PR cikk – a jó a rossz és a csúf, Ön melyiket fogja választani?

Pr cikk - a jó a rossz és a csúf

Keresőoptimalizálás szempontjából a linkek eléggé fontos tényezők még most is és valószínűsíthetjük, hogy ez a magas rangsorolási tényező még sok-sok éven keresztül meg fog maradni. A Google Pingvin megjelenésével hazánkban a PR cikkek kezdték felváltani a link katalógus korszakát. Ebbe megyünk most bele, hogy milyen minták, példák, árak és módszerek közül lehet választani piacon. A PR cikk kínálat hatalmas a legfőképpen a linképítésre szakosodott SEO-s cégek körében, ha összeadnánk, akkor közel 500 olyan helyre is beküldhetnénk a cikkünket amit egy kisvállalkozás simán meg tud fizetni.

A kérdés az hogy vajon ezek az oldalak valóban azt a tiszta link erőt stb. képviselik amit a magasabb árkategóriában is látható? A PR cikkek minősége és jelege az amit szívesen osztanánk meg a közösségi oldalakon? Ha a kezünket a szívünkre tesszük, akkor a válasz, hogy NEM.

PR cikk jelentése SEO és marketing oldalról

A Public Realtion jelentése vagyis a PR ahogyan azt használni szokás, nem mást mint, tudatos hírnév terjesztés oly módon, hogy felhívja a figyelmet a cég termékére, szolgáltatására. A wikipédia PR cikkről alkotott szócikke bővebben is foglalkozik a fogalmával, de a rövid célja és lényege a jó hírnév terjesztése. Ezt a legkönnyebben az online médiában a cikkek formájában tehetjük meg.

Marketinges szemlélet

Az okos marketingesek már nem szeretik hagyományos PR-t, mint hírnév terjesztő eszközt használni a régi formában. Ezért is váltotta fel az ő olvasatukban a tartalommarketing, ami nem a cég tevékenységen alapuló cikkeket/tartalmakat jelent. Ha nem egy konkrét célcsoport kérdését feszegeti érdekes vagy éppenséggel meghökkentő formában. Ez a váltás nem új keletű, amiért ezt tették nem más, hogy a régi hagyományos PR cikkeket már nem olvasta el az olvasó és így nem volt hatékony az üzenet átadásában.

Néhány keresőoptimalizáló kitalálta, hogy

Vagy azt is mondhatnánk meg alkotta a hazai linkmarketing csúcsának mondott PR cikkes linképítést. Ami ilyen típusú cikkeken alapul és nem törődik szinte semmivel sem csak a kellő link erő átadásában. Így váltotta fel a katalógus link korszakot a lejárt domain névre épített PR cikkes korszak. Röviden és velősen ez a jelentése vált ismerté a KKV szektorban lévő vállalkozók számára. Akik nem törődnek mással csak, mint ahogyan a Pingvin előtti időkben is a Google-ből jövő forgalom növelésével.

PR cikk linképítésre

Ha beírjuk a Google keresőjében, hogy PR cikk linképítés, amire számottevő keresés nincsen, de azért sok linképítésre szakosodott szolgáltató, bemutatja portékáját ezzel kapcsolatban. Szinte mindegyiknél közös volt a PageRank érték alapján való osztályozás ami az elmúlt évekre vissza nézve megtévesztő volt, mivel 2013.október végétől a Google publikusan nem frissítette a számokat. 2016.márciustól pedig már, minden weboldalnak meg is szüntette, le nullázta PageRank értékét.

PR cikk linképítésre - Ezt lehet jól és kevésbé jól csinálni

Az a filozófia, hogy havi 10-20db ilyen helyről kapott linkkel már szép eredményeket lehet elérni a Google-ben, nagyon be égetődni látszik a magyar KKV szektor egy bizonyos részébe.

PR csoportok, SEO kampányok – linképítés tanfolyamok és egyéb ötletek valósultak meg, erre alapozva. Amiről még nem volt szó a PR cikk írás és azok minősége, elhelyezése, beküldése. Ez az a tényező amivel egy laikus szeme is képes felismerni 5 mp-alatt, hogy ez a tisztelt látogatónak készült vagy csak a Google algoritmus céljainak szánt valami. Hogy miből lehet ezt még is megmondani, erről lesz jó a folytatásban. Amit most reklám nem fog megszakítani, mint a TV-ben szokás, ezért kérem ne menjen el.

Milyen a jó PR cikk amit használhatunk bátra?

Nézzük milyen is egy jó PR cikk, amit valljunk meg nem is olyan biztos, hogy sokba kerül vagy olyan hatalmas nagy munkával jár, mint azt sokan gondolják.

Jó PR cikk jellemzői

Fontosabb jellemzői

  • Felkapom a fejem a címére vagy legalábbis 10-ből 8-an rá kattintanak
  • A bevezetőben legyen egy rövid összefoglaló, hogy mit olvashatunk a továbbiakban
  • Szeretem olvasni érzést vált ki
  • Egy bizonyos célcsoportnak szóljon
  • Legyen ismeretterjesztő, aktuális vagy provokatív
  • Nem a direkt eladás a célja
  • Jó minőségű és releváns fotót tartalmazzon
  • Egyéb tartalommal legyen bővítve pl.: infógrafika, videó, prezentáció
  • Több rövid bekezdést tartalmazzon
  • Legyenek benne bekezdés címek
  • Felmérések, kutatásokra való hivatkozások, akár linkkel együtt
  • Záró rész amivel lezáról összefoglaljuk a mondandónkat
  • Legalább 300 szó hosszúságú legyen, biztos, hogy több lesz
  • Szívesen ki tenné a saját Facebook és más közösségi oldalára
  • Természetes linkelés, a szerkesztőség nem nézni mi jó a Googlenak
  • Linket és/vagy vásárlót is képes hozni számunkra

Rossz PR cikk elhelyezés és linkek használata

Ami egyértelműen csak arra célra fókuszál, hogy a linkerőt adjon át egy másik weboldalra és azt lehetőleg kulcszavas vagy kulcsszót tartalmazó linkszöveggel (horgonyszöveggel) történjen.

A rossz PR cikk, így semmilyen plusz értékkel nem bír, vagyis ha egyszerűen fogalmaznánk sima webszemétnek számít, amiből elég sok van így is a netten. Ne csináljunk mi magunk is ilyet, mert ezzel akár sok fa kivágást is meg menthetjük, ami valószínűleg nem teljesen igaz de feleslegesen ne terjesszünk magunkról olyan tartalmat amit ha nem lenne Google nem is foglalkoznánk vele.

Rossz Pr cikk jellemzői

A rossz PR cikkek esetében, a linkekre visszatérve, a másik nem is annyira elhanyagolható gond, hogy linkek a leadben is megjelennek, amit valljunk meg nem szokás elhelyezni. Látott már a Hvg.hu vagy az origo.hu-n olyan cikket aminek a bevezető részében link van a téma kategória oldalában? Ha igen, akkor kérem küldje el e-mailben vagy ossza meg a hozzászólásként. És így a leadben lévő linkek megsorozva fognak mutatni a weboldalra, mivel a címkézés hatására ez többször fog megjelenni az adott címkék által létrehozott lista oldalakon. Ilyet sem látunk normál esetben.

Elégséges terjedelem?
Vajon mi jobb a hírnevünk öregbítésére ami a PR lényege is egyben? Egy rövid 1000-1500 karakteres PR cikknek titulált szöveg vagy egy terjedelmesebb 3000 karaktert is meghaladó olyan cikk amiben valós értéket teszünk közzé, amivel az olvasó cégünket tudja beazonosítani stb.?

A választ ki-ki döntse el. Ha pedig a Google szemléletét nézzük, kereken benne van, hogy a Google Panda vagyis azaz algoritmus ami a tartalmakat vizsgálja, különösen háklis azokra a weboldalakra ahol tömegével vannak cikkek amik 300 szónál kevesebbet tartalmaznak.

Így valószínűsíthető, hogy akár előbb vagy utóbb büntetés lesz a vége ami, senkinek sem jó. Mert 1000 karakteres szöveg esetében 5 karakter / szó = 200ra jön ki, ami nem egyenlő a minimummal sem. Még akkor sem ha környező szöveges tartalmat is beleszámolja a Google a 300 szóba. A 300 szó nem egy kőbevésett törvény de azért vegyük komolyan a Google által közzé adott irányelveket, algoritmusra adott válaszaikat amik sajnos nem mindig teljesen egyértelműek.

Csúf PR cikk megjelentetése

A felhasználói élmény mennyire fontos napjainkban? Azt lehet mondani, hogy nagyon is, mivel, akkor a verseny, hogy a vizuális megjelenés fontosabb, mint 5-10 évvel ezelőtt volt. Egy csúf PR cikk megjelentetésével, elhelyezésével pont az ellenkező hatást tudjuk elérni.

Csúf pr cikk

Mi lehet csúf a megjelentetésben?

Szinte minden, na jó nem azért nem ennyire csúf a helyzet, de nézzük inkább sorjában. Ami szemmel is jól látható a tördelés hiánya vagyi egy egybefüggő szöveget láthatunk, ami azért sem szerencsés, mert nehezen olvasható, meg azért is mert pl.: nincsenek benne alcímek, H2-s címsorok ami nem feltétele egy jó PR megjelenésnek, de egy SEO barát tartalomnak igen. Nincsenek benne kiemelések amikkel szeretnék az olvasó szemét megfogni, oda szegezni a fontosabb részekre.

Akkor már jól jártunk ha 1db fotót látunk aminek a pixel mérete és elhelyezése sem túl szívderítő látvány.

Hogy miért van mind ez így? A cikket elhelyezők nem szeretnének túl sok energiát bele tenni, pedig lenne értelme, de hát egy cikk megtördelése, felöltése akár 30-40 percet is igénybe vehet, így pedig kb. 5perc alatt feltöltik azokat.

Összhatás? Szinte kivétel nélkül, tisztelet a kivételnek blog formátumban láthatóak ami nem egy szép látvány, legalábbis nekem, és Önnek?

Mind ezt miért csinálják így és miért vállalják be a vállalkozók?

Gyors egyszerű és ami sajnos mostanáig is igaz működő módszer, vagyis ezek a PR cikkes oldalak segítik az adott weboldalt előre jutni a Google találati listájában. Ehhez persze nem elég a sok link de linkek nélkül szinte semmilyen témában nem lehet ma már labdába rúgni.

A vállalkozói oldalról az olcsóság és a működő képessége az ami valószínűleg mindennek a mozgató rugója. Mert amikor egy PR cikk ára megjelenéssel együtt akár 1000-3000,-Ft között is lehet, akkor miért adjon ki legalább 10.000,-Ft ot egy valós megjelenésért?

Magyarul ezt a Pr cikkes tevékenység SEO céljára használják.

Hogy ne csak negatívumokról essen szó, íme azok a PR eszközök és tippek amikkel bárki sikerének kovácsa lehet és még a link szerzésről sem kell lemondania. Mert azért a PR-nak az is egy fontos része, hogy látogatókat irányítson a weboldalunkra, de ehhez kell egy jó tartalom és egy releváns hely ahol megjelenítjük azt.

Milyen PR eszközök segítik a cikkek készítését és terjesztését?

A kettő szorosan összefügg mert egyik a másik nélkül csak féllábon álló óriás lesz. Lesz egy jó tartalmunk amit szinte senki sem fog elolvasni és a főnökünk megkérdezni János, van értelme ezzel foglalkozni amikor… De ebbe ne is gondoljunk bele, inkább cselekedjünk a következők szerint.

Stratégia kialakítása, mi a célunk a PR cikkel

Csak hűble Balázs módjára belevágni nem sok értelme van egy PR kampánynak. Ezért jó előre határozzuk meg milyen témával szeretnénk, hogy összekapcsolják a vállalkozásunkat vagy ami kicsit nyakatekertnek tűnhet milyen sajtó, média kapcsolatokkal rendelkezünk és ezen személyek érdeklődési körének megfelelő téma lehet az amivel hírt adhatunk magunkról.

Tippek a PR cikk készítéshez

  • iparágunk híreinek feldolgozása, esetleg hazai viszonyokkal kiegészítve
  • Offline megjelenések, konferenciák, átadó eseményekről beszámolók készítése
  • Támogatás, jótékonykodás, keresztmarketing kapcsolatok által hír anyagok gyártása
  • Média Hack készítése akik igazán bevállalósok azoknak ajánljuk
  • Kérdőív alapján összegyűjtött adatokból is készíthetünk hasznos tartalmat
  • Ego bait típusú tartalmak

Itt 44 tartalomtípusról is olvashat ami további ötletek ad a PR tartalom készítéshez

Tartalom terjesztésére alkalmas eszközök

  • média kapcsolatok gyűjtése (online, tv, rádió)– email és telefonos megkeresés
  • hírlevél címlistára küldés. Saját lista teljesen megfelelő, külsős listát csak, akkor használjuk ha teljesen releváns és megbízható forrásból származnak a címek, illetve a tulaj vállalja a levelek kiküldését, mint ajánlva a PR tartalmat
  • Közösségi oldalak, itt kifejezetten azokon az oldalakon és csoportokban ajánlott a PR anyagunkat megosztani ami az adott témával foglalkozik pl.: ha kerékpározással kapcsolható össze, akkor a Facebbok – Kerékpár őrültek klubja csoportjába érdemes elhelyezni. A fizetős hirdetéseket se felejtsük el, legyen az Facebook, instagram stb.

Tippet adó rövid PR cikk esettanulmány

Néhány a gyakorlatban is jól alkalmazható PR tippet szeretnék megosztani, amit mi is használunk a kulcsszo.hu saját és ügyfeleink PR tevékenységei során. Hogy jól érthető legyen egy általunk készített anyag rövid esettanulmányán megyünk végig.

Jó téma választás
Aktuális téma kiválasztása sosem szokott a legegyszerűbb lenni, de hát a pénzünkért vagyis, hogy sikeres legyen a PR cikkünk munkát kell bele tennünk. Így a téma kiválasztása talán az ami a legtöbb időd vesz igénybe. Jelen esetben a Google street view képeitől kaptunk ihletést egy sajtó anyag készítésére amivel olyan online felületekhez szerettünk volna eljutni ahol még nem olvashattak rólunk stb.

Magyar vonatkozás
A cikk készítése során felvetődött bennünk a kérdés, hogy magyar vonatkozást is tehetnénk bele mert az a sajtó számára még érdekesebb lehet. A megérzésünk bevált és 4 olyan portálon sikerült megjelenést kapnunk amit szerintünk bármelyik vállalkozó szívesen venné, ezek között volt a hirado.hu is ami kimagasló Google értékkel is rendelkezik – 65/71 Domain Authority / Page Authority értékkel.

Tartalom terjesztése
A cikk a szerkesztőségek felé csupán azoknak lett elküldve akik a Google híreivel foglalkoznak, illetve érdemes lehet nekik ez a fajta tartalom.

A közösségi oldalak területén a személyes és a kulcsszo.hu Facebook, Google plus oldalain lettek megosztva, illetve pár zárt csoportban a Facebook, és bő 10.000 rajongóval rendelkező időjárásos facebook oldalon. Saját hírlevél címlistánkra nem lett kiküldve a cikk.

Látogatottság és hozama – 2 napa alatt

  • Közösségi oldalakról 61 látogató
  • Más weboldalról ahol a cikk megjelent 81 látogató
    Ez összese 142 látogató 2 nap alatt
  • 16db Facebook megosztást eredményezett.

Befektetett munka és idő
A cikk megírása a téma kutatás után 4 órába tellett, tartalom terjesztésre összesen kb. 30 perc lehetett, amit valljunk meg sok. Sokkal több időt és anyagi forrást is szánhattunk volna rá a cikk terjesztésére, e most ezt nem tettük. Ez is jól mutatja ilyen gyorsan is képes egy érdekes tartalom ennyi látogatói forgalmat hozni. Maga a hírt itt nézheti meg.

Ha SEO PR értékét nézzük akkor:
Hirado.hu – 65/71 – DA/PA
Bulvaros.hu – 33/33 – DA/PA
Buszonmagazin.hu – 20/28 – DA/PA
Haszonnoknek.hu – 21/1 – DA/PA
Digitalhungary.hu – 33/38 – DA/PA

 

Összefoglalva

A fenti cikkel az volt a célom, hogy a vállalkozók felismerjék melyek a valós PR cikkek és tevékenységek amivel sokkal nagyobb és értékesebb eredményt lehet elérni, mint az általunk Rossz és Csúf jelzővel ellátott PR megoldásokkal amit csak annak neveztek el, hogy jól hangozzon.

A magyar vállalkozók nagy része árérzékeny, de lássuk be PR cikk nem kilószámra vehető szolgáltatás, mint azt sokan terjesztik. Gondolja végig mi fontos? Brand építés hasznos link kapcsolatokkal vagy ideig óráig működő link erősítés, aminek a megszűnésével egész vállalkozása is romba dőlhet az online piactérben.

Mentés

Mentés

Mentés

Share Button
Címkék:Pr cikk,

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük