gyakorlatilag már minden területen hozott létre valamit, ami az internethez kötődik. Jelentős próbálkozásai vannak jelenleg is olyan területeken, mint például az okos otthonok.

Google Kereső

Mint említettük a cég legnépszerűbb terméke a Google Kereső, mely az első időkben egy egyszerűnek mondható algoritmus a PageRank segítségével rangsorolta az internetes tartalmakat. A PageRank alapelve nem más, mint annak számszerű meghatározása, mennyire népszerű egy internetes tartalom más internetes megjelenítők szerint.

A PageRank mindezt hivatkozások, másnéven hiperlinkek segítségével határozta meg. Az algoritmus figyelembe vette egyrészről azt hogy egy adott oldalra mennyi hivatkozás mutat, másrészről azt, hogy az adott oldalra mutató hivatkozások önmagukban milyen értékesek. A PageRank algoritmus kimenete egy számérték, mely reprezentálja az adott URL számszerűsített értékét.

Honnan tudhatom meg mennyi az oldalam PageRank-je?

A webmesterek körében elterjedt PageRank értékként a Google eszköztáron megjelenő 1-10-ig terjedő számérték, ami azonban nem fedte a valóságot. Ennek az értéknek a jelentéséről valójában nincs egyértelmű információ, azonban köze valószínűleg van (azaz volt) a valódi PAgeRank értékeléshez.

A PageRank ma teljes mértékben a Google titka. A Google eszköztár említett mutatója már nem képezi az eszköztár részét, így egy oldal PageRank értékére ma nehéz következtetni. Ellentétben a híresztelésekkel, miszerint a használata megszűnt, tévesek. Valószínűleg, még ha más mértékben is, de ugyanúgy része a keresőalgoritmusnak.

A PageRank helyettesítésére, azaz egy weboldal értékének meghatározására azonban több algoritmus is megjelent, melyek megpróbálják a mutató szerepét betölteni. Ezek a Google-től teljes mértékben független algoritmusok saját adatbázisokkal, így e szerint kell kezelni is ezeket az értékeket.

A legnépszerűbb mutató a PageRank titkosítása óta a Moz.com által közreadott DA (Domain Authority) és PA (Page Authority) értékek, melyek hasonló szerepet próbálnak betölteni, mint a PageRank, igaz kicsit más megközelítésből.

Hogyan kerül be egy weboldal a Google Keresőbe?

A Google Keresőbe történő bejutás nem különösebben nehéz feladat. Beküldhetjük weboldalunkat a Search Console-on keresztül, de ha nem teszünk semmit, viszont gondoskodunk néhány hivatkozásról más weboldalakról, elképzelhető hogy rövid időn belül indexeli is weboldalunkat a Google.
Attól azonban hogy bekerülünk a keresőbe, még nem garantált hogy bármiféle hasznunk is származhat majd ebből.

A Google naponta weboldalak millióit térképezi fel és mutatja meg felhasználóinak. Óriási számokról beszélünk, de annak az esélye hogy minden körülmény nekünk fog kedvezni egy adott pillanatban és pont a mi oldalunkat találja a Google a legalkalmasabbnak egy számunkra fontos keresőszóval kapcsolatban elég kicsi.
A bekerülésen felül tehát arról is gondoskodnunk kell, hogy jókor és jó helyen jelenjen meg a weboldalunk. Ha jól pozícionálunk és mindenki számára hasznos információt tudunk előállítani előfordulhat, hogy a Google jelentős mértékű felhasználót küld majd a weboldalunkra.

Mielőtt elmélyedünk ennek a részleteiben, ismerkedjünk meg kicsit közelebbről a Google Kereső működésével.

Ki végzi a találatok rangsorolását?

Talán sokan azt hiszik, hogy a rangsorolást részben, vagy egészében emberi beavatkozással végzik, azonban ez elég távol áll a valóságtól. A Google rangsorolása algoritmikus, azonban a keresőalgoritmus, és a rangsorolási faktorok mind titkosak és a Google főhadiszállásáról nem jutnak ki.

Erre egyrészt azért van szükség, mert valószínűleg tisztességtelen mértékű versenyelőnyre tenne szert az, aki részletesen ismeri ezeket a szempontokat.
Tévhit az is, hogy van rá mód hogy az algoritmus megkerülésével bárki is (és ez alól a Google sem kivétel) nyertes pozícióba kerüljön.
Egyes állítások szerint a Google algoritmusa 700 változó súlyozású szempont szerint állítja össze a találati listát. Ez a szám a valóságban valószínűleg a 200-at közelíti inkább.

Google kereső rangsorolási elvei

Google kereső rangsorolási elvei

De mi a helyzet a keresőoptimalizálással?

Arról volt szó, hogy nincs senkinek hatása a találati listán történő pozíció megváltoztatására, ami teljes mértékben helyt álló állítás. Azonban hatásunk lehet a weboldalt érintő körülmények és a valószínűsíthető rangsorolási tényezők befolyásolására.

A SEO (Search Engine Optimization) pedig erre nyújt megoldást. A keresőoptimalizálás egy rendkívül széleskörű látásmódot igénylő feladat, mely során megpróbálunk a kereső „kedvében járni”, azaz megteremteni azokat a feltételeket, amelyek a Google irányelveivel összhangban vannak.

A keresőoptimalizálás során többféle szempontot is szükséges rendbe tenni:

  • Technikai feltételek: Ezek elsősorban arról szólnak, hogy a Google keresőrobot pontosan fel tudja mérni a weboldalunkat. Ez egyrészt a weboldal szerkezetével, felépítésével foglalkozó terület, másrészt a weboldal mellett szükségszerűen létrehozott fájlok, oldaltérképek, a robotoknak utasítást adó robots.txt létrehozásáról szólnak.
  • Onsite feltételek: Az oldalak szövegezése, a meta adatok, azaz a felhasználó számára nem létható információk megadása és a jellemzően a szövegírás tartozik ehhez a ponthoz.
    Korábban ide tartoztak az olyan tényezők is mint a kulcsszósűrűség, melynek jelentősége ma már alábbhagyott, így az Onsite technikák központjában egyre nagyobb szerepet foglal el a jó minőségű informatív szövegek és médiaelemek hatékony összeválogatása. A gyakorlat szerint amelyik oldalak a felhasználói teszteken jól szerepelnek, joggal számíthatnak jobb keresőpozíciókra is.
  • Offsite feltételek: Ide tartozik minden, ami az oldaltól függetlenül történik, és elsősorban az oldalra mutató linkekben testesülnek meg. A korábban említett PageRank algoritmus is e szerint minősíti az oldalt. Nem feltétlenül igaz azonban ma már hogy a több jobb. A korábbi visszaélések elkerülése céljából a hivatkozások megítélése sokkal többről szól ma már, mint korábban.Több eredményre számíthatunk például egy rendszeres frissítésekkel jelentkező blog jellegű oldal tartalmi részében megjelenő hivatkozástól, mint egy linkgyűjteményben szereplő üres hivatkozással. A linkek megszerzéséhez a linképítés szolgáltatást ajánlatos igénybe venni.
    A fenti 3 terület egyidejű optimalizálása kiváló eredményeket hozhat, a valósághoz azonban az is hozzátartozik, hogy időnként olyan oldalakat is találhatunk, a kereső tekintélyes pozícióiban melyek esetében nem feltétlenül látszik a belefektetett munka.

Abban azonban biztosak lehetünk ilyenkor, hogy a 3 terület közül legalább az egyik rendben van.

  • Ha egy weboldal sok erős hivatkozást tudhat magáénak, de nincs különösebben rendben technikailag esélye van az erős pozícióra.
  • Ha egy weboldal nem rendelkezik túl sok hivatkozással, de a rá mutató hivatkozások között egy-két magas minőségű oldal linkje is szerepel, szintén jól helyezkedhet.
  • Ha egy oldal nem rendelkezik különösebb linkhálózattal, de jól feltérképezhető, és a tartalmai között olyan téma szerepel, amire nincs túl sok értékelhető tartalom, szintén esélyes.

Az esetek még ennél többféle kombinációban is előfordulhatnak. Az azonban általánosan elfogadott, hogy amelyik oldal mindegyik területen erős, sokkal könnyebben kerül jó pozícióba, és kevésbé van kiszolgáltatva a szerencsének.

Knowledge Graph

Szintén lényeges szempont a keresések során ma már egy másik tényező, méghozzá a Knowledge Graph. Itt egy olyan tudásbázisról beszélhetünk, amely segítségével a Google képes felderíteni egy témakört akkor is ha az nem tartalmazza a fő kulcsszavakat.
Egy óriási tudásbázisról beszélünk mely adatok szintjén tartja nyilván az információkat. Ennek eredményeit láthatjuk a keresőben amikor egy kifejezésről valamilyen kivonatot láthatunk a keresősáv melletti vagy feletti részeken.

A Knowledge Graph egyébként abban segíti a pontos feltérképezést, hogy elemzi a szövegkörnyezetet, és következtet a tartalmára. Ezen a szinten már összefonódásokkal is találkozhatunk egy vélt mesterséges intelligencia a RankBrain működéséről is a háttérben, mely nagy valószínűséggel innen szedi az információit.
A kereső működését teljes mértékben ismerni nem szükséges ahhoz, hogy abban valóban jó eredményeket tudjon valaki elérni, így ezt a szakaszt tekintsük inkább amolyan érdekességnek, kivéve ha el akarunk mélyedni a témában.

Mi kell ahhoz, hogy jó pozícióba kerüljünk?

Először is tisztáznunk kell mit jelent számunkra a jó pozíció? Egy számunka fontos kulcsszóra történő megjelenést a keresőben. Tévhit azonban az, hogy pusztán egy jó keresőpozíció vevőket fog hozni számunkra. Ehhez más szempontoknak is szükséges megfelelni.
Az azonban tény hogy a jó kulcsszóra történő tekintélyes hely meg tudja többszörözni a bevételeket.
Ahhoz hogy valóban jó pozíciót tudhassunk magunkénak a keresőben, mindenképpen érdemes a lehető legtöbb szempontnak megfelelni. Gyakorlatilag ez a keresőoptimalizált weboldalak titka.

Milyen trükköket használhatunk az előrejutáshoz?

Ne használjunk trükköket, egyszerűen csak törekedjünk a jó minőségű tartalomra, a jól és gyorsan működő weboldalra, és szerezzünk a weboldalra mutató minőségi hivatkozásokat.
A trükközést egyébként a Google sem szereti, sőt kifejezetten bünteti az ilyen irányú törekvéseket. Az úgynevezett Black Hat SEO módszerek ugyan képesek lehetnek átmenetileg eredményeket hozni, hosszú távon azonban súlyos következményei lehetnek, akár teljes mértékű kizárást is eredményezhet a keresőben.

Google Képkereső

A Google Kereső képes kifejezetten médiaanyagok megtalálására is az interneten. Ha szeretnénk itt pozíciót szerezni néhány egyéb szempontot is figyelembe kell vennünk.
A kereső működése automatizált, algoritmikus folyamat, mely egyben azt is jelenti, hogy nem képes értelmezni a médiaelemeket. Egy kép felismerése az emberi agynak is összetett feladat, ami rendkívül számításigényes, főként egy számítógépen modellezve.

Léteznek ugyan eljárások ma már melyekkel a gép képes felismerni egy kép tartalmát, azonban ezen algoritmusok keresésbe történő bevonása rendkívüli terheket róna a keresőmotor fejlesztőjére.
A Google Képkereső ugyan képes egy megadott kép alapján hozzá hasonló tartalommal bíró grafikákat keresni, de ez közel sem jelenti azt hogy egy keresőszóból önmagából képes lenne elvonatkoztatni.

A képek azonban tartalmi leírásáról tehát nekünk kell gondoskodnunk.

Hogyan ismeri fel a Google a weboldal képeit?

A Google a képek indexelése során olyan körülményeket vesz figyelembe, amelyek egyértelművé teszik számára miről is szól az adott elem.
A kereső feltételezi, hogy egy adott kép a weboldal tartalmához kapcsolódik, ahol szerepel az. Gondoskodnunk kell hát arról, hogy jól válogassuk össze a képeinket. Ez egyébként azért is fontos, mert a kereső kísérletezéssel próbál közelebb kerülni az eredményhez, azaz több felhasználónak megmutatja a feltételezett képet a keresőben, de ha nem mutat a kép érdeklődést a kulcsszóval kapcsolatban, akkor valószínűleg nem fogja használni azt erre a keresőkombinációra.

A kép leírását ugyanakkor segíthetjük azzal is ha jelöljük annak tartalmát, azaz használjuk a kép esetén a meta információkat. A képek esetén tipikusan az „alt” tag kitöltésével segíthetjük a keresőt a pontosabb feltérképezésben.

Google videó kereső

A Google videókereséseket azok megértése előtt érdemes két részre bontani.
Egyrészt érdemes tisztában lenni vele, hogy a YouTube videómegosztó a Google tulajdonában van 2006 óta. Ez a tény egyértelműen kihat a Google Videókeresőjében megjelenő találatokra is. Szóval a Google-t érintő videókeresések tárgyalásakor beszélhetünk:
YouTube-on történő keresésről

Google Videó keresőjében történő keresésekről

A YouTube-on hasonló elven működik a keresés, mint a Google esetén. Adott kulcsszavakra jönnek fel alapesetben a legrelevánsabb találatok. Egy apró különbség azonban van, mégpedig az, hogy felhasználóként hatással lehetünk a kereső rangsorolására. A Youtube keresések szűrőivel variálhatjuk a találati lista sorrendjét, így képet kaphatunk ról milyen faktorok is játszhatnak szerepet a videós keresések összeállításakor.

YouTube keresés

A YouTube keresőjében többféle rangsorolás szerint is lekérhetjük a videók találati listáját, amire egyébként a Google speciális keresésével is van lehetőségünk, azonban az kissé más szempontok szerint engedi a szűrést. Az alapbeállítás szerint természetesen a relevanciáé a főszerep, azaz a kulcsszóhoz a Knowledge Graph szerint legjobban illeszkedő videók a népszerűség szerinti sorrendben.

Youtube kereső

Youtube kereső

A keresőben azonban lekérhetjük a listát a megtekintések száma alapján, ami jelentősen eltér mint az alapértelmezett relevancia lista. A megjelenő videók között pedig sokszor feltűnik, hogy megjelennek olyan videók is melyek ugyan a kifejezést tartalmazzák, viszont szervesen nem kapcsolódnak a mögötte lévő tartalomhoz. Tipikus példa erre a „kung fu” keresési kifejezés, melyre megtekintések száma szerinti rendezés szerint a „Kung Fury” című közösségi finanszírozás segítségével létrejött rövidfilm.

A téma keresői nagy valószínűséggel nem a filmet akarják megnézni, még ha az alkotók ezt szeretnék is. A videó nagyszámú megtekintést (27 millió fölött) eredményezett, viszont ez még nem elegendő hogy az adott kifejezéssel a lista elejére kerüljön. Sőt, a relevancia szerinti keresési eredmények első oldalán sem szerepel.

Mi ebből a tanulság?

Fontos hogy a tartalom a fő kulcsszavunkhoz szervesen kötődjön, és a felhasználók azt kapják a videótól amit a kifejezés alapján elvárnak. A YouTube esetén a kereső jóval több adattal rendelkezik arról, hogy milyen visszajelzéseket adnak a felhasználók a videóról, illetve pontosan rögzíteni képes, hogy egy adott kulcsszóra történő megjelenés mennyire hoz jó eredményt számukra. Ha valami nem odaillő kerül a találati listára, arról rövid időn belül kiderül hogy nincs ott keresnivalója.

Google videókeresés

A Google videókeresője alapvetően az interneten fellelhető videók között tesz lehetővé keresést. Azaz ez esetben nem csak a YouTube videói kerülnek listázásra, hanem más Google-től független források videói is.
A tény ezzel szemben az, hogy a Google videótalálatainak nagy része a YouTube-ról származó videó. Ez betudható annak hogy napjaink legnépszerűbb videómegosztójáról beszélünk, de ugyanakkor az is közre játszhat, hogy a keresőnek érdeke is fűződhet ahhoz hogy a saját rendszereit minősítse előnyben.

Google hírkereső

A Google hírkereső szolgáltatása kiváló lehetőséget nyújt hírportálok friss tartalmainak eljuttatásában a nagyközönség felé.
A Hírkereső azon felül, hogy képes a hír jellegű információk megjelenítésére a keresőben, megjelenhet a Google más felületein is, például az Android telefonok Google Asszisztens kártyáin is. Itt jellemzően a felhasználót érdeklő témákkal kapcsolatos témák újdonságairól kísérel meg frissítéseket eljuttatni a felhasználóhoz a kereső.

A Google News-ba történő bekerülés egy kiváló lehetőség, ugyanakkor ez esetben fokozottan fontos betartani azokat az irányelveket, melyeket a Google kér.
A weboldal technikai paramétereinek megfelelő működése mellett fontos szempont az is, hogy csakis a Google által egyébként is indexelt oldalakat küldhetjük be híroldalként.

Google Térkép ez is már egy kereső

A cégek és vállalkozások megjelenése szempontjából előnyös opció a Google Térképen történő megjelenés. Ez egyrészt a helyi keresések esetén előnyt tud jelenti egy kulcsszavak szempontjából nehéznek mondható területen, de az általános pozíciót is erősíteni képes.
A térképes regisztráció a cég székhelyének visszaigazolása után lehetséges. A regisztrációt bárki kezdeményezheti a Google Cégem oldalán.

Google kereső találati oldalának érdekes elemei – hirdetések

A Google kereső a találati listákon felül tartogat még néhány extra elemet is, amely egyrészt a felhasználó információval történő ellátását, másrészt a Google hirdetések megjelenítését hivatott megvalósítani.

Knowledge Graph újra
A Google tudásbázisáról a Knowledge Graph-ról már volt szó korábban is. Ennek megjelenési formáit azonban még vettük sorra.
Valószínűleg az összes megjelenési forma nem fog e cikk keretei között megjelenni, azonban a napi használat során fontosabbakat sikerült összegyűjteni. A listában szereplő snippetek előfordulási helyei változhatnak, itt az asztali keresés esetén a találati lista fölött találhatóak az eredmények, illetve a jobb oldali sávban megjelenő tartalmak.

1. Időjárás: Egy „[településnév] időjárás” formátumú keresés során az adott település időjárási adatai jelennek meg.
2. Árfolyamok: A pénznemek közötti átváltást könnyedén elvégezhetjük, ha a következő módon végzünk keresést: EUR to HUF.
3. Ismertebb személyek, filmek, városok keresése esetén az oldalsávban megjelenik egy információs blokk mely a Google által fontosnak tartott információkat jeleníti meg az adott kulcsszóval kapcsolatban (Pl. Petőfi Sándor)

Google keresési trendek

A Google kereséseinek elemzése önmagában rendkívüli mennyiségű adat feldolgozását jelentené, de a cég erre biztosít egy eszközt. Ez a Google Trends, mely a keresőben történő trendek feltérképezésére ad lehetőséget.

A trendelemzések során adhatunk meg saját kulcsszavakat, és a legfontosabb hogy országokra bontva is elérhetjük az adatokat.

Google trends

Google trends

Google kereső beállításai

Többször is esett már szó a Google kereső használatáról, de nem tértünk még ki annak konfigurálhatóságára. Akár felhasználóként akár a keresőoptimalizálás oldaláról tekintünk a keresőre, az eredményeket befolyásolhatja a kereső beállítása.

Ezeket a felhasználók kézzel ritkán végzik el, a kereső próbálja kikövetkeztetni az optimális beállításokat, melyek kiterjedhetnek:

  • Nyelvek, azaz milyen nyelvű találatok jelenjenek meg a keresési találatok között
  • Privát eredmények: azaz a saját tevékenységünkhöz kötődő tartalmakat is látni akarjuk e (például egy Google+ megosztást)
  • A kereső beállításai az asztali keresések során a Beállítások>Keresési beállítások menüpontban lesz elérhető.
  • Ugyancsak ide tartozhat a Google Speciális keresés, amivel direkt befolyásolhatjuk a találati listánkat. Itt megadhatunk időintervallumokat, illetve egyszerűen meghatározhatunk kizáró kulcsszavakat, vagy kereshetünk kifejezetten egy fájltípusba tartozó anyagokat (pl. PDF fájlok)

Google alternatívák, avagy más magyar keresők

Nem csak a Google keresője létezik, amelyből információhoz juthatunk. A Google a legátfogóbb keresést képes jelenleg elvégezni az interneten, azonban nem feltétlenül ez lesz számunkra a legnagyobb segítség:

Facebook
Az Open Graph, hasonlóan a Knowledge Graph-hoz egy óriási információs tömb, annyi különbséggel hogy itt a Facebook óriási felhasználótábora szolgáltat számunkra adatot. Sajnos a Facebook saját keresője magyar nyelven egyelőre nem bír teljes funkcionalitással, azonban lehetővé teszi személyek keresését.

Mentés

Mentés

Mentés

Share Button

Üdvözlöm! Evenich András vagyok, 2005 óta foglalkozok online marketinggel és keresőoptimalizálással. Leginkább KKV-nak segítek fellendíteni a keresőből jövő forgalmat illetve SEO ügynökségeknek is gyakran be dolgozok. A biztonságos és eredményes megoldások híve vagyok. Szeretné, hogy sikeresebb legyen online vállalkozása? Szívesen adok pár ingyenes tippet, hívjon akár most: +36-70-521-3033

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.