Linképítés 31 pozitív és 32 negatív tényező

Linképítés pozitív és negatív tényezőiről

A keresőopimalizálás területén az egyik legnagyobb változás érte a bejövő linkek területét. A linképítés 2012. áprilisa óta vagyis amikor napvilágot látott az első Google Pingvin Algoritmus már nem azt jelentette, mint régen. A linkek esetében megjelent a negatív tényezők, szempontok is. Ezek a negatív tényezők olyan hatással tudnak lenni a weboldalunkra, hogy képesek akár 0-val egyenlővé tenni a Google keresőből jövő forgalmunkat is.

A riogatás nem alaptalan és ezért, hogy milyen linkek azok amik hasznunkra vagy kárunkra válnak ma már nem lényegtelen, illetve nem is olyan könnyű megállapítani, mivel a Google szakemberei nem minden esetben adnak egyértelmű választ erre, illetve a magyar nyelv és területi adottságunk miatt nem olyan mértékben ellenőrzi a linkeket. pl.: tudomásunk szerint manuális büntetésről a hazai weboldal tulajdonosok még nem is kaptak. Ezt a büntetési módszert a környező nagyobb országokban előszeretettel használja a Google link spam csapata.

Ezzel kapcsolatban tartottunk egy kutatást (Northcutt) és személyes tapasztalatainkat is feldolgozva készítettük el ezt a linképítés rangsorolását kapcsolódó anyagot, hogy láthatóvá váljon milyen tényezők azok amik a minőségi linképítés alapjai lehetnek, de akár arra is jó lehet ezt olvasni, hogy ha külsős linképítő szakember segítségét kérjük le tudjuk ellenőrizni, hogy milyen munkát végez. Így akár egy prémium linképítés szolgáltatás is le csekkolhatunk.

Nézzük mik azok a valós tények és tévhitek, negatív tényezők amik a linkek megítélését befolyásolhatják és így a Google keresőben elfoglalt helyezésünket is. A feltételes módot azért használtuk mert több 100 tényező dönti el melyik weboldal van előrébb a másiknál.

Pozitív linképítés – off-page tényezők

A pozitív külső rangsorolási tényezők a szóban forgó honlapokon kívül valósulnak meg; ez rendszerint a természetes hivatkozások megjelenésével, illetve az értékes külső tevékenységekkel hozhatók összefüggésbe. A Google nagy figyelmet fordít arra, hogy megfelelő módon értékelje a külső jegyeket.

Pozitív tényezők a linkek - linképítés területén

Pozitív tényezők a linkek – linképítés területén

Hiteles linkek az oldalra (valós)

A hiteles webhelyekről érkező hivatkozások nagy segítséget jelentenek a keresőoptimalizálásban. A Google igyekszik megítélni egy-egy hivatkozás értékét, az alapján kerül elszámolásra annak pozitív hatása.

Több bejövő link az oldalra (valós)

Minél több hasznos és hiteles oldal hivatkozik a webhelyünkre, illetve az oldalunkra, annál több pozitív hatást tudhatunk a magunkénak. Természetesen az így beérkező linkek ereje összeadódik.

Hiteles linkek a domainre (valós)

Minél jobb minőségű hiteles oldalak linkelik a domain címünket, annál nagyobb helyzeti előnyre tehetünk szert a keresőoptimalizálás során.

Több bejövő link a domainre (valós)

A gyakorlatban igen sokszor fordul elő, hogy a hivatkozás nem valamelyik aloldalra történik, hanem magára a domainre. Ez is rendkívül hasznos a keresőoptimalizálás szempontjából; a linkerő innen oszlik tovább az aloldalak felé.

Link stabilitás (valószínű)

A link stabilitás alapján a keletkező linkek élettartamát, illetve állandóságát értjük. A régi, megbízható hivatkozások értékesebbek, mint a kérészéletű linkek.

Közösségi jelek (talán)

Egyelőre nem tisztázott, hogy a közösségi médiában megjelenő megosztások és kedvelések milyen hatással lehetnek egy-egy tartalom megítélésére. Nem csak a Google Plus és a Facebook, hanem a többi közösségi oldal tekintetében is feltehetők ezek a kérdések.

Kulcsszó horonyszöveg (valós)

Régóta ismert tény, hogy a Google figyelembe veszi a horonyszövegben elhelyezett kulcsszavakat, ugyanis ez segít meghatározni a linkelt oldal relevanciáját.

Hivatkozás releváns oldalakról (valós)

A hivatkozás abba az esetben tekinthető a legértékesebbnek, ha az releváns oldalról érkezik. Relevancia nélkül a hivatkozások természetellenesek lehetnek; ha egy pénzüggyel foglalkozó honlap kihelyez egy kutyakozmetikával foglalkozó írást, az aligha lehet természetes.

Részlegesen kapcsolódó horgonyszöveg (valós)

A gyakorlatban a horgonyszövegek rendszerint nem mutatnak teljes egyezést a kulcsszavakkal, inkább részleges egyezés figyelhető meg. Ilyen esetekben a horgony tartalmazza a fő kulcsszót – akár ragozott formában is –, illetve több más kiegészítő szót.

Részlegesen kapcsoló ALT szöveg (valószínű)

A képek ALT szövege támponttal szolgálhat a Google számára abban az esetben, ha a hivatkozást képre helyezték el. Ez nem bizonyított, de valószínűnek tartjuk, hogy az ALT attribútum szövegezése szerepet játszik a relevancia meghatározásában.

Kulcsszó TITLE címe (mítosz)

A horgonyhoz rendelt „title” attribútum használata nem jár előnnyel a keresőoptimalizálás tekintetében. Ezt a jelenséget számos vizsgálat és teszt cáfolta.

A link környezete (valós)

Jó ideje tudni véljük, hogy a linket körülvevő szöveges tartalom szerepet játszik a hivatkozás minőségének és relevanciájának meghatározásában. Ez a legfőbb oka, hogy a szövegkörnyezetes linkek sokkal hasznosabbak, mint a egyedül álló hivatkozások.

Hivatkozás a találati listák egyéb szereplőitől (valószínű)

A Google igyekszik pozitívumként értékelni, ha egy olyan honlap hivatkozik ránk, mely a sajt találati listáink kapcsán is érdekelt. E tekintetben gyakorlatilag a konkurencia hivatkozásáról van szó.

Linkek különböző C osztályból (aligha)

Egyes vélemények szerint a Google különbséget tesz azonos és különálló C osztályhoz tartozó honlapok hivatkozása között. Az azonos C osztály lehetőséget jelent a linkspam folyamatokra, de ez önmagában nem nyert bizonyítást.

DMOZ jelenlét (valószínű)

A DMOZ kivételt képez vagy képezett a mesterséges linképítés megítélése alól. Ez volt az a bizonyos linkkatalógus, amiben a megjelenés komoly előnyt jelentett. Mára azonban a DMOZ megszűnt betölteni a korábbi funkcióját.

Átkattintási arány (esetleg)

A átkattintási aránnyal kapcsolatban a Google szakemberei több ízben is azt mondták, hogy nem számít bele a rangsorolásba. Egy aprócska esélyét mégis látjuk annak, hogy ez a kommunikáció nem fedi a valóságot. Rand Fishkin a Twitteren kérte a követőit a kattintásra, aminek az eredménye eléggé egyértelműnek bizonyult…

Hivatkozás EDU és GOV honlapokról (mítosz)

Matt Cutts szerint a Google nem kezeli kiemeltként az ilyen külső hivatkozásokat, azonban el kell ismerni, hogy ezek a hivatkozó domainek sok esetben komoly hitelességgel bírnak. Azt is érdemes fejben tartani, hogy az oktatási és kormány oldalakról érkező hivatkozások értéke jelentősen csökken, ha a linkprofil többi eleme alacsony minőséget képvisel.

Természetes mélylinkek aránya (talán)

A természetes linképülés során a hivatkozott tartalmak sok esetben aloldalakon helyezkednek el, így mélylinkelés jön létre. Ez egy ésszerű százalék között mozog, amennyiben a linkelések természetes módon keletkeznek.

Twitter követők (aligha)

A Twitter követők aligha játszanak szerepet a keresőoptimalizálásban, noha erre számos elmélet született az elmúlt években. Korábban Matt Cutts egyértelműen cáfolta, hogy a Twitter követők és a rangsorolás között egyértelmű összefüggés állna fenn.

Twitter megosztások (talán)

A Twitter megosztások elméletileg befolyásolhatják a rangsorolást, noha Matt Cutts „legjobb tudása szerint” ez a jelenség nem áll fenn.

Facebook Like és megosztás (aligha)

Sokan úgy vélik, hogy a Facebook lájkok közvetlen rangsorolási tényezőnek számítanak. A hivatalos állásfoglalás szerint a közösségi médiának inkább a márkaépítésben és a marketingben van nagy szerepe, mintsem a közvetlen rangsorolásban. A megosztások jelentősége némiképp nagyobb lehet, de azok rangsorolási szerepe sem bizonyított.

Google+ körök és plusz 1 (aligha)

Nem árt használni a Google közösségi médiája által nyújtott lehetőségeket, de sem a körök, sem a +1 gombok esetében nem bizonyított, hogy bármilyen rangsorolási előnnyel bírnának.

Linkek régi domainekről (talán)

Az elmélet szerint a régi domainekről érkező hivatkozások értékesebbek lehetnek, hiszen azok alapvetően megbízhatóbb tartalmakhoz köthetők.

AdWords használata (mítosz)

A mítosz alapjául az a vélekedés szolgál, miszerint a Google szeretné segíteni a saját hirdetőit az organikus listákon is. Erre semminemű kézzelfogható bizonyíték nincs.

Chrome forgalom (talán)

A Google olyan adatokhoz juthat a Chrome böngészőnek köszönhetően, amelyből következtetéseket vonhat le ez honlap látogatói viselkedéséből, illetve ez alapján minősítheti az adott oldal értékét.

Alacsony Alexa rang (esetleg)

Vannak olyan vélemények, amelyek szerint a Google próbál következtetéseket levonni egy-egy honlap látogatottságára vonatkozóan, ezt bizonyosan nem az Alexa segítségével teszi.

Magas MozRank / MozTrust pontok (mítosz)

A magas MozRank / MozTrust pontok elméletileg szolgálhatnának hasznos információval a Google számára, de ezek megbízhatatlansága miatt inkább más típusú adatokat vesz figyelembe. Így a magas MozRank / MozTrust pontok, illetve a rangsorolás közötti összefüggés nem bizonyított.

Magas D-well time (talán)

A D-well time az találati listán történő kattintás, illetve a böngésző vissza gombjának megnyomása között eltelt időt jelenti. Minél nagyobb ez az idő, a felhasználó annál több időt tölt az oldalul, azaz annál értékesebbnek minősíti.

Nemzetközi célzás (esetleg)

A Webmester eszközök lehetőséget nyújt az elsődleges földrajzi cél megválasztására. Ez nem bír nagy jelentőséggel, de lokális szolgáltatások esetén érdemes lehet használni.

ccTLD linkek a célországokban (esetleg)

Amennyiben valós hivatkozásokra teszünk szert az adott országhoz tartozó domainekről, az esetben beszélhetünk bizalmi hatásról.

Negatív linképítés – off-page tényezők

A negatív off-page tényezők elsősorban a manipulatív linképítéssel hozhatók kapcsolatba. A Google nagy erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy ezeket a jegyeket felfedezze. A legfőbb eszköze e tekintetben a Pingvin algoritmus, amely 2012 óta végzi a feladatát. Az ilyen jellegű büntetések során a webhely elveszítheti a keresési forgalmának 70-90 százalékát is. Mindeközben a Google számára elsődleges feladat mégis az, hogy a negatív SEO lehetőségeit a nullára csökkentse.

Negatív SEO és link tényezők a linképítés során

Negatív SEO és link tényezők a linképítés során

Honlapok túlzott összelinkelése (valós)

A saját, illetve partneri hálózathoz tartozó oldalak összelinkelése mindenképpen negatív hatással járhat Ezek súlyos esetben akár komoly büntetést is eredményezhetnek. A közös tulajdont bizonyíthatja az azonos domain regisztráció, az IP címek azonossága, a közös Analytics vagy Webmester fiók. Az összelinkelés csak akkor lehet ajánlott, ha van egy nagyon jó okunk ennek az alkalmazására.

Fizetett link rendszerek (valós)

A Google irányelvei szerint a fizetett linkeknek nem lehet az a célja, hogy a rangsorolást erősítsék. A linkvásárlás szürke, illetve fekete kalapos technika, ami büntetést vonhat maga után. A linkeknek valódi hivatkozásként kellene szerepelniük, ami hasznos az adott oldal látogatói számára.

Frissített horgonyszövegek (valószínű)

A lecserélt horgonyszövegek célja, hogy valamilyen módon manipulálják a rangsorolást, illetve teszteljék az adott változtatás hatékonyságát. Ez mindenképpen manipulatív szándékot jelent, ilyen módon a Google szankciókkal léphet fel ellene.

Természetellenes horgonyszövegek (valós)

A természetellenes horgonyszövegek egyértelmű jelzést mutatnak arra vonatkozóan, hogy a linkprofil manipulatív célokkal mesterségesen épült. Az ilyen szankcióként a 2012-ben indult Pingvin algoritmus a felelős.

Természetellenes horgony típusok (talán)

Ha a természetes linképülést vesszük alapul, az esetben megfigyelhetjük, hogy a hornyok között találunk kulcsszavas, márkaalapú, URL-típusú és „kattints ide” típusú hivatkozásokat is. Amennyiben egy linkprofil többségében kulcsszavas vagy akár más típusú hivatkozásokat tartalmaz, az esetben tetten érhető a manipulatív szándék.

Webszemét lábnyom (talán)

A webszemét lábnyom lehet bármilyen fennmaradt adat, ami valamilyen módon összekapcsolható a spam tevékenységgel; ez lehet fórumokon elhelyezett szemét, hozzászólásokhoz köthető tevékenység, linkhálózatok használata vagy akár egy sablon alkalmazása. Nyilvánvaló, hogy a lábnyom nem minden esetben negatív, de ha spam tevékenységgel hozható összefüggésbe, akkor az bizonyosan negatívan hat.

Hozzászólás spam (esetleg)

Ha részt veszünk a blogbejegyzések hozzászólásaiban, akkor lehetőségünk nyílik különböző hivatkozásokat elhelyezni. Ha ezt természetellenes módon folytatjuk, az esetben előfordulhatnak negatív hatások, amelyek a honlapunk rangsorolását érintik.

Fórum szemét (esetleg)

A fórum jelenlét kiváló marketing eszköz, hiszen az online felületeken lefolytatott szakmai beszélgetések remek lehetőséget jelentenek a kapcsolatépítésre és a szakmai megítélés javítására. Azonban a hozzászólások spam tartalommal történő megtöltése negatív hatással járhat, a hivatkozások okán akár a linkelt honlap pozícióit is gyengíthetik.

Natív reklámok (valószínű)

A natív reklámok hasznos és elterjedt eszközei a mindennapi marketingnek, azt azonban fontos fejben tartani, hogy az ilyen hirdetéseket nofollow attribútummal kell ellátni. Ilyen módon védhető ki az esetleges Google szankció.

Fórum aláírások és profil linkek (esetleg)

A fórum aláírások és profil linkek használata mindennapos és hasznos elemei az online jelenlétnek. Ezek nem okoznak semmilyen problémát, míg nem kezdjük tömegesen alkalmazni őket. Tömeges alkalmazás esetén büntetést idézhetnek elő.

Lábléc linkek (valószínű)

A láblécben elhelyezett hivatkozások rendszerint manipulatív szándékkal kerülnek alkalmazásra. Ha nem szeretnénk manipulatív célokat megvalósítani, az esetben nofollow attribútummal kell ellátni azokat a linkeket, így a honlapunk megítélése nem kerül veszélybe.

Widget linkek (esetleg)

A widget linkek építése roppant szórakoztató módja a hivatkozások elhelyezésének. Noha a módszer használható a saját oldalunk közvetlen népszerűsítésére, nem szabad megfeledkezni a nofollow attribútumról, aminek köszönhetően elkerülhetjük az esetleges büntetéseket.

Szerzői biográfia linkek (esetleg)

Az általunk írt cikkek és bejegyzések alatt megjeleníthetjük a saját biográfiánkat. Ha ebben a honlapunkra mutató teljes értékű linket helyezünk el, az esetben manipulatív célokat szolgálunk. Kétséges, hogy ez negatívan hathat-e a rangsorolásra, illetve okozhat-e büntetést.

Linkpiramisok és körök (valószínű)

A linképítők hihetetlen kreativitásról tettek tanúbizonyosságot, amikor befolyásolni akarták a találati listákat. Ennek egyik módja a linkpiramisok és linkkörök építése volt, ahol az összesített linkelés minden esetben a fő honlapra mutatott. Mára a Google algoritmusa képes felismerni ezeket a szabályosságokat és rendszerint büntetéssel jutalmazza az ügyeskedést.

Cikk gyűjtemények (esetleg)

A cikk gyűjtemények tulajdonképpen a néhány évvel ezelőtt alkalmazott linkgyűjtemények továbbfejlesztett változatai. Az ilyen felületeken elhelyezett hivatkozások veszélyt jelentenek a honlapunk rangsorolására.

Általános könyvtárak (esetleg)

Matt Cutts szerint a Google bünteti a linkvásárlást, ha az az organikus találati lista manipulálását célozza. Ilyen módon az általános könyvtárak tömeges használata is előidézhet büntetést.

Visszamutató linkek (valószínű)

A visszamutató linkek a legritkább esetben jelenek meg természetes módon, sokkal inkább két honlap kölcsönös együttműködést jelentik, ahol mindkét oldal szeretne előnyre szert tenni a versenytársaival szemben. A Google algoritmusa felismeri a különböző összetettebb linkcsere verziókat is.

Privát hálózatok (valószínű)

A privát hálózatok alkalmazása még ma is elterjedt a fekete kalapos technikák képviselői között. Ezek a hálózatok sok esetben olyan orbitális méreteket öltenek, hogy azok manipulatív képessége igen nagyra nő. Emiatt a Google komoly figyelmet fordít ezek felderítésére és szűrésére.

Kézi műveletek (valós)

A kézi művelet olyan büntetést jelölnek, amit a Google alkalmazottak bizonyos jegyek alapján manuálisan végeznek el. Ilyen esetekben rendszerint a Search Console felületén küldenek értesítést a büntetés tényéről. Az okok javítása után lehetőségünk van kérni a szankció feloldását.

Linkek gyenge tartalomból (valószínű)

Ha a hivatkozásunk gyenge minőségű tartalomból érkezik, az számunkra is negatív hatással bírhat. Minél hasznosabb tartalom hivatkozik ránk, mi is annál jobban járunk.

Linkek arány a kontextusban (talán)

Ha a linkek aránya túl magas az őket körülvevő kontextushoz viszonyítva, akkor bizonyosan linkspam tevékenységről beszélhetünk.

Irreleváns tartalom a linkek körül (esetleg)

Ha az elhelyezett hivatkozások irreleváns környezetbe kerülnek, az minden bizonnyal manipulatív célokat sejtet. A Google tökéletesen tisztában van a linkelő és a linkelt oldal relevanciájával, illetve a linkelő webhely fő tematikájával is, így könnyedén megállapíthatja a témák hasonlóságát.

Linkek gyors szaporodása (esetleg)

A linkek gyors szaporodása jelen lehet annak, hogy jelenség mögött valamilyen mesterséges folyamat áll. Amennyiben a linkprofil más tekintetben természetesnek hat, a gyors ütemű szaporodás aligha jelenthet problémát.

Linkek gyors elvesztése (valószínű)

A linkek gyors vesztése mögött minden esetben valamilyen természetellenes folyamat áll. Rendszerint akkor fordulhat elő ilyen jelenség, ha lejár a linkvásárlásra megkötött szerződés, esetleg egy szerződött linkhálózat megszűnik.

Sidewide linkek (valószínű)

Önmagukban a sidewide linkek nem járnak büntetéssel, hiszen reklám célokat is szolgálhatnak, ugyanakkor a tömeges alkalmazásuk más jelezhet manipulatív szándékot. Ráadásul a sidewide linkek rendszeresen társulnak spam tevékenységgel.

Linkek irreleváns webhelyekről (esetleg)

Amennyiben maga a linkelő domain irreleváns a linkelt cikk témájával, negatív súlyozást kaphat a hivatkozás. Ennek a valószínűsége igen kicsi, hiszen a legértékesebb linkeket sokszor általános híroldalak és portálok szolgáltatják.

Megtagadott linkek (valószínű)

A nagyszámú megtagadott link (disavow tool) negatív fényben tüntetheti fel a webhelyet, hiszen az a múltban manipulatív linképítési technikákkal próbált előnyre szert tenni.

Linkek büntetett oldalakról (valószínű)

Amennyiben egy webhely nagy mennyiségben kap hivatkozásokat büntetett webhelyekről, akkor fennáll a linkspam lehetősége. A büntetés ilyen esetben nem automatikus, viszont további ellenőrzések következhetnek.

Épített linkek (mítosz)

Az épített linkek automatikus üldözése csak egy mítosz. Épített link és épített link között hatalmas különbségek lehetnek, így azok bizonyos esetekben a látogatók érdekeit is szolgálhatják. A Google alapvető állásfoglalása ez ügyben: kapcsolatokat építsünk, ne linkeket.

Linképítő szolgáltatások (mítosz)

A linképítő szolgáltatások igénybevétele sem jár azonnali büntetéssel; a linképítés módja és módszertana határozza meg, hogy a folytatott tevékenység pozitív vagy negatív megítélés alá esik.

Microsite oldalak (mítosz)

A microsite oldalak is rendelkeznek létjogosultsággal, amelyek különböző marketing célokra remekül alkalmazhatók. A manipulatív technikák természetesen kerülendők, de ez nem jelenti azt, hogy le kellene mondanunk a microsite-ok használatáról.

Klikk manipuláció (talán)

Ha jelentőséget tulajdonítunk annak az elvnek, miszerint az átkattintási arány rangsorolási tényezőnek számít, abban az esetben a klikk manipuláció a helyezések javítását célozza. Ezzel a technikával a Google nem ért egyet, így negatív tényezőként azonosítható.

Összefoglalás

Amint látható nem kevés tényező az ami befolyásolhatja milyen linket kapunk stb. Ezért is ajánlott ma már ezt speciálisan erre szakosodott SEO szakemberre bízni, mert ezek a tényezők szinte folyamatosan változnak, alakulnak át. Ami még tegnap jól működött és a Google szerette az lehet hogy ma már másképpen tekint.

A legegyszerűbb az ha nem törekszünk linkek szerzésére, inkább készítsünk hasznos, érdekes tartalmakat és azt reklámozzuk a közösségi oldalakon és egyéb módon. Ha jól csináljuk ezt kapni fogunk linket. A linkekre szükség van, mert már egy közepes versenyben is linkek nélkül nem vagyunk képesek elől lenni, de csak óvatosan és módjával bánjunk a linkekkel ezt nem alma amit a piacon kilószámra kell beszerezünk.

 

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük