/* Error on https://www.kulcsszo.hu/wp-content/plugins/_%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Ultimate_VC_Addons/assets/min-css/ultimate.min.css?ver=3.11.0 : Something went wrong: cURL error 56: OpenSSL SSL_read: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading, errno 0 */

Szövegírás tippek, tanácsok és titkok Vidi Ritától

Szövegírás fontossága az Interneten
5/5 - (1 vote)

A szövegírás mára már tagadhatatlanul különálló szakmává nőtte ki magát. Nem azért, mert másképp kellene szöveget írni, mint mondjuk 30 évvel ezelőtt, hanem azért, mert annyi mindenről kell szöveget írni az Internet, és vele az online marketing lehetőségek terjedésének jóvoltából, amely tény a jó íráskészségen túl jóval többet kíván a szöveg megírójától, mint néhány évtizeddel ezelőtt.

Még néhány éve is bátran kijelenthető volt, hogy az emberiség főként szóban kommunikál, de mára már jócskán tért hódított az írásos kommunikáció is, hála a közösségi oldalaknak és az okos telefonoknak. Ez a tény azzal is együtt jár, hogy nemcsak mi magunk közlünk egyedi felhasználóként többet írásban, de írásban sokkal több mindent is kívánunk befogadni, mint korábban. Lehet, hogy nem olvasunk összességében ma sem több könyvet, mint évtizedekkel ezelőtt, de egészen biztosan nagyságrendekkel több írott szöveg jut el hozzánk, és mi azt be is fogadjuk.

Azzal, hogy ilyen nagy teret hódít életünkben a szöveg, a szövegírással kapcsolatban is plusz kérdések merülnek fel, olyanok, amikre korábban talán nem is gondoltunk volna, ma pedig már alapvetések. Sorra vesszük ezeket, és meg is válaszoljuk Vidi Rita online marketing szakértő és a RitArt Szövegírás csapat igazgatója jóvoltából.

Miért van szükség ennyi szövegre az Interneten?

Egyrészt azért, mert az Interneten a szöveges közlés az elterjedtebb. Bár hatalmas népszerűségnek örvendenek a videók és a képes megosztások is, de az emberi elme úgy van kondicionálva, hogy igazán kényelmesen információt közvetlenül inkább az írásos formátumból tud szerezni. Ezért természetes igénye az internetezőknek a jól megírt, tartalmas, érdekes és informatív szöveg.

Másrészt az Internet utóbbi évtizedben bekövetkező robbanásszerű terjedésével a vállalkozások is észlelték, hogy remek terep alakult ki a marketing hatékonyabbá tételéhez, így kialakult az online marketing ágazat a marketingen belül. Az online marketing nagyrészt az írott szöveget használja a potenciális ügyfelek eléréséhez, éppen az előző bekezdésben tárgyalt természetes, az emberi elmére jellemző tipikus igény miatt is, és azért is, mert
a szöveggel lehet a leginkább hatást gyakorolni a vásárlóközönségre. Az online marketing egyik fontos szegmense a SEO is, és mint a kulcsszo.hu Olvasói már biztosan pontosan tudják, a SEO-ban is lényeges elem a szöveg minősége, struktúrája, és még a stílusa is.

A rengeteg szöveg az Interneten nem vezet egyértelműen minőségi romláshoz?

Ha nem vigyázunk, akkor minőségi romláshoz vezet, afféle felhígulás lesz megfigyelhető. De azok, akik magas szinten űzik a kommunikációt és mögöttes céljaik is vannak a puszta közlésen túl – például több ügyfelet szerezni, eladni, márkát építeni –, azok őrködnek a megírt és publikált szövegek minősége fölött, persze mindenki a saját képessége és erőforrásai szerint. Közös érdeke minden közlőnek és befogadó félnek is, hogy a szövegek minősége ne romoljon, akár az irodalmi színvonal is jelen lehet a hétköznapjainkban, hiszen az biztosan nem árt senkinek, hanem még használ is.

Ahogy a beszédben sem egyformán fejezzük ki magunkat, úgy az írott kifejezésmódban is jócskán lehetnek eltérések, és ekkor már a szubjektív szempontok is előkerülnek: az, ami számomra szép, az más számára lehet, hogy borzalmasan rondának hat. A szövegek minőségének megítélése így már nagyon egyedi, de az biztos, hogy a kerek, világos mondatok, a valahol elkezdődő, majd valahova eljutó gondolatmenet, a színes szókincs, a központozás és persze a helyesírási hibák hiánya minőségi szöveget feltételez.

Milyen szöveget érdemes használni az Interneten, ha több ügyfélre, nagyobb márkahírnévre vágyunk?

Röviden a válasz: biztosan több félét kell.

Nem ugyanolyan szöveggel tesszük vonzóvá magunkat a nagyközönség számára, amilyennel eladunk.

Nem ugyanolyan szöveggel informáljuk az olvasókat, amilyennel az akcióinkra vagy az új szolgáltatásainkra hívjuk fel a figyelmet.

A hírnevünket és a márkánkat sem olyan szöveggel építjük, amit a konkrét vásárlóinkkal való kapcsolattartásra használunk.

Az sem mindegy, hogy hol kommunikálunk. Más a hangnem hírlevélben, másabb lehet a blogunkon, mint ahogy a landing oldalainkon is szinte patikamérlegen kell kimérnünk minden egyes szavunk erejét. Másképp írunk a közösségi média oldalunkon, és másképp „beszélünk” az érdeklődőkkel a Messenger üzenetekben is.

Bár most úgy tűnhet, hogy mint szövegírás szakember, igyekszem úgy feltüntetni, hogy a szövegnél nincs is fontosabb manapság, de az igazság az, hogy meglátásom szerint az írott szöveg egy fontos eszköz. Nem a szöveg a legfontosabb, hanem maga a vállalkozás. De marketing eszközként a szöveg az egyik legfontosabb lehetőségünk. Minél több és változatosabb csatornán kommunikálunk az üzleti céljainknak megfelelő módon, annál gyorsabban fejlődhetünk és annál nagyobb üzleti eredményeket könyvelhetünk majd el.

Milyen tartalomstratégia mentén érdemes elindulnia egy vállalkozásnak?

A stratégia mindig több mint mindenféle eszközök tetszőleges próbálgatása és ezek egy rendszerré összetákolása. Először tudnunk kell, hogy hová akarunk eljutni, és aztán kell kitalálnunk, hogy hogyan. De manapság, azt is pontosan tudnunk kell, hogy az, ahova el akarunk jutni, az valóban támogatja-e az üzleti érdekeinket. Például rengeteg vállalkozás vágyik aktív, színes, elkötelezett rajongóktól hemzsegő Facebook vagy Instagram oldalra, de azt nem tudják pontosan, hogy miért vágynak erre. Abban bíznak mások elbeszélései alapján, hogy onnan majd sok ügyfelük lesz, de ez egyáltalán nem garantált minden vállalkozás számára. Még iparágakon belül is óriási eltérések lehetnek az egyes marketingcsatornák eredményességében, így a „Hová akarunk eljutni?” kérdésre mindig nagyon pontos, racionális válaszoknak kell lenniük arra nézve is, hogy „Miért pont oda akarunk eljutni? Van bizonyítékunk arról, hogy az a célkitűzésünk valóban eredményeket fog hozni, vagy csak álmodunk arról, hogy valóban lesz értelme?”

Nagyon fontos az őszinteség ahhoz, hogy eldöntsük, hová akarunk eljutni üzletileg. Ha ez megvan, akkor nagyon gyorsan ott lesznek a kész válaszok: SEO-ra van-e inkább szükségünk, vagy PR-ra; értékesíteni is a neten akarunk-e vagy inkább a márkát akarjuk csak építeni, és majd értékesítenek az üzleti partnerek; fogunk-e reklámozni közvetlenül, vagy a beszivárgó hadműveletben vagyunk-e érdekeltek; illetve ezek milyen saját kombinációban lesznek ránk jellegzetesek.

A stratégia, ahogy a tartalomstratégia is, egy csodálatos tevékenység, és egy olyan képességünk, ami folyamatosan fejlődik, minél többet használjuk. Eleinte bonyolultnak tűnik. Egyszerűbb rábízni egy ismerősre, hogy tuningolja a FB oldalunkat, hátha lesz belőle valami, de az esetek többségében nem szokott belőle lenni semmilyen kézzelfogható eredmény. Így ezek a „kidobott pénz” kategóriába tartoznak.

Miben különbözik egy hirdetésszöveg egy hasznos információkat tartalmazó cikk-szövegtől?

Ha ügyesek vagyunk, akkor igazából csak a hosszukban különböznek. A hirdetéseknek általában rövid, cselekvésre ösztönző a szövegük, de a hasznos információkat tartalmazó cikkeket ugyanúgy lehet cselekvésre ösztönzőként szánni, csak a terjedelmük lesz radikálisan különböző a rövid hirdetésektől, merthogy a cikkek hosszabbak. Minden szöveges megnyilvánulásunk lehet reklám célzatú, de ezt nem kell mindenkinek egyértelműen észrevennie, elég, ha csak működnek a szövegek, vagyis elérik a céljukat: több érdeklődő, több ügyfél, több bevétel, több profit.

Mi a legfőbb tanács a webshopok számára a szöveg tekintetében?

A webshop tulajdonosok többsége ma még úgy gondolja, hogy a jó termékfotók dominálnak, és mellettük a szöveg csak másodlagos. Pedig a webshopokban konkrétan azonnali értékesítés zajlik. Mikor elmegyek megvenni egy autót, akkor a kereskedő odalép mellém és figyel, hogy mikor kell megszólalnia. Tudja, hogy lesz egy pont, amikor persze, a látvány, meg amit már tudok az autóról, az magáért beszél, de kell majd a külső megerősítés is, amit jó esetben a kereskedő fog megadni, hogy igen, ezt most azonnal meg akarjam venni, mert ez a legjobb vétel, amivel csak találkozhatok.

A webshopokban a kereskedők szeretik rábízni a termékre, hogy eladja magát, pedig a kereskedő az, aki valójában elad. A kereskedő az Interneten jobbára a szöveggel tud eladni, amely szöveg a webshopoknál nem merülhet ki a termék jellemzőinek egyszerű felsorolásában, meg néhány – esetenként egyébként valóban fantasztikusan szép – termékfotóban.

A szöveggel történő eladásnak megvannak a maga trükkjei, egy landing oldalon mi összesen 22 különböző gondolati sémát szoktunk végigvenni, és ezen végigvinni az olvasót persze, de egy webshop termékeinél 5-6 ilyen gondolati séma kipipálása is elég lehet. Például, hogy kiknek való egyáltalán az a termék? Kik lesznek vele a legboldogabbak? Bátrabbak azt is belefogalmazhatják a szövegbe, hogy kiknek nem való? A webshopoknál egyre bővülnek az elégedetlen, terméket visszaküldő vásárlók, és ez azért történik, mert a termékeknél egyáltalán nincsenek körbedefiniálva a célközönség tagjai. Hadd vegye meg mindenki, aztán csodálkozás van, ha sorra küldik vissza, reklamálnak és végül a kereskedő rossz hírét viszik tovább.

A webshopoknál tipikus problémának látom még, hogy a kategóriák és alkategóriák kedvcsináló, leíró, eligazító, elgondolkodtató, oda nem való látogatók szűrésére is alkalmas szövegek egy az egyben hiányoznak.

Amikor bennünket egy webshop megkeres szövegírási feladattal, és látom, hogy gyakorlatilag minden szöveg, aminek ott kellene lennie, hiányzik, akkor egy kérdésem van: Melyik a fontosabb: az eladás vagy a keresőoptimalizálás? Mert ha az eladás, akkor a termékleírásokkal kell kezdeni, azonnal. Ez tízezer terméknél felvet némi tőke-kérdést, de mi apránként, lépésről-lépésre szoktuk végezni a munkát, így a finanszírozással sem szokott gond lenni, aztán ez az egész folyamat már önfinaszírozóvá válik, hiszen a szövegeink hozzák az új vevőket, aztán meg már lesz miből a további szövegeket fizetni. Ha pedig a keresőoptimalizálás a fontosabb, akkor a kategóriák leírásaival szoktuk kezdeni, amibe a kulcsszavazástól kezdve a h2, és meta adatokra is vannak javaslataink, és haladunk befelé az URL struktúrában, az alkategóriák felé.

A webshopok szövegezése kifejezetten örömteli feladat, mert szinte azonnal megjelennek az eredmények is, hatalmas lépéseket lehet általa előre tenni. Számukra a blogban is nagy lehetőségek rejlenek, ha úgy egyébként már minden szövegrész ki van töltve.

És a szolgáltató cégek? Nekik mi a javasolsz szöveg ügyben?

Blog, letölthető tartalom és aztán email marketing, és közben a lehető legtöbb csatornán megjelenni – röviden és frappánsan megfogalmazva ezt javaslom nekik. Ez egy hosszabb átfutású folyamat lehet, mert a legtöbbször az online marketing stratégiát is át kell kicsit gondolni ilyen esetekben, de ez egy konzultációs beszélgetés során gyorsan ki tud kristályosodni. Ez a folyamat végül mind keresőoptimalizálási, mind a közösségi médiás megjelenéseik hatékonyságát is nagyban tudja erősíteni.

Ott vannak még haladó technikának a PR cikkes megjelenések, amik ugyebár már nem azt jelentik, mint régen, mikor anno a cég új munkatársáról adtak ki közleményt, vagy egy új beruházásról, hanem a mai PR sokkal inkább a hasznos információkról és a szolgálatról szól közvetlenül, aminek aztán közvetve hírnévnövekedés, márkaismertség és több elkötelezett ügyfél lesz az eredménye, és persze keresőoptimalizálási előnyökkel is számolni lehet.

Vannak iparági specialitások? Van olyan piac, ahol jól, és van, ahol kevésbé jól működik a szöveges tartalom?

Nekem az a tapasztalatom, hogy minden piacon jól működik a szöveges tartalom, ha a megfelelő stílusban, időzítéssel és csatornán használjuk. Mondok példákat:

Sokan azt gondolják, hogy a B2B és a B2C piaci kapcsolatok között nagy különbség van, és akik cégeknek szolgáltatnak, azoknak másképp kell kommunikálniuk. Nos, ez nincs így. A cégeknél is emberek hoznak döntéseket, és mi mindig emberekhez szólunk, nem droidokhoz.

Iparáganként pedig a szezonalitás és a közvéleményt is befolyásoló hype jelenthetnek plusz felhajtóerőt. Most például, ezekben a pillanatokban, mikor beszélgetünk, mindenki hirtelen szakmát akar tanulni, mert közhírré tétetett, hogy jövőre megváltozik az OKJ-s képzések struktúrája. Ma egy OKJ-s képzési központnak maximum az idővel kell versenyeznie, de úgy általában a közfigyelemért és az ügyfelekért nem, mert az alapvető és kiugró érdeklődés most adott számukra a törvényváltozás „jóvoltából”.

Aztán ott van a nyár és a tél erős szezonalitásának jelensége: nyáron az utazáson, bulin, üdülésen és aztán az iskolakezdésen kívül minden képes bepangani, valahogy befeszülnek az energiák, hogy aztán szeptember közepén kiengedjenek végre és teret engedjenek más piacoknak is.

Ilyenkor a világ legjobban megírt hirdetése vagy szövege is pusztába kiáltott szó lehet, ha például durván ütközik a nyár realitásaival a cég profilja. A decemberi felfokozott vásárlási kedvvel pedig éppen ellenkezőleg van: ez minden üzletre jó hatással tud lenni, olyankor a világ legbénábban megírt hírlevelével is százezreket lehet pluszban besöpörni, egyetlen nap alatt.

Azt is tudni kell, hogy az online marketing csatornákhoz is passzítani kell a szöveget, illetve, hogy egyáltalán kiokoskodni, hogy az adott vállalkozás számára milyen csatorna a legmegfelelőbb.

Ha ezek figyelembe vannak véve, akkor nincs olyan, hogy egy bármilyen iparágban ne lehetne a kívánt eredményeket elérni a szöveggel.

Ha egyetlen titkot kellene elárulnod a szövegekkel vagy a szövegírással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Az mindenkinél AHA élményt szokott okozni, mikor azt mondom, hogy egyetlen szöveget legalább három platformon fel lehet használni egyidejűleg: egyszer ott, ahol megjelenik, például a blogon, aztán a közösségi médiában is szinte változtatás nélkül fel lehet tölteni, ha már ragaszkodunk az ottani jelenléthez, de ki lehet küldeni emailben is, hadd olvassanak a feliratkozóink, korábbi ügyfeleink is.

Ez nem egy világtalálmány, amikor ezt elmondom, hogy egyetlen szöveg többször és több helyen is felhasználható, akkor mindenki bólogat, hogy „jé, tényleg”, de csak nagyon kevesek használnak egyetlen szöveget három platformon, és még ezt is lehet fokozni, ha például a szöveget felmondjuk hangként és feltöltjük egy borítóképpel a Youtube-ra.

A szöveg az én véleményem szerint olyan, mint egy kis élőlény, amely szereti, ha sok fényt kap. Adjuk meg neki ezt a fényt a lehető legtöbb csatornán, juttassuk el a lehető legtöbb emberhez, és ez a kicsi lény életerőssé teszi a vállalkozásunkat is!

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük