Mit indexel a Google ha van AMP de nincs mobil verzió?

A Google indexelési algoritmus titkaira minden keresőoptimalizáló amatőr és szakember kíváncsi. Szeretnénk megtudni minden apró részeltét, hogy hogyan tudnánk minél jobb teljesítményt elérni, minél több pozíciót előre jutni egy-egy számunkra fontos kulcsszóra vagy kulcsszó párosra. A Google természetesen az alapokat mindenki számára publikussá tette és az ő specialistái, vezetői is egyre-másra tesznek közzé hol csak szösszeneteket, hogy komplett előadásokat egy-egy új algoritmus működéséről.

Google szakértői vélemény az AMP kontra mobil oldalról

A legutóbb John Mueller Google elemzőről került ki egy videóhívás, Google Hangouts formájában, több mint egy órás terjedelemben. A szakember számtalan újdonságra és részletre hívta fel a hallgatóság figyelmét. Elsősorban a Google algoritmusok mobilra optimalizálásról adott némi háttér információt.

A weboldalak okostelefonon és más mobileszközökön való megjelenése ugyanis most nagy hangsúlyt kapott a Google fejlesztései során. Ez a változás pedig egyes SEO emberek életét megkönnyíti, másokét pedig meg fogja nehezíteni, ugyanis mostantól nem lesz mindegy, hogy van-e mobilra készült verziója a weboldalnak vagy csak az AMP-vel dolgozunk.

Mi a baj a Google AMP-vel?

Aki esetleg még nem hallott volna róla, az AMP (az Accelerated Mobile Pages rövidítése) a Google által fejlesztett és támogatott projekt, amelyet a keresőóriás még 2015 októberében mutatott be.

Ez a nyílt forráskódú kezdeményezés olyan webes tartalmak létrehozására hivatott, amelyek könnyebben és gyorsabban tudnak betöltődni és megjelenni mobileszközökön, okostelefonokon. A technológia három részből áll, az AMP HTML-ből, az AMP JS-ből és a Google AMP Cache-ből. A felhasználói élmény ilyen módon történő növelése kezdetben csak 12 országban volt elérhető, ám tavaly óta már Magyarországon is használható a szabvány.

Az AMP lényege, hogy a Google eltárolja a weboldalak mobilos verzióját, amelyet saját maga készít el, leegyszerűsített, gyors változatban, ha nem elérhető külön mobil verzió. Így a felhasználók egy rendkívül gyorsan elérhető, mobilos változatot tudnak megtekinteni ha ellátogatnak az ilyen le tárolt oldalakra mobiltelefonon keresztül. A hátránya, a rendkívül gyors betöltésnek, hogy ezek tulajdonképpen csak egy egyszerűsített weboldalak, amik akár felhasználói élményt befolyásoló tartalmakat, elemeket is nélkülözhetnek.

A technológia segítségével a css és js fájlok betöltési ideje is rendkívül kedvező. Átlagosan 8 másodperc alatt töltődik be az így legenerált mobilos, eltárolt változata az oldalunknak. A kérdés, hogy tudnánk-e saját mobilos verziót készíteni, ami még ennél is gyorsabban töltődik be?!

Ha nincs külön mobil oldalunk, akkor sem kell pánikba esni vagy még is?

Mint ismeretes, a Google kereső már régóta súlyozottan beszámítja, ha van külön mobil verziója is az weboldalunknak. Az algoritmusa másképpen rangsorol mobileszközről indított keresések esetén, ha van saját magunk által készített mobilos változata is a portálunknak és nem csak a Google által generált AMP-re kell hagyatkoznia a keresőóriásnak. A legutóbbi Hangout-os beszédében John Mueller azt is kiemelte, hogy mennyire fontos, hogy a saját mobilos tartalom és a weboldal összhangban legyen.

A szakértő elmondta, hogy a súlyozással és pozíció visszajelzésekkel, illetve hibajelzésekkel járó tesztelések már éles, valódi környezetben is elérhetőek egy bizonyos réteg számára. A teszt nagyságára azonban nem tért ki, így csak megbecsülni lehet, hogy hol és mennyi ember számára érhető már el ez az új, tesztidőszak alatti rangsorolás és hibajelzés.

Azonban a Google szakelemzője nem csak ezt a fontos információt árulta el. A másik nagy erejű – eddig nem publikált és a Google részéről eddig meg nem erősített hír, hogy az új algoritmus arra az esetre is felkészül, ha a weboldal rendelkezik ugyan az általuk legenerált AMP mobil verzióval, de saját mobil oldalt nem üzemeltetnek.

A közlemény szerint ugyanis ebben az esetben a kereső nem az AMP verziót fogja figyelembe venni, hanem továbbra is az asztali változatot fogja pásztázni. A SEO szakembereknek így fel kell készülniük mind a mobilos verziók tesztelésére mind a mobil verzióval nem rendelkező oldalak tartalmának kezelésére és azok keresőoptimalizálásának megerősítésére is.

Share Button
Címkék: mobil seo,

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük