Google: A decemberi „Makkabeus” algoritmus frissítés valós volt

Makkabeus Google algoritmus

A Google hivatalosan is megerősítette, hogy a decemberi ünnepi időszak előtt történt mozgásokat valós algoritmusváltozások idézték elő. A webmesterek és keresőoptimalizáló szakemberek a „Makkabeusi frissítés” nevet adták neki, a Google viszont arról beszélt, hogy több kisebb rutinszerű algoritmusmódosításra került sor, amelyek elsősorban a relevancia jobb kezelését szolgálták.

Relevancia mindenek felett

Már megszokhattuk, hogy a relevanciát a Google varázsszóként használja az algoritmusfrissítések leplezésére. A keresőóriásnak természetesen nem érdeke bővebb információval szolgálni az algoritmus működéséről, ezért rendszerint félinformációkat és alig értelmezhető morzsákat ejtenek el egy-egy frissítést követően. Ez történhetett most is, hiszen a „kisebb rutinszerű algoritmusfrissítések” mindennaposak a Google esetében, a decemberi mozgások viszont sokkal jelentősebbek voltak annál, amit egy átlagos napon mérhetünk.

Mit tapasztaltak a webmesterek az algoritmusról?

A legtöbb webmester arról számolt be, hogy az algoritmus módosítása elsősorban a nyitóoldalakat, illetve azokat az oldalakat érintette, amelyek gyenge minőségű tartalommal vagy túlzóan sok reklámmal rendelkeztek. Bár a mozgások az esetek bizonyos százalékában más típusú oldalakat és tartalmakat is érintettek, a tapasztalatok részben egybeesnek a Google nyilatkozatával; reálisnak tűnik, hogy többféle módosítás történt, amelyek elsősorban minőségi javításnak tekinthetők, viszont „kicsinek” kevésbé neveznénk őket.

A Google minden egyes kijelentésében azt hangsúlyozta, hogy ez a frissítés „kicsi” volt, azaz alacsony jelentőséggel bírt, illetve az oldalak alacsony hányadát érintette. Határozottan kijelentették, hogy ők nem tapasztalnak jelentősebb változásokat, így arra engedtek következtetni, hogy a felbolydulás inkább csak azoknak a webmestereknek köszönhető, akik forgalmat veszítettek a kifogásolható minőségű oldalaikon.

Makkabeus algoritmus jellemzői

Megszokhattuk, hogy a Google igyekszik minden egyes algoritmusfrissítést a lehető legalacsonyabb jelentőségűként beállítani. Persze egyértelmű, hogy a mostani „Makkabeus” nem hasonlítható a Panda vagy Pingvin frissítésekhez, de kétségtelen, hogy sokan jelentős mozgásokat tapasztaltak, legyen az akár pozitív vagy negatív. A webmesterek egyetértenek abban, hogy a frissítés jelentős mértékű volt, akárhogyan is szólt a Google hivatalos vagy fél-hivatalos bejelentése.

Barry Schwartz, a világ egyik legismertebb keresőoptimalizálással foglalkozó szakembere a Search Engine Roundtable portálon megjelentetett cikkében arról írt, hogy a saját mintái alapján három területen figyelt meg hátrasorolásokat:

Visszaesés történ azokon a nyitóoldalakon, amelyek elsősorban egy-egy kiemelt jelentőségű kulcsszót céloztak, de érdemi tartalommal nem rendelkeztek, illetve a fő kulcsszóra történő onsite keresőoptimalizálást manipulatív technikákkal segítették.

Negatív eredmények figyelhetők meg azoknál az oldalaknál is, amelyek esetében az alacsony minőségű tartalom sok reklámmal vagy affiliate linkkel párosul. Ez elsősorban a Fredként emlegetett algoritmussal mutat szoros összefüggést.

Phantom algortimushoz is hasonlít

Ugyanakkor megfigyelhető volt egyes webáruházak hátrasorolása is, ami leginkább a Phantom néven elhíresült algoritmussal mutat hasonlóságot. A Phantom működése nehezen azonosítható – nem véletlen az elnevezés –, de mindenképpen minőségi algoritmusról beszélhetünk. Elsősorban azokat a webhelyeket érinthette, amelyek jelentős mértékben használtak címkeoldalakat, faceted tartalmakat vagy más generált oldalakat a forgalomnövelésük érdekében.

Share Button

Nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük