Weboldal sebesség teszt mivel, miért és hogyan

A mai weboldalak sebessége egyenes arányban áll számos jól mérhető és gazdaságilag, üzletileg meghatározó tényezővel. Közhely, hogy felgyorsult az életünk a XX.-XXI. században. Minden most kell, azonnal. Nincs időnk várni. Az idő és az információ pénz, méghozzá nem is kevés.

Elcsépelt mivoltuk ellenére ezek mind igaz állítások és talán még fokozottabban így van ez a világhálón, ahol nem kevés pénz és reputáció múlhat azon, hogy egy adott információt milyen gyorsan, milyen minőségben érnek el a felhasználók.

Mivel sok egyéb mellett ma már a világ kereskedelmének jelentős százaléka is online zajlik, ezért esszenciális jelentőségű, hogy a weboldalakat milyen gyorsan érik el ügyfelek, vásárlók, követők. De nem csak pénz, hanem életek, rezsimek és forradalmak is múlhatnak ma már a hálózaton, annak működésén és sebességén.

Weboldalak sebessége

Feltételezhetően Ön is emlékszik olyan esetre, amikor egy oldalra kattintáskor néhány extra másodpercet kellett várni a betöltődésre, de mire ez megtörtént volna, Ön már ott sem volt, bezárta az ablakot és máshová kattintott az Önt érdeklő információért vagy adott termékért. Ez esetben sajnos azt mondhatjuk, hogy az adott oldal leszerepelt és vele együtt valószínűleg a mögötte álló cég vagy szolgáltató is.

Erre az oldalra a látogató már nem fog visszatérni és feltehetően ajánlani sem fogja ismerősi körének. A weblap látványán és felépítésén túl a mögötte álló cég megítélése nagyrészt ugyanis azon múlik, mennyire gyors az oldal; emiatt aztán a sebességoptimalizálás már nem csupán egy rutin programozói feladat, hanem elsőrendű szemponttá avanzsált a vállalkozás számára.

Ha nincs azonnal kielégítve kíváncsiságunk és információéhségünk, már ott sem vagyunk – majd beszerezzük olyan helyről a minket érdeklő tartalmat, ahol nem kell extra másodperceket várni a tartalom betöltődésére.
Nagyon lényeges, hogy a mobilkészülékekre optimalizált oldalak fontosságáról sem szabad megfeledkeznünk, hiszen gyakorlatilag kizárólag erre már egy külön informatikai iparág épült.

Az emberek javarészt ma már valamilyen mobileszközön interneteznek, ugyanis telefonok és tabletek formájában manapság mindannyiunk zsebében olyan számítógépek lapulnak, amelyek fejlettebbek, mint amilyen számítógépe a NASA-nak volt az ember Holdra küldésekor.
Így aztán a mai világban kritikus tényezővé vált a weboldalak sebessége, amiben – az optimális élmény eléréséhez – segítség lehet a különféle sebességmérők használata.

Mit nevezünk lassú weboldalnak?

A Google közétett egy videót, melyből kiderült, hogy szakembereik szerint a 2 másodpercen belüli betöltődési érték az ideális, a felhasználók ugyanis ezt várják el egy oldaltól. Ennél lassabb oldalak esetében szignifikánsan nő az oldalt elhagyók száma, valamint egyenes arányban csökken az oldal által generált forgalom nagysága és a látogatók száma.

Vagyis ezek alapján kijelenthetjük, hogy a 2, maximum 3 másodpercen belül nem betöltődő oldalakat lassú oldalnak nevezhetjük, melyek további törődést, frissítést és javítást igényelnek üzemeltetőjüktől.

Az előbbiek egyébként John Mueller, Google szakember véleményét is tükrözik, aki szerint a betöltési sebesség akkor ideális, ha 2-3 másodperc alatt marad. A Google idevonatkozó tanulmánya a Need for mobile speed címet viseli, aminek kapcsán fontos hangsúlyozni: a tanulmány nem a szélessávú WIFI hálózatra vonatkozik, hanem a mobil adatforgalomra (!).

Ez azért is lényeges, mert a keresések több mint fele ma már mobileszközről érkezik.
A weboldalakkal foglalkozó szakembereknek, oldalt üzemeltető cégtulajdonosoknak ez a nyilatkozat jó viszonyítási alapot jelenthet.

Természetesen a valóság ennél azért kevésbé ideális képet mutat, hiszen a helyzet az, hogy jelenleg a weboldalak 77 %-a 10 másodpernél hosszabb ideig töltődik be.

Pedig a kimutatások szerint a felhasználók fele ellenben elvárja, hogy egy mobilra optimalizált weboldal 2 másodpercen belül betöltődjön.

Weboldal sebességmérő eszközök

A weboldal sebességének méréséhez, analitikájához és teszteléséhez számos ingyenes oldal áll rendelkezésünkre.

Néhány eszköz amivel megtudhatjuk mennyire lassú vagy gyors az oldalunk:

  • Pingdom
  • Google PageSpeed Insights
  • Dotcom-monitor
  • GTmetrix
  • WebPageTest
  • Load Impact
  • OctaGate SiteTimer

Az eszközök úgy működnek, hogy a site URL címét begépelve az oldal több szempontból elemzi a vizsgálni kívánt weboldalt, gyakran színes és jól elemezhető grafikonokkal, ábrákkal kiegészítve. Egyes mérőeszközök lépésről lépésre elemzik az oldalt és azt is megmutatják, mi okozza a késleltetéseket és hol kell beavatkozni a javítás érdekében.

Milyen elemek lassítják a weboldalakat?

A Google kimutatása alapján a nem megfelelő weboldal sebesség oka elsősorban a szerverlekérések száma, az elemek elrendezése és a fájlok mérete. A további lassítások okozói a hirdetések is. Egy konkrét példa, ha egy banner hirdetés mérete túl nagy vagy ahonnét töltődik le az a szerver lassú akkor ez

Nem csak a Google-nak fontos azonban a gyorsaság, hanem 2017. augusztusa óta a Facebooknak is, azóta ugyanis a közösségi site speciális algoritmussal „bünteti” azon linkeket, amelyek lassú oldalakra mutatnak. Ez abban nyilvánul meg, hogy ezen hivatkozásokat tartalmazó posztok a hírfolyamban lejjebb sorolódnak.

A cég azonban közzétett egy útmutatót is, amelyben hasznos tippekkel és tanácsokkal látja el az intézkedés miatt aggódókat a tekintetben, hogy mi módon tudják gyorsítani oldalukat és milyen eszközökkel ellenőrizhetik a sebességet.
A Google hasznos https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb oldala megmutatja például azt is, hogy melyek azok az elemek, amelyek megvizsgálandók a sebesség szempontjából.

Sebesség teszt – ellenőrző lista:

  • a böngésző gyorsítótárazásának beállítása
  • képek optimalizálása
  • a szerver válaszideje
  • a Landing Page-en a scriptek és CSS alkalmazása weboldala hajtás felett
  • tömörítések elvégzése
  • átirányítások
  • a CSS, a HTML és a JavaScript kicsinyítése
  • a látható tartalom rangsorolása.

Tippek a weboldal sebesség gyorsítás érdekében

A weboldal sebességgyorsításához az alábbi tanácsokat ajánlják figyelmünkbe a szakemberek:
Amennyiben nincs szükség rájuk, szabaduljon meg a felesleges, régi, elavult pluginektől és média file-októl. Ez utóbbiak például feleslegesen sok helyet foglalnak a szerveren.

Csak azon platformok média-megosztási ikonjait tüntesse fel oldalán, amelyeket valóban használja a közönség elérésére. A többit felesleges feltüntetni, habár marketing szempontból sok helyütt ezt ajánlják. Azonban a gyorsaság és a célközönség elérése ez esetben fontosabb.

Csak a valóban lényeges képeket tegye ki oldalára, amelyek tevőlegesen hozzájárulnak a website tartalmához és a felhasználói élményhez. A képek mobilra való optimalizálása és rendbetétele elsőrendű fontosságú a gyorsítás érdekében!

Engedélyezze oldalán a gyorsítótárazást. A cache segítségével létrejön egy ideiglenes fájl a weboldalról, ami azt jelenti, hogy a felhasználók böngészője emlékszik majd azon oldalakra, amelyeket korábban már betöltött. E megoldással kevesebb adat átvitelére van szükség, ezáltal pedig csökken a szerver terhelése.

Lehetőleg ne használjon beágyazott táblázatokat, mert a böngészők terhelésével ezek is feleslegesen lassítják az oldalakat.

Tördelje a kommenteket több lapra. Ez különösen fontos pl.: webáruházaknál, illetve nagy forgalmú weblapoknál, ahol a kommentek száma elérheti a több százat is, ami az oldal számára szintén megterhelő.

A weboldalára mutató linkek végén használjon perjelet, amivel könnyítheti a szerver munkáját, amennyiben így kiküszöbölhet egy teljesen felesleges 301-es átirányítást, ami akkor történik, ha perjel nélküli linknél a szerver elkezdi keresni a megadott nevű file-t és nem találja, majd elkezdi kutatni a könyvtárban is. Ez többletterhelés a szervernek és rontja a teljesítményt.

Tiltsa le a hotlinkek használatát! A hotlink azt jelenti, hogy egy másik weboldal úgy használ egy képet, hogy azt az Ön szervere szolgáltatja számára. Ez természetesen szintén rontja a betöltési időt és szűkíti a sávszélességet is.

Fontos a rendszeres karbantartás (adatbázis, linkek, fájlok tekintetében) és az oldal PHP verziójának frissítése is.
Körültekintően válasszon hosting-szolgáltatót, mert a szerver válaszideje, teljesítménye nagyon fontos a gyorsítás tekintetében, hiszen hiába van szép, dizájnos weboldalunk és végezzük el az oldalon mindazt, amit tudunk a sebesség növeléséért, ha a szerverünk lassú.

Sebességnövelés szempontjából a minél egyszerűbb weblap a jó alternatíva. Természetesen itt ütközhetnek az érdekek a webdizájnnal, ami nyilvánvalóan kompromisszumokkal jár.

A weboldal egyszerűségéért, letisztultságáért egyébként az alábbi apró fogásokat teheti még:

  • a standard menüsor helyett használjon ún. hamburger menüt
  • használjon rövidebb űrlapokat
  • alkalmazzon kisebb képeket és kevesebb betűtípust
  • alkalmazzon több whitespace-t.

Ha ezt kommunikáljuk a felhasználóknak akkor nem lesz baj

Mindezeken túl vannak olyan fogások, amelyek ugyan kifejezetten nem gyorsítják a betöltési időt, ám olyan érzetet adnak, mintha gyorsabban töltődne az oldal vagy telne a várakozási idő.

Ilyen pl. az olyan ún. progress bar-ok használata, melyek folyamatos előrehaladást mutatnak, s ezzel azt az illúziót teremtik meg, hogy gyorsabb a betöltés. Ezáltal sokkal előnyösebbek, mint a statikus folyamatjelzők, amelyek hosszú ideig semmilyen visszajelzést nem adnak.

Jó megoldás az is, ha weblapja szakaszosan töltődik be, és látszik a folyamat, nem kell megvárni, amíg az egész oldal egyben betöltődik és megjelenik. Ez a megoldás a felhasználói oldalon szubjektíve csökkenti a passzív várakozási időt. E szakaszos betöltés egyik módszere az ún. skeleton screen, amit számos high-tech mogul mellett pl. a Facebook is használ a mobileszközökön. Képek tekintetében hasonló megoldás a skeletonhoz az, amikor a képek először csak elmosódottan jelennek meg, és csak a teljes betöltődés után élesednek ki.

Az igazán profi megoldások egyikének tekinthető az, amikor a betöltési (progress bar) képernyőt nem különállóként, hanem a betöltődő weboldallal együtt, mintegy egyiket a másikba átvezetve kezeljük, így komplex, egységes élményt adva a látogatónak, hiszen itt már a progress bar látványa is a felhasználói élmény részévé válik.

Az ún. lazy loading pedig azt teszi lehetővé, hogy az egyes elemek ne egyszerre, hanem egy animációba ágyazva folyamatosan, egymás után jelenjenek meg – ez szintén a folyamatosság érzetét kelti, aminek következtében a felhasználó várakozás közben mégsem unatkozik, hanem azzal van elfoglalva, amit éppen a képernyőn lát.

Bízzuk a weboldalt szakemberre

Ha a fentieket elolvassuk, akkor jól láthatjuk, hogy ezek a feladatok nem egyszerűek. Ha valaki nem ért a web világához, akkor nem fogja tudni kellő mértékben optimalizálni az oldalát. Utána lehet olvasni, de nem biztos, hogy megéri az időt és a fáradságot. Ráadásul az eredmény biztos, hogy nem lesz tökéletes. Sőt lehet, hogy csak ártani fogunk, ami könnyen lehet, hogy nagy anyagi veszteséget jelent nekünk hosszú távon.

Érdemes tehát olyan céget felkeresni, akik egyedi weblapok készítésével foglalkoznak. Ők biztos tudnak megfelelő szakértelemmel segíteni nekünk és az esetleges fejlesztéseket is könnyen elvégzik számunkra.

Ezért éri meg a sebesség javítással foglalkozni

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy manapság az online jelenlét nem kis félkészülést kíván meg, de ha ráfordítja az időt, akkor a befektetett munka és figyelem sokszorosan megtérül, melynek mérhető és kiszámolható következményei lesznek.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük